God burkjakt! (helgtips)


Höj blicken! Den här vackra hyllan kompositionen finns hos Framtids Antiken på Surbrunnsgatan, Sthlm.
Det är en liten butik fullproppad med massor av roliga retrosaker, vykort och vecko- och 
månadstidningar. Kan rekommenderas om du letar en liten rar julklapp till rimligt pris. 
Kanske en fin burk?


I dag är det burkdag på Femtiotalsjakten. De här stod i Loppisgallerian
i Sundbyberg. Jag gillar den gula skarpt.


Och det här gänget såg jag på Antik & Kuriosa i Kista i oktober. Tusse,
vad är Lebkuchen? UPPDATERING: EN slags pepparkaka, svarar Botilda,
Ebba och Tusse!


Ett par söta burkar som en gång innehållit Luxus-kaffe. De bodde hos Nybo Café utanför Gävle.
Man kan aldrig få nog av burkar, eller hur? 


Loppisburkar. Den understa är jättestor och ska få
härbärgera julsaker. Jag tycker att den är så söt med sina
snögubbar. Den mittersta amerikansk, har innehållit
 "De Luxe fruitcake". Den översta med blomkärran
är brittisk. Burkarna kostade 5-10 pix.

God burkjakt önskar jag er i helgen!
(Man får köpa nya burkar med kakor eller choklad i också!)
1 Botilda:

skriven

Lebkuchen är en tysk variant av skånska pepparkakor. Säljs till jul (vet inte om man bakar dem själv, det har jag aldrig hört någon göra). Ibland är de chokladöverdragna. Mumsiga! (Säger jag, trots att jag inte alls heter Tusse)

2 Ebba:

skriven

Lebkuchen är pepparkakor (har bott i wien i två år) :) Fin burk att ha dem i, mina föräldrar har en sån, köpt på loppis.



Jag älskar burkar, men mest små sådana. Vi har en stor tesamling på cirka 40 téer och vill ha äldre burkar till dem alla. Men burken måste liksom tala till en! Så det går långsamt framåt.

3 kattching:

skriven

ja gillar den lilla med vagnen och blommorna! verkligen fin! :)

4 Susanna:

skriven

Man kan verkligen aldrig få nog av burkar!

Min favorit här hemma är med stockholmsmotiv och självklart en liten spårvagn :-)

Jag samlar på plåtburkar med spårvagnar...

5 Tusse:

skriven

Lebkuchen är ett slags mjuk pepparkaka (jfr "Skåne-pepparkakor") med oblatbotten. Finns även överdragen med choklad.

6 Syltan:

skriven

Jag älskar plåtburkar, och för all del, burkar som inte är gjorda av plåt! Den lilla engelska med blomstervagnen är bedårande! Kanonpris också.

Om du tröttnar på den, så .... "heeej! :-)"

Trevlig helg till dig med! Vi har öppet i hönshuset hela helgen, ifall du har vägarna förbi... :-)

7 anna:

skriven

Vad kul med plåtburkar här med! :D Skymtade en mer skadad version av den jag hittade här bland bilderna också.

8 Jo:

skriven

Åh, burkar! :) Jag älskar plåtburkar och köper så fort jag hittar en fin! Som tur är, så är det sanktionerat av sambon eftersom mössen inte kommer åt saker i plåtburkar, så till rucklet "får" jag köpa så många jag vill!

9 Tusse:

skriven

Ebba: Så Lebkuchen heter Lebkuchen även i Wien? I Siena, Italien, heter de Panforte. Trodde för övrigt att Nürnberg var Lebkuchens huvudstad liksom Lübeck är marsipanens (tyska ränder går aldrig ur...)

Susanna: Spårvagnar! <3

10 Skaffaren:

skriven

Jag gillar ocksaå den engelska burken med dragkärran, blommorna och parasollen.

Jag längtar till sommaren!

11 Ebba:

skriven

Tusse: Ja i Wien, på julmarknaden vid rådhuset, kallas även de hårda pepparkakorna med ritade motiv i glasyr också för Lebkuchen. Så det är inte bara de skåne-mjuka, så vitt jag har förstått det.

12 Susanna:

skriven

Tusse; Om du kikar in i min blogg finns där några spårvagnsnostalgiska inlägg :-)

13 Tusse:

skriven

Susanna: Visst skall jag det! Och nu har även jag bloggat om Lebkuchen!

14 Mirre:

skriven

Naaw, så söta - synd bara att jag inte bor i Stockholm...:D

Kommentera här: