Uppfiskat på loppis i Kalmar


Den lilla sjöjungfrun vilade på en hylla på loppisen i Kalmar Folkets Park i söndags.
Nu bor hon i min ena Stringhylla. Hon är signerad Fej, vilket står för Folke och Elsa
Jernberg. "Det var han som gjorde Gunnar Nylunds grejer, men tröttnade på det", sa
mannen som sålde sjöjungfrun. Och jo, Folke Jernberg började som assistent åt Nylund
på Lidköpings porslinsfabrik...


... och öppnade sedan egen verkstad på 1940-talet.
Hustrun Elsa ritade oftast förlagorna till  Folkes figurer.
(Källa: Grödinge Antiks Grodbladet sep/03.)
Jag gav 90 kronor, vilket jag anar var ett bra pris.


Tv-tranan i trä har fått sällskap av ett rådjur i keramik,
tungt som en hel söndagsstek. Min samling av svarta
tranor och rådjur består nu av hela två objekt.
40 pix för bambi.


Fisken vill att fotot tas mot sjön. Det klumpiga roliga gigantiska fatet kommer från
Höganäs. 30 pix vid stängningsdags, jag kunde inte motstå det.


Höganässtämpeln berättar att fatet
tillverkades någon gång mellan 1956
och 1967. Någon som vet vad FH (?)
längst ner står för?

I morgon: Uppsnappat på loppis i Kalmar
1 Skaffaren:

skriven

Jag hade nog också landat fisken, den är maffig.

När jag läser signaturen tycker jag det ser ut som FN. Kan det stämma?

2 Helena:

skriven

Jag kommer osökt att tänka på en liknande dansk "havfrue" som mor och far alltid hade ovanför spisen. Din lilla sjöjungfru såg betydligt yngre ut dock.... Nästan lite kerubaktig i ansiktet.... Rådjuret passade ju in fint... Och fisken är underbar!!!

3 Flak:

skriven

Inköpt på mina domäner:)

Folkets hus ja där kan man finna det mesta

Riktigt snygga Grattis till fynden.

4 Åsa:

skriven

O du allvetande; när det står ELDFAST betyder det att den tål ugnen - eller betyder det något helt annat? Jag har sett det på många gamla karotter men undrar om de verkligen tål ugnsvärme.

5 Ylva:

skriven

Så du har varit i Kalmar nu. Såg att du gjorde några fynd. Kul! Själv missade jag loppisen var i Växjö och pluggade. Satsar på den på lördag istället. Gillar ljuslyktorna, såna kan man aldrig få för många av.

Hälsningar Ylva

6 Libby:

skriven

Skaffaren: Jag tycker cokså att det står FN, men hittar inget när jag googlar Höganäs och FN.

Helena: Ja, sjöjungfrun är litet barnslig. Men jättefina linjer, syntes direkt att det inte var någon massproducerad gips.

Flak: Det var en höjdarloppis! Och då kom jag ändå dit två timmar efter att de öppnade. Kan tänka mig fynden i början (om man inte blir nedtrampad, läskigt mycket folk).

Åsa: Vad jag förstår ska det betyda att den tål att vistas i ugnen. Men jag är inte säker... (varför tror folk att jag VET saker?).

Ylva: Ja, och stort tack för det tipset!

7 Yvonne:

skriven

Å sjöjungfrun var jätte vacker!

Men fisken var absolut coolast, en ananas-fisk ;-)

8 Tusse:

skriven

Sardinen vill att burken öppnas mot havet?

9 Libby:

skriven

Yvonne: Haha, ja, en ananasfisk.

Tusse: Snyggt, Tusse.

10 Svenskt Retro:

skriven

Det var allt en fuler fisk.. he he. Tranorna känner jag igen från min barndom. Har du någon aning on varför de kallas Tv-tranor?

11 tant Annika:

skriven

Ditt fat är gjort av keramikern John Andersson, men det visste du kanske redan.

Vems den andra signaturen är har jag ingen aning om.

12 Libby:

skriven

Svenskt Retro: Fuler men med ett personligt uttryck! Tv-tranor fick man tydligen göra i träslöjden på 1950-talet (och in på 70-talet, enligt mina källor :-) och så ställdes de som prydnad på tv-apparaten. Därav namnet, om jag förstått saken rätt!

Tant Annika: Nej, det visste jag inte. Är du hundra på det? Kollade i "Svensk Keramik" och där fanns hans stämplar med, men ingen av dem finns under fatet. Kan FN vara den som gjorde John Anderssons fat?

13 Becca:

skriven

Jag gillar din blogg :) fin.



Ha det mys.

14 Susanna:

skriven

Du, den där sjöjungfrun var ju hur förbannat snygg som helst. Fy fabian vad avundsjuk jag är nu! :-D

Kommentera här: