Veckans loppisfynd


Åhhh, julgranskulor från 1950-talet. Eller åtminstone 1960-talet. Vingens återbruksaffär
i Råsunda öppnade sin julmarknad i går, det vill säga de började plocka fram julsaker.
Jag var sen, men av någon outgrundlig anledning hade ingen norpat kartongen med
julkulorna.


Jag gav 30 pix, och det var ett fynd. Originalkartong
(UPPATERING: Ja, från Åhlén och Holm) med prislappen kvar
och - bedårande julkulor. Tunna, i fint skick, i färger
med gammaldags lyster.
1 Anna:

skriven

Åhhh så fina!

2 kattching:

skriven

jättefina! när jag ser dom börjar jag tänka på hur mormors julpyntslåda luktade. haha, lite konstigt att man minns såna saker men...det va ju alltid så mysigt när hon plockade ner lådan med julpynt från vinden och man fick hjälpa till att pynta! :)

3 Betty Lou:

skriven

Dom är otroligt fina. letat efter en liten julgran i plast några år nu men lyckas inte hitta någon fin. spenderar julen hemma i pajala och där har vi en riktig gran men skulle vilja ha en liten här i sthlm med tjusigt julpynt...



och japp, det är Åhléns & Holm märket.

4 Tusse:

skriven

ÅH - import 2.50 - underbart!

Ja, "toppluvan och rosetten" står för Åhlén och Holm, vilket skvallrar om att kulorna är köpta på Tempo eller Åhléns.

5 anna:

skriven

Oj oj vad fina! Jag som totalt dissade juldelen på senaste loppisrundan, jag var nog så bländad av Rondo-fynd ( kommer inom kort i bloggen ) och lite annat. Var dock rätt nära att köpa en träkyrka med lampa och speldosa, som min farmor hade när vi var små.

6 Helena:

skriven

Ååååå..... Dreggel... Bara mina ungar blir stora så ska alla våra fuuuula plastkulor BORT!!!!!

7 marie:

skriven

Nu blir jag grööööön..... Vill ha!

8 Syltan:

skriven

Jäklar vad fina! Vilket fynd!

Det står "import" på kartongen, betyder inte det att de är minst från 50-talet? Minns inte vilket år på 50-talet som man slutade skriva"import".

Är det någon annan som vet?? :-)

9 Larsson:

skriven

...å med fabriksmonterade upphängningssnören ser jag!

10 Susanna:

skriven

Min gran pryds vare år av mormors julgransbelysning, som mamma (född -51) är uppvuxen med. Ligger så fint i orginallåda resten av året. Älskar den! Den ger så härligt sken, men jag undrar hur mycket el den drar? :-)

11 Ebba:

skriven

Åh, var i råsunda ligger affären? Tänkte ta en runda i sumpan och råsunda snart, nu när vi äntligen ska ha en egen stor gran.

12 Staffan H:

skriven

Åååh vilket fynd och så fina de är! Själv är jag uppvuxen med julgranskulor i barnvänlig plast, men hos farmor och mormor var det glaskulor som gällde. Mycket vackrare lyster i sådana!

13 Pelin:

skriven

Ååååh sånna hade vi i granen hemma! Loppis-julgranskulor är dom bästa, snygga och i glas!

14 Libby:

skriven

Anna: :-)

Kattching: Jag minns också barndomens jular, vi hade sådana här och äldre 40-50-talskulor. Har bara en eller ett par kvar av de riktigt gamla nu.

Betty Lou: Letar du alltså gammal plastgran? Fanns de före 1970-talet (i Sverige)?

Tusse: Toppluvan och rosetten :-)

Anna: Ser fram emot Rondo-titt!

Helena: Du får börja samla nu, så har du en juluppsättning när de flyger ur boet.

Marie: Tror man kan hitta fler, såg en kartong till idag på samma ställe, men då var en trasig och de skulle ha 50 kronor.

Syltan: Det där med att Import skulle ha försvunnit vid någon särskild tidpunkt, stämmer inte, har jag läst. Och om man tänker efter: Skulle hela Sveriges porslins- och heminredningsföretag med mera plötsligt sluta importstämpla, efter ett gemensamt beslut? Tror det "fasades ut" under 1950-talet, typ.

Larsson: Väldigt hållbara och fina verkar snörena!

Susanna: Du får väl stänga av ett element istället eller något :-)

Ebba: Den ligger på baksidan av Solnavägen 53, granne med Råsundastadion. Öppettider: Ons-fre 12-17.

Staffan: Och den där särskilda guldfärgen som inga nya grejer har.

Pelin: Ja, det ska vara glas!



15 Benny:

skriven

Kanonfina! Jag gillar de här droppformade, såna hade vi hemma när jag var liten, tror de var ännu äldre än dessa, som jag vill säga är 60-tal.



Jag har själv börjat köpa gamla julgransprydnader, glas så klart, men vet inte om vi vågar sätta upp dem i år...lillen är inte att lita på helt ännu..hehehe...

16 Libby:

skriven

Benny: Ja, jag gissar också på 60-tal. Ni småbarnsföräldrar kanske får hänga era glasprydnader någonstans högt uppe i väntan på att ungarna blir äldre :-)

17 Anna:

skriven

Jag såg likadnan julkulor under helgens loppistur, utan kartong och med en massa repor. De kostarde ändå 25 kr/st! Dina var ett riktigt fynd!

Kommentera här: