Uppsnappat på loppis i Kalmar


Loppisen i Folkets Park i Kalmar var för mig Lilla Glas-skolan.
Jag skämdes inte, utan förklarade glatt för alla med intressant glas på sina bord att jag är
novis vad gäller glas, så berätta för mig. De hörde på min dialekt att jag inte kommer från Glasriket
och berättade snällt. På det här bordet hade försäljaren laddat upp med en massa Gullaskruf.
De två genomskinliga glastallrikarna är 1930-tal, enligt honom. Den gröna tillbringaren
antagligen 1960-tal. Det snyggaste på hans bord var emellertid...


... de här ur Orrefors serie Fuga. Så vackra färger, och sköna att hålla i.
Längst ner i en tråd om Fuga på Precisensån finns bilder på en underbar
samling. Ja, det finns mycket man skulle kunna börja samla på.


Det är svårt att fotografera glas i dåligt ljus... Detta är i alla fall koppar
från Målarås glasbruk, förmodligen 1950-tal. Brukets historia kan du läsa här.
Det finns kvar, men nu är det konst- och prydnadsglas som tillverkas i Målarås.
Mest kända är glasblocken med graverade djurbilder. Not my cup of tea. Men
kopparna är det.


Ännu ett glasbruk som jag aldrig hört talas om.
Björkhults glasbruk. Nedlagt 1978.
Jag ska sluta plåga er med oskarpa glasbilder, men ska fortsätta
prata glas...


Jo, efter denna fantastiska loppis med massor av glas i fint skick med
etiketterna kvar så är målet för nästa sommars bilsemester spikat.
Småland. Fyra loppisar om dagen i Glasriket och jag kommer att lära mig mer
om glas än på ett år här hemma.
(Bilden: Okänd vas, gul Nilsjohanburk, 125 pix, samt kakburk.)


Rör man sig sedan längre inåt landet kommer man till det som
marknadsförs som Möbelriket av Värnamo och Växjö kommuner och
företag som Svenssons i Lammhult. "Ett besök i Möbelriket ger dig kontakt
med själen i den svenska design- och möbelkulturen", som de skriver
på sin hemsida.
(Bilden: Tillbringare, Rondo (Berit Ternell, Gefle) samt tallrikar Svalan
(Sven-Erik Skawonius, Gefle).


Lampriket, var ligger det? Värnamo hade ju EWÅ, vars
små röda bordslampor med skrovlig yta jag suktar efter.
Och Markaryd ligger söder om Värnamo. Är det här
man hittar stiliga 50-talslampor med etiketten kvar...?
Jag ser att det är Antik- och samlarmarknad i
Sparbankshallen, Markaryd, den 8 november. Önskar jag
kunde dra dit över dagen och spana!
(Bilden: Skogsbär, Berit Ternell, Gefle.)

Här en kul artikel av en som redan gjort resan. "Glasriket
runt på tre dagar" av Magnus Palm i Allt om resor 2007.
Nästa sommar är det Femtiotalsmannen och jag som
vallfärdar till Småland - 1950-talsriket.

Smålänningar ombedes särskilt att kommentera detta inlägg
och komma med tips!
UPPDATERING: Kolla - en intressant retro/vintagebutik i Kalmar 
som jag missade men Svenskt Retro har tittat in hos.
1 JJ:

skriven

Jag har haft kontakt med samlaren av Fuga som har samlingen på bilderna. Och jag lyckades skaffa tre st till honom som han inte hade. Han började samla på 60-talet. Själv har jag 92 st fuga senast jag räknade. Ovanligast är en röd ishink som inte Orrefors själva visste att de hade gjort!



/JJ

2 Libby:

skriven

JJ: Nu blev jag imponerad igen. En dag kanske du plåtar och skriver ihop ett gästinlägg hit? JJ´s Finest. Det vore en ära för Femtiotalsjakten.

3 JJ:

skriven

Jomenvisst, det vore kul. Fast min digitalkamera blev stulen för några veckor sedan och jag har inte kommit mig för att handla en ny än. Men det kommer!

4 Libby:

skriven

Härligt!

Kommentera här: