Alltid en älg i "Höns-Ivars" tavlor


God morgon, måndag! I dag börjar älgjakten i Roslagen. Älgen på bilden målades av
"Höns-Ivar" 1956. Ivar bodde i Rånästrakten och livnärde sig på sina höns och på att måla.
Det fanns alltid en älg med i hans tavlor. Det berättar pappa, som ärvde tavlan av farfar.
Pappa såg en "Höns-Ivar" på Hamnladan i Norrtälje för ett tag sedan, så nu ska jag
också spana. (Bilden är beskuren.)


Älgen från Nittsjö, av Thomas Hellström, var inte rädd
för fyndjägare på Antik & Kuriosa på Kistamässan.
Den fanns hos Stinas Antik & Kuriosa.


Porslinsrådjuren har ju sina samlare.
Hur är det med älgar? Och med "Höns-Ivar"?
Tavlan hänger i det blå gästrummet på landet.
En del förstår den, andra inte.

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Monet:

skriven

Trots hötorgsanstrykningen tycker jag Höns-Ivars bild är fin. Riktigt drivet målat på ett sätt.



Och såååå Roslagen! Jag hör i mitt sinne hur det knallar runt min förra husknut och att man inte kunde gå i skogen på ett tag. Och så fasan att råka ut för ett älgmöte - dom är så enormt stora så det är läskigt!

2 Tusse:

skriven

Ja det skall väl få finnas fler konstnärer än Lars Norrman och Bernard Buffet!

Höns-Ivar.

3 mimi:

skriven

Jag råkade träffa en ståtlig älg på landsvägen när jag kom ifrån jobbet förra veckan. Var försiktiga nu, jag hörde på radion att 70% av alla älgolyckor sker just i oktober-november vid skymningen.

Man kan i och för sig förstå det, älgkon lär vara fertil jämnt en dag om året, så det är väl lite stressigt....

4 Ylva:

skriven

Blev lite full i skratt när jag såg dina älgar. Sonen har precis köpt en "ny" bil. En Volvo 144:a från 1971. Kult!. I kofferten bland gamla trasmattor hittde han en älgskylt i metall. Rostig och ful, men den går nog att fixa till. Brukar kika in på din blogg. Gillar din lägenhet och alla fantastiska prylar och miljöer du hittar. Hälsningar Ylva

Kommentera här: