Gefle finns också i Bergslagen


Åhhh, vilken härlig dag!!! Femtiotalsmannen och jag är i Bergslagen och har haft en
späckad dag. Fyra loppisar, en fika på wienerkonditori, ett besök hos en samlare
och ett i en nostalgiby. Mattan på bild är 1950-tal och ull. Boken, också 1950-tal,  har underbara bilder.
Fatet är Gefle och alldeles alldeles blankt, nyskick. 1970-tal? Benny på Porslinsbloggen vet säkert.
Jag räknar med hans hjälp, uppdaterar när den kommer.
Mattan (stor) gav jag 50 pix för, Geflefatet kostade 20 pix och boken 10, på loppisen i Teatern i Vedevåg.
I morgon kommer ett längre inlägg från några av dagens upplevelser, med mer åhhh
och - såklart - mer Gefle.
1 Rutan:

skriven

Se där, där ligger mattan från mitt barndomshem! Den fanns i vardagsrummet och på den stod ett runt pelarbord med fyra stolar omkring. På den har jag suttit och lekt med pappersdockor en hel del.

2 Libby:

skriven

Rutan: Kul! Ska eventuellt ha den som "huvudmatta" i rummet i lyan.

3 Benny:

skriven

Fatet är äldre än det...skulle gissa någonstans mellan 1930-tal och 1950-tal. Det är ett fruktfat, modellen känns bekant, jag tror den heter E och det är Percy som är formgivare. Glasyren är en av de gula som fanns under samma period, Tunis eller Rex, jag tror på den tidigare, den kom 1936. Mer precis än så kan jag inte vara utan en bild från originaltillverkningen...eller en priskurant i färg!

4 Libby:

skriven

Another Percy! Kul. Och kul att det är så gammalt, för det är alldeles blankt och jättefint. Solgult! Tack för info, ska kolla upp modell E i min geflebok när jag kommer in till lyan.

5 Benny:

skriven

Ja det är kul att man kan hitta grejer i fint skick! Jag hjälpte en arbetskamrat att identifiera hans och sambons fruktservis med assietter i modell, fast i svart glasyr, därav att jag direkt kände igen modellen... :-)

Kommentera här: