Tonåringar om kyssande: Hushålla med den varan!


I en veckotidning från mitten av 1950-talet hittade jag en intressant frågelåda, där
"tonåringar undrar" - och får svar direkt av två frejdiga kamrater i deras egen ålder.
Ja, andraringaren Karin och blivande studenten Fredrik (kallad Kiki) ger raka besked 
om det mesta.


Där hör ni!


Så förståndigt.


Dua fick man i alla fall göra. Puh!

Ha en skön lördag!
Femtiotalsmannen och jag är på bilutflykt.
Rapport kommer i morgon!
1 Malin:

skriven

Jag har snott dina bilder till min blogg och hänvisat till dig, är det ok? Om inte så skriv ett inlägg så tar jag bort det!

Älskar din blogg och läser den i smyg och jag njuter av det vackra 50-talet! Är inte samlare på samma vis som du, men är en trogen loppis/antik-handlare! :-)

2 Libby:

skriven

Malin: Jätteroligt att du gillar min blogg. Visst får du publicera bilderna från Tonårsinlägget, de är värda att spridas.

3 Monet:

skriven

Ser du inte att "Karin" är den som senare var gift med en känd tv-producent och själv senare blev en mycket känd sådan. Har glömt namnet men titta på bilden så känner du igen henne!

4 Libby:

skriven

Monet: Såg inte det! Karin Falck är det ju, före giftermål och blonderingsmedel. Nå, Monet, hur var det med Monets egen inställning till kyssande då på 1950-talet?

5 Monet:

skriven

Om min inställning till kyssande? Tja, då i mitten på femtiotalet var jag i tioårsåldern och hade inte kommit i kyssåldern:-)



Karin Falck är faktiskt betydligt äldre än jag och den generationen kanske niade varandra och höll igen på pussarna. Man var nog ganska pryd och "höll" på sig. Gjorde man inte det fanns risken att man inte betraktades som "fin flicka" och det var idealet. Också när jag kom i riktiga tonåren senare.



Kyssar sparade man till pojkvännen, inte höll man på och pussade runt? Görs det idag?

6 Libby:

skriven

Monet: Haha, jag VET att du inte hunnit bli tonåring vid mitten av 1950-talet. Svar p din sista fråga: Vet inte hur "man gör idag". Men på 1970- och 1980-talet hushållades det inte med någonting, om jag minns rätt.

7 tusse:

skriven

Huruvida hon bör låta kyssa sig?

Frågan går till mitt husorgan Det Bästa:



Våra ungdomar måste få klart för sig att kyssen är en apéritif - inte en hel måltid (Kvinnor, lek inte med elden, juni 56)



Första gången den orörda flickan förtroendefullt smyger sig intill en pojke, behövs det inte mer än att han sakta smeker henne över handleden för att hon skall känna små enldslågor slå ut under huden

(Mannen, kvinnan och kärleken, januari 61)



Hångla på första dejten? andra? tredje? och sen?

Följa med killen hem i fas I (fas I? det här måste utvecklas!) är lika olämpligt i dag som det var då. Faktiskt.

Kommentera här: