En camp väska som ville bli vår


God morgon, måndag!  I lördags kostade campingväskan på Vätö IK:s vårloppis 40 kronor
och jag ratade den. I går var den nedsatt till 20 kronor och viskade "se på mig, jag har varit
med på många bilsemestrar, jag är kul, lite sliten, men 20 kronor - är jag verkligen
inte värd det?"
Hm...


Femtiotalsmannen tog också en titt  på campingväskan, som ser ut
som en resväska när man stänger den. Vi funderade på om den kanske
var omgjord till campingväska av någon händig människa på 1950-talet.


Inte hade den många servisdelar kvar heller. Fyra tallrikar och en kopp
i Kristallon. En kryddburk och en förvaringsburk. Men Femtiotalsmannen
började prata om bilutflykter i sommar - med kafferast vid vägen, campingbord
och ett par stolar. Och campingväska.
Vi slog till.
.

Så i går kväll, när jag rensade bilder på datorn hittade jag den här bilden från Allt i hemmet, juni 1958.
Den har många fina detaljer. Och - stopp, zooma in - vad är det där....

 
Det är ju vår väska! Grå med vinröda detaljer, vår är vinröd med grå.
Annars - samma väska. Vad roligt! Jag läser "Campingväska med bestick
och tallrikar i mepalplast för fyra personer, 68:-"

Visst är det roligt att få dokumentation till sina gamla prylar? Nu vet jag att
det inte var ett hemmabygge, och även hur besticken ska vara placerade!
Vår campingväska från 1950-talet ska nu rengöras och få nya bestick,
koppar och burkar. 

Mer om Kristallon, mepal och annan plast i ett tidigare inlägg.

1 agata:

skriven

Grattis till ett roligt fynd!



Själv har jag tre såna koppar och fat som min mamma fyndat någon gång. De är väldigt fina med sin milda gula färg och roliga öra.

2 Liz1e:

skriven

vilken underbar blogg du har! jag brukar kika in men har inte lämnat någon kommentar tidigare.

Du verkar bo på ett ställe där loppis fortfarande är värt namnet:)

3 mimi:

skriven

Just det där är roligt med gamla grejer, förr eller senare stöter man på något som kopplar en vidare! I ert fall var det ju faktiskt ganska snabbt! Grattis till ett roligt köp!

4 Kristin:

skriven

Jag kan säga att jag lätt hade betalat mer än så för den!

5 Libby:

skriven

Agata: Aha, det betyder att jag också kan hitta kompletteerande delar out there.

Liz1e: Tack! Nu ska jag kolla in din blogg! Jag vet inte om Roslagen är något fyndställe direkt. För många, både köpare och säljare, verkar ha stenkoll på grejers värde.

Mimi: Ja, det var det som var nästan kusligt roligt, att jag "fick svar" samma kväll!

Kristin: Tja, kanske var det snålt att slå till först vid 20 kronor...

6 Rutan:

skriven

Ett likadant campingbord med pallar försvann i förra flytten...

7 Anonym:

skriven

Wonderful to see the picnick case layout. Many times they were made of wicker or woven wood; held closed by two straps. But if there was much food they were heavy to carry. Very popular in the early 1900s and strong in the l920s-50s especially at large outings like the Kentucky Derby or at the beach or riverside. One still sees them in occasionaly outdoor catalogs. Very nostalgic. Good job.

8 Staffan H:

skriven

En av femtiotalsbilistens måste-kit. Det gick inte an att äta och dricka varsomhelst, hursomhelst och på vadsomhelst på den tiden.

Kommentera här: