Välkomna hem till mig! (gästinlägg: Kryckan)


Eftersom jag gillar Libbys blogg så mycket finns det ingen anledning att skapa en egen.
Jag fick dock en förfrågan om att bidra med gästinlägg (vilken ära!) och med det en
liten insikt på hur mycket tid det kan ta.
Jag har ingen förståelse över hur man kan ogilla gamla möbler och prylar från 50-talet
och 60-talet. Tyvärr har min sambo ganska stor förståelse för det. Men vissa saker smiter
igenom och de tänkte jag presentera i mitt första gästinlägg. Din webbläsare kanske inte stöder visning av den här bilden.Jag blev lika förvånad som
Miles när Hänkelvasen från Tyskland fick stå kvar i vardagsrummet.


Din webbläsare kanske inte stöder visning av den här bilden.Även i köket har min övertalningsförmåga visat sig god. Perstorpsbordet
ägdes av min sambos farmor och stolarna är ett Blocketfynd. Gefle-tallrikar
och bakelitbestick får i bland dispens pga funktionell storlek (passar bra
i diskmaskinen och i dotterns små händer). 


Men det mesta av de fina gamla prylarna har fått
ett eget rum, matsalen. Dörrarna in till matsalen fanns
kvar efter totalrenoveringen och det är jag glad för.
Även den vackra fiskbensparketten i vardagsrum
samt matsal blev uppfräschade.


Vågar jag skriva blanda gamla fynd med nytt, så har det i alla fall
blivit här… Jag har auktionsfyndat bordet och även de danska stolarna
(SAX) men tyg och matta är nytt. 


Älskar detta sideboard, en gigant med en bredd på 190 cm - kostade bara 500 pix!
Fåtölj av Bröderna Andersson för radiostunder eller någon bra bok i höst.


Här en närmare titt i chokladburken som jag fick av min
mamma och där bakelitbesticken numera huserar.


Din webbläsare kanske inte stöder visning av den här bilden.I sideboardet finns bland annat tallrikar och även allt
som jag inte får ha framme… 


Varje string ska ha en sträng. Den ena Negro-vasen inropad på Tradera,
säljare: Skaffaren, tackar för den! Radion är ett ”tips” jag funnit på Libbys
blogg. Skålen, en Rusticana, gav jag 35 kronor för och den i sin tur gav
mig ett leende. 


Din webbläsare kanske inte stöder visning av den här bilden.I fönstret står farmors vas, ingen ”Zebra”-stämpel men ändå grymt
snygg. De gamla fönsterbrädorna och golven i hallen är av samma sort.


Här det som för tillfället finns och ska bort. Var finns ”bytarbloggen”? 

Byta någon?

En del saker har fått nej men allt som allt är det en hel del gamla saker 

som smitit in. Min ”dörrvakt” är mycket snäll och har ett enormt stycke
överseende, tack för det och tack för mig!

1 Lina:

skriven

Stolarna vid köksbordet är ju helt underbara! Är de svenska eller danska?

2 Libby:

skriven

Kryckan: Du får svara på kommentarer allteftersom, så publicerar jag dem!

3 Kryckan:

skriven

Lina--> Kul att du tycker det. Jag gillar de skarpt jag med. De är danska enligt säljaren.

4 Kexet:

skriven

Libby!!! Varför har du inte frågat mig om jag vill gästskriva? :-) Vad krävs?

5 Libby:

skriven

Kexet: Haha, ja, det borde jag kanske ha gjort. Krav? Ha litet roliga saker från 1950-60-tal hemma, ta bilder på dem, kunna skriva lika kort som Kryckan :-) Jag tänkte ha ett gästinlägg då och då. Det gör bloggen mer levande om fler medverkar, den blir litet kollektivblogg. Intresserade kan mejla och berätta avd hon/han vill visa! Det kan vara allt från en enda, snygg eller ovanlig, grej till en liten story med bilder, som Kryckans.

6 stitchordie:

skriven

vi håler oss med liknande hem och det är vi mycket nöjda med. kan dock tycka att folk i bland blir för rädda för att blanda in andra saker i sin 50/60 tals noja. Själv har jag reggae poster och skivomslag från 70-talet, en ny lcd tv, blandat med gamla tyska radio möbler från 40-talet och en del design prylar från 10-20 talet samt en del 80tals junk.



har tex en massa 80-tals tv spels konsoler och en panter tillhörande skeletor från he-man mit i bland mina sting hyllor och 20-tals byrå. men så länge allt trivs i hopp så ser jag inget problem med det. det ser riktigt bra ut ändå.



Elias

7 Pernilla:

skriven

Väldigt fint hem! Gillar köksstolarna som bara den.. och de passar så bra till det fina perstorpsbordet!! / Pernilla

8 kicki:

skriven

Men åh! Du har ju fått förbi hur mkt saker som helst för sambon där - inget att klaga över tycker jag! Min är långt mkt kinkigare...

9 Kryckan:

skriven

Elias---> He-Man är aldrig fel, borde nog rota fram He-Man och hans katt, ligger nog i en låda i källaren. Tycker dock att det har blivit tvärtom, folk ska blanda nytt med gamla loppisfynd, eller så skriver de bara det i alla inredningstidningar.



Pernilla--> Kul, tack!

10 stitchordie:

skriven

jo så kan det ju också bli men det är väl mer så när folk inte kan inreda över huvud taget. mit hus tex är från 1947 och då passar alla min gamla 50-tals möber perfekt men jag tänker ju inte möblera bort min och min sambos själ för att jag är en retro nörd. så jag gillar att det syns att man lever i sitt hem och då fins det saker som gamla he-man pantrar och hiphop album på vägarna även bland all tik och stig lindberg prylar.



risken är att man sudar ut sin egen personlighet och det liv man lever om man försöker göra sitt hem till ett 50-60tals mausoleum.



det flästa levde inte ens på 50-talet och jag personligen är föd 83. sen att jag har bättre koll på britta borgs singlar och vad karl gerhard höl på med än någon föd 1930 säger ju inte att jag inte häler plockat på mig saker i mit liv från min samtid. så jag försker sprida ut det snygg. jag har tex blandat bilder på min morfar, farmor från 40-talet och mamma, moster från just 50-60 talet med gamla omslag från film nyheter som daterar från just sama tider vilket gör det både personligt men också speglar mitt intresse för gamal film och den tiden under 1900 talet.

Kommentera här: