1950-talsmiddag hos Inga-Lill och Jan-Åke


Slottsstek med brunsås och pressgurka, det ni! I lördags var Femtiotalsmannen
och jag hembjudna till våra goda vänner Inga-Lill och Jan-Åke. De bjöd på 1950-talsmiddag.


Inga-Lill hade på korrekt 1950-talsmanér frågat
svärmor om råd. Vad bjöd man på, då på 1950-talet?
Till förrätt: Krustader med svampstuvning, såklart.


De rätta tillbehören. Kokta morötter, ärtor i den här
färgen och vinbärsgelé. Samt hemgjord pressgurka!
Vi var imponerade.


Kronan på verket. Glace au four. Mmmmmm...


Tack för en underbar middag, säger vi till Inga-Lill och Jan-Åke (som
liksom alla vänner som nämns på Femtiotalsjakten egentligen heter 
något annat, mindre 50-talsaktigt). Till efterrätten fick vi titta i den
kombinerade instruktions- och receptboken som hör till den Electrolux-
assistent från 1966 som finns i deras ägo.

1 kicki:

skriven

åh, jag hade kunnat LEVA på svampstuvning i krustader som liten om jag hade tillåtits... det låter fortfarande inte som ett helt dumt förslag.

Och nu blev jag sugen på stek - ska nog ta och slänga in den där älgbiten som ligger i frysen och väntar på att bli tjälknöl i ugnen nån gång i veckan minsann!

2 loppisfia:

skriven

Men så roligt! vilken kul grej, jag ska också ha en femtiotalsbjudning nån gång :D

3 Skaffaren:

skriven

Krustader med svampstuvning är SÅ gott!

Tänk att ha begåvats med sådana vänner.

4 Staffan H:

skriven

Ni ser ut att ha fått en riktigt smaklig måltid hos era vänner. Det där påminner mig om barndomens söndagsmiddagar hos släktingarna där det serverades rejäl och traditionell tillagad med omsorg.

5 Mira:

skriven

Hej Libby! Staffan Huss trodde att du kanske kunde ha koll på var jag kan hitta en sådan räv som den på nedre bilden i mitt inlägg: http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/09/nylunds-rav.html



Det vore så kul att få en kompis till Nylunds räv.



Dylik assisent står på landet! Den brukar göra korv!

6 Camilla:

skriven

Oj vad det ser gott ut. Nästa gång jag har tjejmiddag ska jag göra samma sak!

7 Libby:

skriven

Kicki: Tjälknöl... mums!

Loppisfia: Just det, BJUDNING heter det såklart.

Staffan: Jag fick också barndomsvibbar. Härligt nostalgiskt.

Mira: Åh, vilken fin räv. Men du, jag har inte spanat efter Gunnar Nylund särskilt aktivt. Kanske Bachhus Antik på Upplandsgatan i Stockholm? De har en "finhylla" med keramik som jag egentligen aldrig titta på, men jag har en känsla av att det skulle kunna stå GN-saker där. Sorry att jag inte kan komma med mer tips. Kanske andra som läser bloggen och dessa kommentarer kan tipsa?

Camilla: Berätta när du gjort det och lagt ut på din blogg så jag kan länka till ytterligare en 50-talsbjudning!

8 Larsson:

skriven

Ordet "bjudning" nämndes - länge sedan någon gick på "bjudning" - ytterligare ett ord som måste komma till heders igen...

Kommentera här: