Barn med telefon - en egen genre?


Det här är min kamrat Ulla-Bella och året är 1959. Jag lämnar ordet till henne:
"Jag bör vara knappt tre år och gissar att jag pratar med min mormor Ruth. Min kompis
Åsa hävdar att detta motiv, barn som pratar i telefon, var väldigt populärt vid den
här tiden. Inte vet jag?"


Var det så? Här ytterligare ett bildbevis på att det fanns en fotogenre
som hette "Låt ett litet barn hålla i en tung telefonlur och le stort så ser
det skojigt ut". Bilden är från cirka 1966. Röda kalasbyxor, hemsydd
västklänning och rejäla promenadskor. Hade jag då.


Aha! Tre är en trend, som vi säger i branschen.
En annons för Esso, 1959, lite udda. "Oljan (från Esso,
min anm.) underlättar de oerhört snabba kopplingsförloppen"
när man ringer. Och ytterligare ett barn tvingas le
med en lur mot tinningen.

Har DU/har du sett bilder som bekräftar  telefonbarnsgenren
(1950-60-tal)?
1 Syltan:

skriven

Ja, min äldsta sons pappa har finfina studiofoton på sig själv med en leksakstelefon (tror jag att det var). Synd att jag inte har de fotona kvar hos mig, annars hade jag scannat in och visat upp! :-)

2 Botilda:

skriven

Jajamen. Nästan identisk med bilden av dig är bilden av mig pratandes med mamma i telefonen när jag sov över hos mormor. Från sent 1960-tal. För övrigt passar nog röda kalasbyxor, hemsydd västklänning och rejäla promenadskor även år 2009, också för den som passerat 40...

3 Anna:

skriven

Hehe, nä men jag vet att jag har fortsatt trenden och har så klart fotat min dotter när hon pratar i kobran :) Har även en fin förstoring på min sambo taget någon gång 1975-77 där han pratar i en leksakstelefon. Fotot är taget hos fotograf. Det där med telefonfoton verkar ha hängt kvar :)

4 agata:

skriven

Mest fascinerande är väl att det stackars Essobarnet tvingas ha taldelen mot örat - då får man inte ta del av särskilt många hemlisar.

Ska undersöka om jag har ytterligare bevis på den här trenden.

5 Skaffaren:

skriven

Oh ja! Jag tror till och med att det finns ett på mig i det gamla familjealbumet.

6 Libby:

skriven

Syltan: Du får lura av honom fotot.

Botilda: Hemsydd västklänning tor jag att jag hoppar över. Berätta om du lägger upp bilden på dig själv så kan jag länka!

Anna: Tar man bilder även nu, av barn med mobiltelefon? Har inte sett några.

Agata: Nu ser jag också att telefonluren är felvänd. Kanske därför som barnet ser litet frånvarande ut i blicken? Berätta om du lägger ut bild på nya bevis, så länkar jag.

Skaffaren: Samma svar till dig, berätta om du lägger ut bild på din blogg.

7 Tusse:

skriven

... å så tre kubik hemmatrivsel (villaolja) tack!



Från en annan annons i samma serie.

8 Gitte:

skriven

Hos oss finns det inga telefonbilder från denna tid, helt enkelt för att telefon var en o-t-r-o-l-i-g otänkbar lyx när jag växte upp i 60-70-talets köpenhamn, det var något som fanns hos de rika liksom. Vi fick en egen grå snurr-tingest när vi flyttade till sverige och även ett BADKAR! (wow, och RINNANDE varmvatten, det gick verkligen inte av för hackor!)



Men en låda kalasstrumpor av ovanstående sort kan jag uppbringa, av kli-igaste crepevariant och allehanda färger; vita, turkosa, röda, lejongula och bruna. Så tjusiga så! =)! Det var tider det!

Kommentera här: