Så gör du ditt dockskåp till 1950-tal (gästinlägg)


Bloggläsaren Stina vet var skåpet ska stå! Hon hörde av sig efter inlägget där jag
berättade att jag köpt ett dockskåp. Jag bad om ett gästinlägg, och lämnar nu över ordet till Stina:
I dag visar jag mitt skåp som är inrett i 50/60-talsstil,  som en inspirationskälla för er
andra som är intresserade och kanske väcker det ett nytt intresse hos någon? Jag köpte dockskåpet
i somras på en antik/kuriosamarknad. Damen jag köpte det av, hade fått det i 5-årspresent 1944
och det var tydligen begagnat redan då. Det är av trä, har tre våningar, charmigt målade originalgolv
och härliga originaltapeter som andas 30/40-tal.
 

I huset bor en präst, som ännu inte har något namn! Men prästutstyrsel
har han, jag har sytt hans kläder. Han har en fru som är inköpt på en
antik/kuriosamarknad. Hon är enligt säljaren gjord av en dansk
dockmakare på 50-talet. Är hon inte lik Edith Piaf?
Paret har även en inneboende, en tjej i tonåren.
 

Köket är inrett i rött, blått och vitt. Såklart måste jag som är design-intresserad ha röda
Sjuan-stolar, tillverkade av Brio, i mitt dockskåp. Jag har sytt gardinerna och draperiet.
 

Det enda rummet som inte är inrett i 50/60-talsstil är matsalen som
kanske är gustaviansk, eller vad säger ni? Kungen och Silvia pryder väggen.
 

I det stora vardagsrummet finns både soffhörna med radiogrammofon och soffhörna
med TV. Alla möbler i skåpet är begagnade från tiden och mestadels från svenska
dockskåpsjätten Lundby.
 

Här sitter prästen och prästfrun vid TV:n. Prästfrun sitter i en röd Ägget-fåtölj
från Brio. Den öppna spisen värmer i höstmörkret.
 

Teak är ju nostalgins träslag så prästparets sovrum har sänggavlar, byrå och stol i teak.
Här kan de slappna av i blått, rött och orange. Jag har sytt alla textilier.
 

Tonårstjejen är som sagt inneboende i huset, och som andra tonåringar så har hon idoler
på väggarna! Hon lyssnar på skivor och läser böcker i sin turkosa Svanen-fåtölj från Brio.
Idolerna här, är som ni ser Michael Landon och Paul Anka! 
 
TRE TIPS NÄR DU INREDER DITT DOCKSKÅP
Skalan.
 Skalan är viktig, när du ska köpa saker. Lundby-dockskåpen är i skala 1:18. Passande skala
att inreda är därför 1:18 eller 1:16, som också funkar. Se upp så du inte köper för stora saker! I många
webshoppar säljs engelska eller amerikanska möbler som ofta är i skala 1:12 eller 1:14, vilket är för stort
för Lundby-dockskåpen.


Affischerna. Jag kollar i tidningar, till exempel Elle Interiör, Sköna Hem,
Allt i Hemmet. Ur dem klipper jag sen ut allt som passar att sätta i dockskåpet.
I Antikvärlden och Antik&Auktion finns köp&sälj-sidorna långt bak i tidningen, där folk
säljer bland annat tavlor, tryck och emaljskyltar! Bilderna av objekten passar utmärkt
att klippa ut och hänga i dockskåpet.


Roliga detaljer hos webbshopparna. Vissa av dem har riktigt trevliga tillbehör
av olika slag, som glas, porslin, toalettartiklar, livsmedel. Vetemjölspåsen på bilden 
går på en tjuga. Men möblerna brukar vara i 1800-talsstil, typ engelsk eller amerikansk stil.
Mörkt trä, klädda möbler eller vitt, vitt, vitt.
Dockhus.se
- Mini-shoppen
- Skalaminimal
- Minimissmattasant
- Swedish Dollshouses

Hoppas att ni tyckte det var trevligt med en titt i mitt nostalgidockskåp!
Och kommentera gärna!
Stina
1 Syltan:

skriven

Tack för fint och roligt gästinlägg! Det är ju nästan så att man blir sugen på att leka lite själv! :-) Vi har ett dockskåp nerpackat, i väntan på att barnen ska bli lite större. Synd att jag inte kan sy själv bara, gardiner och sånt...

Tack för tipset om hur man hittar tavlor till skåpet! :-)

2 kattching:

skriven

va tjusigt! det är så kul med alla detaljer. små burkar i köket å så!

det verkar faktiskt riktigt kul att "bygga upp" ett dockskåp! :)

3 Tusse:

skriven

Underbart - även om jag tyckte att tonårstjejens symaskin resp stereo var före sin tid.

Men vad gör prästen och hans fru i sovrummet - kastar pil? För det är väl en darttavla det där?

4 Sara:

skriven

Stina, du är så jävla duktig. <3

5 Jerker:

skriven

Ett riktigt trevligt dockskåp. Jag tror att jag också skall spika upp en darttavla i sängkammaren ifall jag får svårt att somna och inte vill räkna får.

6 Elina:

skriven

Shit vad det har hänt grejer sen sist jag såg dockskåpet. Tyckte det såg ut som ditt innan jag läste om ditt gästinlägg här i denna trevliga blogg. Hoppas på att du skaffar en egen blogg med Stinet. Är peppad att komma över till er lägenhet i adventstider och andas riktig nostalgisk traditionell julpynt. Så som jag nu föredrar i allt komerisiellt travell.

7 Max:

skriven

Jag tycker det r för lite djur i dockskåpet.

8 Stina:

skriven

Syltan; allt sånt som man inte kan sy eller fixa själv går att köpa, kolla in de webshopar jag tipsade om! Alla kan ju inte vara händiga..

kattching; ja, det är kul att bygga upp interiören från ingenting. Jag hittade köksinredningen först, och sen tog det bara fart!

Tusse; EFTER sin tid menar du väl?

Stereobänken och symaskinen är nog mer 70-tal.

Och ja, det är en darttavla. Prästen fick den till sovrumsväggen innan han fick sin fru. Han var alltså ungkarl först, och hade typiskt manliga intressen som dart! Men darttavlan får hänga kvar, den är ju så fin.

Sara; tack för de fina orden!

Jerker; jag ska köpa en darttavla till dig i julklapp. Dags att piffa upp din sovrumsvägg!

Elina; dockskåpet är PÅ GÅNG! Det händer nya saker där varje vecka. Snart måste jag köpa ett dockskåp till, tror jag.

Max; det finns ju gott om djur! Hundar, katt och en liten mus som ilar över köksgolvet i rädsla för katten!



Kommentera här: