En liten loppisrapport


I dag var jag på utflykt med bloggvännen Tusse. "Jag behöver en loppisfix",
sa jag och Tusse tog med mig till en stor härlig tvåvåningsloppis hos Läkarmissionen
i Johannelund (t-banans gröna linje, mot Hässelby strand).
Där hittade jag kökshandduken med 50-talskänsla, signerad I. Carling. Ser på nätet
att hon gjort en del trevliga handdukar och bonader. Vem vet mer om hennes saker?
Det blev också ett par tyska fat med 50-talsblommor och ett salladsbestick.
Fem pix vardera för handduk och fat, 60 för besticken.


Väldigt trevliga speceriburkar hade de. Den till höger, vilken skönhet!


Men här är nog ändå dagens finaste. En Volvofilt, "original", som
om någon skulle tvivla. 400 kronor. Får de det? Och hur gammal är den?


"Sådan där sparbössa vi hade i skolan", sa en 40-talistkvinna till sitt
sällskap. Varje vecka sparade man en slant, och så fick man tidningen
Lyckoslanten, den med Spara och Slösa. Den får tydligen ungarna
fortfarande.


Plastlycka. Faten är Gustavsberg, ornamin. I något
som ser ut som ett tandborstglas fanns tre äggkoppar.
Delar av en picknickservis? 15 pix för faten, 30 för
picknicken.


Kopparna var stämpellösa, men bekanta? Snygga,
jag var nära att lägga 60 pix för paret.
UPPDATERING: Porslinsbloggen-Benny visste - förstås -
besked. Koppar är Karlskrona, model 55, se tråd på
Precisensån.


Allt detta porslin som man skulle vilja ge ett hem. Men nu har jag ju
en äkta Bavariaservis i samma stil som den här, den har varit mammas
och pappas och har fin tunn kant.


Den här servisen heter Gertrud, från tyska
Seltmann-Weiden. Läs ett inlägg hos 50-talskeramik som
bringar litet klarhet i Bavaria och annan tysk porslinsmärkning. 


Till sist ett par skåp. och inte vilka skåp som helst, påpekade Tusse.
"Ah, Kifa-skåp!" sa han och jag förstod ingenting.

Sedan klarnade det. Skåp för vårdinrättningar! Kan vara
omkring hundra år gammalt. Hos Tusse ser du de
snygga glasburkarna som han spanade in.

Hässelbydagen kallade vi vår utflykt till Hässelby Strand
och Johannelund. Min rapport från dagen kommer i helgen.
1 Betty Lou:

skriven

oj oj. den loppisen måste besökas!

2 agata:

skriven

Åååååh! Så fina skåp! Och vilken tjusig volvofilt. Och äggkopparna var ju för söta!



Fast av prislapparna som skymtar så tycker jag mig ändå se ganska höga priser. Var det så?

3 Libby:

skriven

Betty Lou: Kan rekommenderas. Men som Agata noterat: Inga fyndpriser.

Agata: Ja, som vanligt numera på välgörenehetsloppisarna så har värderarna gjort ett grundligt jobb innan grejerna prismärks... Men handduken för fem pix var ett fynd tycker jag.

4 Kerstin:

skriven

Åh, de där tandborstmuggarna har jag, och min mormor hade sådana också. De finns i rött, blått, svart och gult vad jag vet. Men äggkopparna hade jag aldrig sett. Fantastiskt fina!

5 Lisbeth:

skriven

Härliga loppisfynd! Gilla särskilt duken på översta bilden. Prisvärd!

Tack för en inspirerande blogg, hälsar Lisbeth på http://inredningsdesigner.blogspot.com/

6 Benny:

skriven

Stämpellösa ja, men visst hör dom till en fabrik...viken då undrar du...jo Karlskrona. Modellen heter kaffegods 55. Dekoren heter 5622.



Take a look:



http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=18457

7 Libby:

skriven

Kerstin: Svåra att låta bli, var de.

Lisbeth: Kul att du gillar bloggen. Tittade in på din, fin!

Benny: Tack, Maestro!

8 Skaffaren:

skriven

Jag köpte en gång den "gamla" delen av en sjukvårdsaffär, etablerad 1892, där det bland annat ingick fyra skåp. Det visade sig när jag skulle hämta dom att även den nya ägaren hade köpt dom. Av skåpen blev alltså intet. Skumma säljare ska man se upp med.

9 kicki:

skriven

Jag jobbade tvärs över gatan från det stället ett tag. Eller rättare sagt några på mitt jobb satt där - själv satt jag i Vällingby men var där nån gång i veckan. Det var inte helt ovanligt att lunchrasten ägnades åt annat än mat de dagarna... =)

10 Gunilla:

skriven

Vem minns inte skolans sparbössa. 25 öre varje lördag la man i den. (Ja, man gick till kl.11.00 på LÖRDAGAR). Lyckoslanten var inget vidare kul förutom Slösa förstås. Hon shoppade loss och använde läppstift till skillnad från Spara me de gula flätorna.

11 Libby:

skriven

Skaffaren: Ja, skummisar överhuvudtaget.

Kicki: Jag kan förstå det. Den där loppisen avr faktiskt en av de bättre i den genren. Mycket saker man inte ser hela tiden.

Gunilla: Även på min tid sparade vi i skolan ett tag, tror det försvann tidigt 1970-tal. Minns också den ASTRÅKIGA Spara - vem ville vara som hon? Existerar hon fortfarande - måste kolla.

12 Anna Klara:

skriven

Ja de där skåpen går jag alltid och petar på när jag är där! Tyvärr är de inte till salu...

13 Karro:

skriven

Hihi, var på samma ställe igår! Var lite sugen på kopparna, de röda och gröna, men de var lite för små för min smak. Men fina är dom! :)

14 Tindra-Annette:

skriven

Jag skrev tidigare en kommentar till dig men hittade ingen gärstbok. Jag arbetar alltså även jag med 50talsdesign i Sunne Värmland i en affär som heter antik&DESIGN. Vi har lite möbler men mest porslin/glas/keramik 50 60 70tal. Så ett stort tack igen din och dina vänners bloggar är jättebra och trevliga att läsa. Jag har även twittrat ut länken ochlagt upp den på min facebook för jag tycte den var så bra. Hoppas det var OK.



MVH

Tindra-Annette Broström

Sunne Värmland

15 Libby:

skriven

Anna Klara: Aha, tillhör inredningen.

Karro: Finfina.

Tindra-Anette: Kul. Tack för länk!

Kommentera här: