Först tar vi 1950-talet! (Kistamässan del I)


Okay, här kommer första bildsvepet från Antik & kuriosa på Kistamässan.
Jag är trött som en utarbetad husmor från 1950-talet, var där från 10.00
till 16.30, men oj! vad kul det var. Hos Mest 50-tal fanns reklamaffischen för
Skaraplast för 350 pix. Kvinnan greppar den Sigvard Bernadotte-tillbringare
som jag växte upp med. Jag tror jag var där och kände på affischen fyra gånger.
Men mitt kök är litet, och det får antingen plats med en tavla eller en hylla
för mina köksalmanckor med mera...


... och köksalmanackorna vann. Jag köpte 1953 års almanacka hos
Konst och Kuriosa från Dalarna för 50 kronor. Nu saknar jag "bara"
1950-52 och 1955-56 från 1950-talet.


Håll i er, här kommer någonting häftigt! Vad tror ni det är som stod
och förgyllde Ralph Riltons monter?


Kanske ett skrivbord? Nej, ett handgrepp till...


... och du har ett sminkbord! Förtjusande. Och det blir nog inte mer
1950-tal än så här, va? Made in Tranås. 4 500 kronor var priset,
och jag tror den halvsåld redan kl 10.30.


Compact living-stolarna från en tid då uttrycket inte
var uppfunnet hade Lasette. De trebenta är finska,
etikett Mannerheim. Särskilt tack till Lasette-Lasse 
för dagens intressantaste samtal, jag lärde
mig massor.


De ruskigt snygga ljusstakarna, kanske tidigt 1960-tal
men ändå, fanns hos Mästerby Antik för 450 uppenbart
prutbara pix.


Ett fat av österikaren Karl Hagenauer, om jag uppfattade det rätt,
lite spejsat 1940-50-tal, hade Sjöström Antik.
 
 
En snygg lampa från EWÅ kikade jag på hos
Cedergren och Son. 700 pix. De brukar kosta ditåt,
de där EWÅ. Kanske kan man hitta dem billigt
på loppis i Småland...?


Till sist, några kusar av Stickan. Och nu skäms jag litet, för jag var så utmattad av alla
intryck att jag glömde skriva upp var de stod och gnäggade.
Tack för idag, slut för idag.

I morgon kommer inlägget "Jag tänkte på er hela tiden". Syftande på er som brukar
läsa och kommentera här på femtiotalsjakten. Jag såg litet grejer som vissa av er hade
gillat mer än andra. Mina fynd ska ni få se också, det blir nog på söndag. Och så
kanske min väninna Empire-Amelie skriver om sina intryck och inköp.

So... to be continued!

PS. Glömde berätta att det kändes som om utställarna var färre, ytan mindre men
besökare fler än vanligt första dagen. Och stämningen var hög!
Minus för att det var enormt segt vid inträdet, för få kassor, och likadant i kafét,
alldeles för lång kö.
1 Kryckan:

skriven

Tack för bilderna, vet inte om jag kommer lyckas ta mig dit men genom dig och din blogg är man nästan där!

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Tack för att du låter mig se, jag som inte kunde åka dit. En sådan Skaraplastreklam stod jag också och fingrade på många gånger på en leksaksmarknad i Helsingborg förra året, jag köpte inte heller.

3 IngenFara:

skriven

Som sagt får se om jag tar mig dit på söndag. Sminkbordet, vilken dröm!

4 Jo:

skriven

Åh, vad avis jag blir på er som fick gå där och fingra på alla dessa saker! Tack för att du visar oss!

5 kicki:

skriven

Haha - det är roligt det där, när man vörjar lägga märke till saker åt andra, som man inte själv kanske är intresserad av ens. Jag spanar t.ex alltid porslin och bestick åt Liina när jag är ute och letar åt mig själv, och tyg åt andra vänner osv... men det lönar sig ju när jag får sms om att nån hittat nåt åt mig. =)

6 Natalie:

skriven

Vad kul att se! Älskar din blogg! Du har inte nå tips på något liknande i Malmö, någon mässa eller så? Tack tack!

7 Tusse:

skriven

Ett enradigt magdeburgerspel såklart! Förgyllde Ralph Lintons ... förlåt Riltons monter.

8 Erika:

skriven

WOW! Vilket sminkbord! WOoooW! Får inte fram ett ord!

9 Libby:

skriven

Kryckan: Hoppas du kommer iväg, det fanns mycket du skulel vilja smyga in i ditt hem :-).

Moster Mjölgumpa. Den är så fin, men kräver sitt utrymme. Men det var verkligen svårt att slita sig.

IngenFara: Ja, vilket blickfång det var på mässan. Och sedna blev det ÄNNU roligare när man fick se det fällas upp. De hade det stängt just för att man blir mer nyfiken då :-)

Jo: Kul att du gillar rapporteringen!

Kicki: Man får ju fler anledningar att köpa saker också, hehe.

Natalie: Jag kollade i Antikvärldens kalendarium på nätet, men hittar inget liknande i Malmö. Kanske någon annan skåning som läser detta vet?

Tusse: Aha.

Erika. Jag vet.

10 Christin:

skriven

Mycket härligt ögongodis som vanligt, tackar för det !



Till Natalie som ville ha tips om nån mässa i Malmö kan jag bara tipsa om en i Helsingborg, det är iallafall i Skåne :-)

Läste att det ska vara en på Sundspärlan 31/10- 1/11.

11 Natalie:

skriven

Tack så mycket båda två!!

12 Skaffaren:

skriven

I min välsorterade antikhandel har jag naturligtvis

Husmoderns köksalmanack 1950, 1952, 1955 och 1956

på lager plus ett antal andra årgångar.

13 Libby:

skriven

Christin: Tack för att du tipsade!

Skaffaren: Jag vill ha almanackorna från 1955 och 1956. Har mejlat dig!

Kommentera här: