"Bättre än ett riktigt hus"


Jag har sneglat på dockskåpet ett tag, det står hos Funkisboden på Upplandsgatan.
I torsdags slog jag till. I dag hämtar jag hem skåpet. Nu är alltså även jag officiellt
i Dockskåpsträsket. Det trodde jag aldrig, eftersom jag sålde mitt eget
gamla dockskåp förra hösten.  Lundby, decennieskiftet 1960-70-tal, mycket möbler och
i gott skick. Men vad skulle jag med det till?


Kort därefter köpte jag ett annat skåp på en loppis, för att det
var så billigt och jag anade att det skulle gå att sälja vidare.
Ett Dockebo. FInt, eller hur? Det köpte en arbetskamrat av mig, och
sedan har jag killat efter möbler åt henne på loppisar. Men det där letandet
efter dockskåpsmöbler har blivit litet för roligt... jag kände suget efter ett
eget skåp bli allt starkare.


Ettt skåp att göra om. Det här är perfekt. Tapeter och möbler berättar att
skåpet lekts med av flera generationer. Antingen gör jag 1950-tal i hela skåpet,
eller så skapar jag ett rum från varje decennium, 1930-70-tal. Vi får se.


Dessutom har det här skåpet något som mitt gamla inte hade. En extra våning
med garage och (Hej, 70-tal!) en gillestuga. Adas café i Östhammar har ett
fint dockskåp med exakt samma garage. Där står en Volvo.


Det finns hur mycket dockskåpsmöbler som helst därute.
Arne Jacobsens Ägget såg jag på Antikmässan i Älvsjö
i våras. Men priserna är för det mesta löjliga, så jag räknar
med att letandet får ta tid.


Sålde jag den här hunden på loppis i somras eller finns den kvar
i gömmorna? Boxern med sko och matskål är i alla fall precis
den sortens detaljer jag vill ha i mitt dockskåp.


Alla ni som håller på med dockskåp - berätta!
Hur inreder du ditt skåp? Har du barn att skylla på, eller står du för
ditt vuxna dockskåpsintresse? Var hittar du möbler? Jag är novis, vill veta allt.
(Bilden: Möbler som såldes på Auktionshuset i Sundbyberg i vintras.
Kolla det lilla elementet! Utropspris för rubbet var 400 kronor, kollade inte slutpris.)


Alla som har bilder på dockskåp och dockskåpsmöbler
på sina bloggar ombedes länka dit i sina kommentarer!
Inför jul före året hade Moster Mjölgumpa en rad inlägg
där hon illustrerade med scener ur dockskåp. Jättekul,
kolla ett av inläggen här.
(Bilden: Från dockskåpet hos Nybo Café utanför Gävle.)

Femtiotalsmannens kommentar när jag litet förläget berättade
att jag köpt ett dockskåp:
"Det var ju bättre än om du gått och köpt ett riktigt hus."

Trevlig fortsättning på veckan!


1 Yvonne:

skriven

Å jag hade ett dockskåp när jag var liten, trots att det var på 80-talet var dockskåpet i ren 70-tals anda.

Nu ligger det på föräldrarnas vind och väntar på kommande generationer :-)



Men det kliar lite i fingrarna att plocka ner det igen... Men det for nog ligga kvar.

2 Tusse:

skriven

Välkommen in i klubben igen :-)



Ytterst intressant med flygeln en halv trappa ned under snedtaket! Ateljevåning eller?



Och delar av Tusses "dockskåp" kan beskådas här:

http://tussetuss.wordpress.com/2008/08/22/nyordning-pa-sjogarda/

3 Tusse:

skriven

Så, nu ligger det även några nytagna Tussebilder högst upp på bloggen!

4 Kryckan:

skriven

Fint! Och när man talar om trollen...(följ länken)

5 Libby:

skriven

Yvonne: Jag ger dig ett halvår - sedan har du plockat fram skåpet :-)

Tusse: Möblerna, från 1960-00-tal är nog mest utspridda i huset. Har kollat in ditt dockskåp, som du påstår inte är ett dockskåp. Kul!

Kryckan: Det är väl bara att slå till! Bra pris.

6 Yvonne:

skriven

asg

Ja vi får väl se ;-)

Som sagt, det kliar i fingrarna...

7 Krycka:

skriven

Planerar att köpa ett pippi-hus tror det uppskattas mer där hemma men helt klart hade jag varit med och lekt mer med dockskåpet.

8 Åsa W:

skriven

Åhh.. det dockskåpet hade jag med. Med undervåningen. Dessutom fixade min pappa så det fanns el i skåpet så spis, öppen spis, lampor, akvarium m.m. lös. Mysigt...

9 Susanna:

skriven

Jag vill också ha ett dockskåp! Har funderat både en och tre gånger på att köpa ett till Albert, just av den anledningen :-)

Men det har inte blivit av..

Så såg jag en liten Bumling-lampa i dockskåpsmodell på Tradera härrom dagen, och genast blev jag sugen igen!

10 Libby:

skriven

Yvonne: Du är snart med i dockskåpsligan :-)

Kryckan: Du får väl skaffa ett dockskåp till ditt retrorum...

Åsa W: Ja, jag hade el i skåpet jag hade som barn. Kommer ihåg att det var fin glöd i den öppna spisen. Men det blir en senare fråga. Först ommålning, tapetsering och möbeljakt - så till våren blir det el :-)

Susanna: Klart du ska ha ett dockskåp!

Kommentera här: