Serverat på Silvabrickan


Vilken lutning, kompassen snurrar. Här är Silva-brickan, en klassiker som jag inte förrän
nyligen visste vad den hette. Den fanns i alla lunchkantiner och skolbespisningar före plastbrickans intåg,
och kanske faktiskt finns kvar här och var? Jag köpte brickan hos Retrorummet i Norrtälje, och hittade
annonsen i en Damernas Värld från 1952.


Tänk om man kunde resa i tiden (Porslinsbloggen har varit inne på den tanken tidigare)
och gå in i en bosättningsaffär på  1950-talet! Här skönjer vi Kockums mjölkflaskor och Lindells
vågar i bakgrunden. Silva-brickan fanns i en rad modeller. Jag gissar att min är yngre än dessa.


Stoppar mot diskmedel! AB Bröderna Kjellström står
som annonsens avsändare. 1933 etablerades Bröderna Kjellström och
Instrumentverken "grundat på varumärket Silva och uppfinningen
av den första vätskefyllda kompassen" berättar Silvas hemsida,
där brickorna tyvärr inte nämns.
Synd på en sådan klassiker!

1 Jo:

skriven

Åh, vad roligt att få veta lite om den brickan! Jag visste inte att den fanns i så många träslag, jag har mest sett det i mahogny. Fast när jag tänker efter så har jag nog sett några i björk någon gång... Jag har ett par stycken och har funderat lite över dem, tack för att du berättar så mycket bra för oss! :)

2 Tusse:

skriven

Vi tackar för upplysningen. Silvabrickan, jaha. Ett namn i klass med Tickaregeln och Sidiplattan (vissa kallar det eternit och tror att det bara fanns i grått)

3 Isabelle:

skriven

Åh, jag har en rund här hemma i mahogny i nästan nyskick som jag fått av min farmor! Tänk va bra det är med farmödrar som har massor med roliga saker. Har du någon bra koll på Lisa Larsson? Har nämligen en liten sköldpadda hemma som hon gjort men jag kan inte hitta något om den...

4 Libby:

skriven

Jo: Jag tycker att det är roligt att det är dela av sig av nyvunnen kunskap!

Tusse: Har sett annonser för Sidi någonstans i mina gamla tidningar, tror jag.

Isabelle: Jag har i princip noll koll på Lisa Larsson. Men fråga på bloggen

http://50-talskeramik.blogspot.com/

Där kan du nog få svar.

5 Helena:

skriven

Hej!

Jag har en Silva bricka som jag vill sälja men vet ej vad dem är värda? Brickan är i gott skick, 26x36 cm, nr 1501 om det säger dig något? Har du någon uppfattning om värde? MVH Helena

6 Johnny:

skriven

Hallå,
Köpte en idag 14:01:25 för 10 kr. Nr 1502. 21x28cm. Perfekt i ryggsäcken etc.
Mvh Johnny

Kommentera här: