Loppis är den nya ciggen


Handduken "Året om" av Ingrid Carling gav jag 50 kronor för på loppis nyligen. 
Det är några tior för mycket om man kollar sålda exemplar på Tradera. Hur resonerar ni 
när ni betalat mer än ni borde? Jag tänker så här:


50 kronor är lite drygt vad ett paket cigaretter kostar. Och loppis
är den nya ciggen. Tre likheter: 
1) Suget.
2) Hur fattig man än är - det finns alltid pengar till cig/loppis 
3) Det är socialt. Rökare finner varandra på fester, arbetsplatser, kurser. 
På loppis hamnar man lätt i samma lättsammt småprat med okända. 

 
Och... eftersom jag bara feströker nuförtiden så kan jag unna mig en
handduk på loppis. Eller hur? För övrigt kan man tro att handduken hängt
hos en kedjerökare. Men den ÄR faktiskt vit, inte gul, det är bara det muggiga 
novemberljuset i mitt kök. Här ser ni min andra Ingrid Carling-handduk,
ett äkta loppisfynd.
1 Helena:

skriven

Jag brukar tänka på alla gånger som jag faktiskt har tokfyndat.... Det brukar jämna ut sig!;-)

2 Skaffaren:

skriven

Om man tycker att det är värt pengarna är det väl helt OK? På Traderas priser måste man ju alltid lägga på frakten, i detta fall ett par tior.

Sign. Sommarmånad

3 marie:

skriven

handduken är jättefin och absolut värd ett paket cig! skålen som står uppepå däemot....vill ha!

4 Kryckan:

skriven

Men räknar du in frakten då? För då hamnar den säkert på minst 50 pix?!

5 Yvonne:

skriven

Du har helt rätt!

Så brukar jag också tänka ibland när man tar de sista pengarna och handlar något på loppis. ;-)

För ett fynd kan man aldrig lämna kvar oavsett ekonomisk status och tänk vad lycklig man blir av alla dessa fynd ;-)



Tanken "men jag röker ju inte" gör det hela mer legitimt... fniss

6 Linda:

skriven

Jätteläcker handduk, och jag hade oxå helt klart pungat upp 50 riksdaler. Ditt resonemang kring loppis vs cigg är helt klart hållbart! Jag köper det...rakt av, feströkare som även jag är. Dessutom mår man betydligt bättre av loppis än av cigg, i många avseenden.

1) man luktar inte illa av loppis

2) loppis är hjärtvänligt (även om loppis ibland kan innebära kraftig pulshöjning.)

3) även om man ibland köper en handduk för 50 pix tror jag ändå att det blir billigare med loppis i längden.

7 Catrin:

skriven

Haha, du är roligt du. Jag tycker absolut att du kan unna dig en fin handduk i novemeberrusket! Jag lyckas alltid lägga mina sista slantar (också) på loppisprylar som jag egentligen inte behöver.. men det är ju så roligt - och bättre än cigg!

8 Libby:

skriven

Helena: Också ett bra tänk!

Skaffaren: Just det, tänkte inte på frakt. Signatur Vårmånad.

Marie: Ja, skålen är fin, det är en speceriburk, hängvariant, från Jie. Bilder på fler grejer ur serien finns i tidigare inlägget "På skattjakt i Sumpan".

Kryckan: Precis, glömde som sgat frakten. Så då är ju handduken ett fynd :-)

Yvonne: Ja, och varje gång påminner man sig om att man slutat röka - och det finns inget självgodare än fd rökare...

Linda: BRA komplettering av listan!

Catrin: Ja, alltid finns det några mynt i någon ficka någonstans :-)

9 Susanna:

skriven

Nu röker ju visserligen inte jag, och har aldrig gjort. Så den jämförelsen kan jag inte göra. Jag brukar bara känna efter i hjärtat hur mycket en pryl är värd för mig. För jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll vad den går för på Tradera eller vad det egentliga värdet är. Ibland har jag köpt saker som jag vetat varit dåliga köp, men de känns ändå som några av mina bästa köp, för att jag verkligen älskar föremålen i fråga. Det är det som avgör vad saker är värda för mig :-D



Om jag hade förälskat mig i en kökshandduk hade jag kunnat betala 120kr för den om jag snubblade över den på loppis, även om den kostar 20kr på Tradera. Annars måste jag ju bevaka Tradera och vänta på att den skall komma upp, sen skall jag buda och bevaka det. Mycket smidigare att bara snubbla över!

10 Svenskt Retro:

skriven

En sån handduk minns jag från min barndom. Jag minns jag tyckte den var spännande på något vis.

11 Libby:

skriven

Susanna: Klokt och sant.

Svenskt Retro: Det tycker jag också - nu :-)

12 Jo:

skriven

Haha, visst är det så. Och jag är kraftigt beroende! Jag blir så stolt och mallig varje gång jag hittar något fint på loppis och så känner jag mig miljö- och resursvänlig på köpet. Jag kanske tog bilen till loppisen, men jag tog iaf bilen och köpte något begagnat och inget nyproducerat.

13 Benny:

skriven

Jag har ju aldrig heller rökt, och några laster måste man ju ha...loppis hör till de mer harmlösa och ekonomiskt sett ganska billiga. Jag räknade nyligen ut att jag på sin höjd lägger 200-250 kr/månad netto på fynden jag gör under ett år.Tänk dessutom vilken glädje detta skapar hos en själv och alla som får ta del av fynden! Lite jobb är det ju, men så kul i långa loppet, annars skulle man ju inte hålla på!!!

14 Libby:

skriven

Jo: Just det! Miljövänliga är vi också...

Benny: ... och så sprider vi glädje!

15 Erica:

skriven

Många av loppisarna jag handlar på drivs av folk som skänker pengarna vidare (Frälsningsarmén, Pingstkyrkan m.fl.) så då tänker jag att pengarna iallafall går till nåt bra OCH jag får en fin sak. Om jag bara ger pengar till nåt välgörande (jag gör det också) så går det till en bra sak, men jag fick ingen burk... :-) Så motiverar jag mina köp :-) Och känns det bra i hjärtat är det ett fynd, oavsett vad det kostar nån annan stans.

Fin Jie-burk i bakgrunden förresten :-) Tack igen för förmedlingstjänsten, burkarna från Sundbyberg är snart på väg hem till mig!!

16 Camilla:

skriven

Jag håller med! Så lysande analys, jag kommer använda mig av den som ett argument när man får gliringar om det eviga springet på loppisar!

17 Cliff Bengtsson:

skriven

Du skall vara glad för den handduken! Den ser verkligen fin ut.Det är kul när man hittar sådana fina fynd på loppis. En sådan handduk är ju så fin att den hänger man ju inte undan någonstans, den är ju en dekoration i sig själv med alla fina detaljer att titta på.

Sådant hittar man ju väldigt sällan i dagens butiker i samhället.



Man får så trevliga "barndomsvibbar" när man ser sådant och tänker tillbaka på när man var liten och besökte sin mormor och morfar. där fanns alla sådana "mysiga" prylar, som var spännande att titta på. Kakburkar, kaffekvarnar,vispar som man vevade för hand (den röda med vev i handtaget),hemmasydda handdukar med monogram. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helt.



Det är något visst att komma in i ett hus som är möblerat från 50-60 talet. Det inger ett visst lugn och hemtrevnad fjärran från allt stress och jäkt.



Lycka till i din fortsatta jakt efter kul gamla prylar!

18 Vifsla:

skriven

Vad är väl 50 kr när lönen kommer?

19 Libby:

skriven

Erica: Ännu en bra motivering!

Cliff: Precis så! Lugn och hemtrevnad är nyckelorden i min jakt på femtiotalet.

Vifsla: Så ska man också tänka!

20 Emma:

skriven

Hej! Jag köpte en exakt likadan på Holmens Marknad i Göteborg för två veckor sedan! 25 riksdaler fick jag ge. Helt ok!

21 agata:

skriven

Själv brukar jag jämföra med vad en öl eller en latte kostar - och då brukar loppisfynden kännas billiga. Å så brukar jag skylla på att jag kan göra mig av med dem igen om det blir för fullt hemma. Fast det är det ju redan och jag har omåttligt svårt för att göra mig av med saker jag tycker om, så det är ett klockrent självbedrägeri.

Klart handduken var värd ett paket cigg hälsar feströkaren agata. ;-)

Kommentera här: