Vi kör en pausbild till


I morgon är Femtiotalsjakten tillbaka med nya krafter. Njut av denna jämställda bilannons så länge
- där mamma rattar kärran. Den är ju så jättelätt att köra!
1 Liz1e:

skriven

Sensuella Isabella - var det månntro bilen som inspirerade till den låten? :)

hoppas du mår bättre!

2 Hasse A:

skriven

Morrn.



Säkert en jättebra bil, jag undrar bara varför den kallades, "hon dansade en sommar"?



Pris 1959, fritt Hälsingborg som det hette då.

Borgward Isabella Limousine Standard.....

10.650:- plus Oms 1.010:-, jag undrar hur lönerna var då, jag hade 525:- i månaden 1959.

3 margaretha:

skriven

Vilka minnen den väcker. En kollega till min mamma hade en Isabella och en vinterdag åkte vi med henne. Hon körde rätt fort och: "konstigt det tar liksom inte när jag styr..." "Det kanske är för att det är isgata" sa' min mor. Den tanken hade inte föresvävat chauffören (chauffrösen?)

Margaretha

4 grandprix63:

skriven

Borgward Isabella kallades "hon dansade en sommar" helt enkelt för att den ansågs rosta väldigt snabbt, så den inte var så långlivad ute på vägarna.

5 Libby:

skriven

Hasse A: "Fritt Hälsingborg"? Vad betydde det?

6 tusse:

skriven

Minns att pappa berättade att han hade fått låna en Isabella när hans egen bil (PV-n? Citroënen?) var på verkstad. ("Bellan - busvass kärra - tidernas åk" som det hette i en annan annons från tiden)

7 Libby:

skriven

Tusse: Busvass är ett klämmigt ord som ska få revival här på bloggen.

8 Hasse A:

skriven

Morrn



Svar: "Fritt Hälsingborg", betydde helt enkelt att

det var importhamnen den gången, och köptes bilen någon annan stans så tillkom frakt.

Ha de bra

Hasse A

Isabella var en dålig bil med dålig framvagn som slets ner på kort tid.

Kommentera här: