Rolig retro i Norrtälje


Nu börjar det likna någonting i Norrtälje. Först Pingstkyrkans stora nya loppis, sedan
butiken Retrorummet. Jag kollade läget härom lördagen (Retrorummet har öppet 11-16
lördagar nu under vinterhalvåret) och gillade vad jag såg. I huvudsak möbler och grejer
från "de tre retrodecennierna", 1950-70-talet.


1950-tal och 1970-tal kan samsas riktigt bra, rätt arrangerade. Bregers
smörask trivs fint ihop med de där kaffeburkarna som jag aldrig minns
vem som gjorde (hjälp mig, retrofolk!). UPPDATERING: 1970-talsburken
heter Sally, av Erik Kold för Nilsjohan (Tack, Benny!).


Ett gäng ljuslyktor från Reijmyre.
Hittade jag något? Jo, en Silva-bricka i teak för 100 kronor och ett par
tallrikar med obetydligt nagg för en tia styck som stod i reastället.
Prisnivån var annars på Stockholmsnivå, vilket känns som ett risktagande
i off-season Norrtälje, men jag hoppas att det ska gå bra.

Retrorummet ligger bredvid Café Tullen, längst upp på Tullportsgatan
mot Stockholmsvägen.
1 Yvonne:

skriven

Nämen vilken trevlig butik! Sådanna borde det finns fler av här uppe i norrland också!

Synd dock på priserna men det brukar alltid gå att fynda något ;-)

2 Benny:

skriven

Burkarna med blommor, är det inte Eric Kold, burken kanske heter "Sally", tillverkare Nilsjohan..?



Angående ljuslyktorna, så är väl dom "knottriga" Reijmyre, medan de röda randiga är Gullaskruf eller Royal krona, har för mig att jag läst att modellen levde vidare. Jag har 4 st såna röda, dom är stora och rejäla och härlig färg!

3 Kerstin:

skriven

Åh, vilken snygg soffa och fåtölj!

4 Skaffaren:

skriven

Jag gillade soffgruppen i rött och grått.

Den passar min natur, passionerad under den strama ytan. Jag har också gjort djupdykningar i banankartonger på senaste tiden. Igår hittade jag 6 glasunderlägg från Silva.

5 Pernilla:

skriven

Hej igen

Nu är min farbror Freddy här. Så här kommer svaren.

Karotten är Jie Gantofta, och han har samlat från början av 90-talet ungefär.

Det är helt ok att du lägger ut någon bild i din blogg och länkar till mitt inlägg.

Vad gäller ytan hemma så finns det nog några millimetrar kvar att fylla... hihihi...

Kram Pernilla & Freddy

6 Libby:

skriven

Yvonne: Ja, precis, jag tyckte faten var ett fynd.

Benny: Tack för hjälpen!

Kerstin och Skaffaren: Soffan var faktiskt ändå snyggare i verkligheten. Det är ett så trevligt format på de där små 50-60-talssoffgrupperna.

7 Tusse:

skriven

Grått och rött är en underskattad färgkombination. O en flicka som matcher den korrekta grå dräkten med röd hatt (hann inte se skorna tyvärr - men vem stirrar på en kvinnas skor???)

Ytterst chic är det även med förhänge och pläd i samma mönster! Hurra!

8 Åsa:

skriven

Men du; den där blårandiga tekannan; är det Arabia, till de där blårandiga kopparna? Har aldrig sett en tekanna till dem, vore jätteroligt om det var så!

Kommentera här: