Gör Er egen glace (helgtips)


Min fredagspresent till Er är min mors glace-recept. Gör som det står i receptet,
vispa länge, så har ni den godaste vanlj-glace som kan tänkas. Gläds åt att Ni
(förmodligen) har en modern elvisp!

MAMMAS VANILJGLASS
6 ägg
Knappt 3 dl strösocker
6 dl vispgrädde
2 msk vaniljsocker med äkta vanilj

Rör ihop äggen och sockret i bunke,
vispa med elvisp cirka 20 minuter.
Vispa grädden.
Blanda ihop allt.
Lägg smulade Digestivekex i botten på en form.
Häll i glassen.
Täck med plastfilm, folie och plastpåse,
ställ sedan in formen i frysen.
Fryses.

Serveras med hallon.

Trevlig helg!
Imorgon på Femtiotalsjakten: Nostalgibyn i Hosta.
1 tusse:

skriven

Låter gott, men frysa glass i standardislådan verkar inte så lyckat (probatum est).

Det fanns isglass-set som tillverkades av Tupperware, Firma Svedi annonserade "... själv till ringa kostnad åstadkomma en härlig läskande 'is-glass' eller var det 'saft-is' ?)

2 ella:

skriven

jag har en cyklon-visp! det är ju det bästa som finns! tusen gånger bättre än en eldriven. Tyst, snabb, miljövänlig. Alla borde ha en cyklon.

3 Liina:

skriven

Nej jag har faktiskt bara en gammal snygg handdriven visp =) Men jag är på jakt efter en elektrisk. Om jag nån gång hittar en billig snygg på secondhand =)

Kommentera här: