Gullaskruf, Reijmyre och ?


God morgon, måndag! Normaltid råder åter, och det mörknar precis så normaltidigt
som det ska i slutet av oktober. Då tar vi fram ljuslyktorna! I helgen införskaffade jag
tre Reffla, av Arthur Percy för Gullaskrufs glasbruk. De står längst bak, en röd och två gröna
i olka nyanser. I mitten lyser Reimyres Pärlan.
Längst fram tre lyktor, som är mina favoriter men som jag inte har namn och ursprung på.


Längst fram igen, framför Reffla och Pärlan.
Vem vet var ljuslyktan är tillverkad?

En trevlig vecka önskar jag er!
1 Emmie:

skriven

Fint med en grupp ljuslyktor. Det behöver man verkligen nu för att pigga upp.

2 Tusse:

skriven

Jepp, precis så lyste det hos Kraxan och Tusse i går kväll ...

Eftersom vi redan vet hur illa det luktar med bränd bordduk gjorde vi inte botten upp för att se om lyktorna kom från Skruf eller Mutter ;-)



3 Emmy:

skriven

Kan vara Lindshammar, formgivare Christer Sjögren. Det är bara en gissning, jag har en ljuslykta som inte är riktigt likadan i formen, men har samma "räfflor" eller vad man ska kalla det..



Libby, jag har sagt det förr, men din trevliga blogg lyser upp i höstmörkret! Det tål att sägas igen. =)

4 Benny:

skriven

Aha...jag visste ju att det var Gullaskruf, de där randiga ljuslyktorna, men inte att de tillhörde Reffla-serien, nu kollade jag hos SkyndaFynda igen och då stod det ju där med! Ny info för mig med andra ord! Jag har röda, men ingen grön, den färgen är så härlig!



Den Reijmyre-lyktan, en sån har jag med, i mitt fall hör den till en sån värmeanordning med lyktan i mitten som hänger i en "string"-ställning med handtag, typ för att varmhålla te i kanna!

5 Libby:

skriven

Emmie: Ja, och man kan aldrig få för många.

Tusse: Det jobbiga med glas är ju att det inte står i botten, så det var ju bra att ni sparade duken! Leve Småland, där etiketterna verkar finnas kvar i större utsträckning.

Emmy: Tack för tipset, ska kollas upp. Och jag blir lika glad varje gång någon skriver något snällt om min blogg, så tack för det också!

Benny: Varje gång jag lyckas ge DIG ny info är en högtidsstund! :-) Kan du inte visa bild på den där Reijmyrelyktan med ställning?

6 Svenskt Retro.. 1950-70-tals porslin och design.:

skriven

Verkligen stämningsfullt fotograferat.. snyggt.

7 Lisa:

skriven

Så fint! Jag gillar särskilt den bubbliga röda, anar att det är den som är "Pärlan". Passande namn. En sån vore välkommen hit...

8 Ulrika:

skriven

Jag (eller rättare sagt min ena dotter) har köpt några ljuskoppar som ser ut som Pärlan i sommar men under dem står det Made in Hong Kong så det är kopior. Men jag känner igen dem från min barndom. Folk hade sådana i parti och minut hemma. Jag antar att de var billiga.

Kommentera här: