Edmundklubben


I dag känner jag för att starta en klubb.  "Vi som äger ett Edmundbord-klubben".
Hos  Cedergrens Antik & second hand stötte jag på ett bord märkt Edmund. Jag hade
tidigare sett bilder på Edmundbbord på olika auktionshus sajter, men bara ett bord,
mitt eget, i verkligheten. 
Tyvärr visste inte antikhandlare Cedergren mer än jag om Edmund. 
Ingen verkar veta.


Så här ser signaturen ut. Edmund? 
Eller Edmünd?


Mitt bord, som jag köpte förra hösten. De flesta Edmundbord verkar
vara soffbord från 1950-talet, med dekorerade kakelplattor. Agrara mönster.
Men jag har sett en bild på ett satsbord i rokokostil också. 
Så, vem var Edmund? Det får vi i Edmundklubben forska vidare i. 
Alla som är glada och äger ett bord signerat Edmund får vara med
i klubben.

Vilken klubb vill DU starta?

UPPDATERING: Klubbar "på gång":
Gipsnegressklubben, Vi som äger en Gustavsbergs Prisma G-kopp i Limodellen
samt Bernadottesnurreklubben.
(Se kommentarerna)
1 Anna:

skriven

Riktigt snygga bord!



Jag vill starta en klubb för alla oss som äger en Gustavsbergs kopp Prisma G i LI-modellen. Jag har bara sett en sån kopp i hela mitt liv och den är jag lycklig ägare till. Har inte ens sett den på internet. Mycket mystiskt... Min saknar tyvärr fat. Hojta till alla som äger en kopp eller vill sälja ett fat :)

Bild: http://ljuva50tal.blogspot.com/2009/08/semester-pa-hemmaplan.html

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Kanske skulle man starta en gipsnegressklubb!!!!!

3 margaretha:

skriven

Kan det vara Edmund Bade? En fantastisk människa! Jag tror att hans dotter är utövande konstnär - kanske kan du hitta henne. Minns inte vad hon heter.

Margaretha

4 Libby:

skriven

Anna och Moster Mjölgumpa: Bara att sätta igång!

Margaretha: Jag har googlat på Edmund Bade men inte hittat något som stämmer. Inga möbler nämns. Kanske ska jag kontakta hans dotter och fråga.

5 Tusse:

skriven

Bernadottesnurreklubben?

6 Erika:

skriven

Vilka underbara bord! Så enormt vackra!

7 Eva:

skriven

Har precis blivit ägare till ett soffbord signerat Edmund. Som vanligt när jag kastat skräp på återvinningen styr jag kosan till "Reprisen" Piteå kommuns återvinningsshop. Där står det perfekta bordet i vår nya sommarstuga som jag inreder med en flirt till 50- och 60-talet. Förstod direkt att jag gjort ett kap, vad sägs om 80 kr. Tyvärr är vissa kakelplattor trasiga så jag byter förmodligen ut dessa. Jag är tusen gånger gladare över detta bord än ett sprillans nytt från en möbelbutik.

8 Libby:

skriven

Eva: Vad kul! Du får gärna mejla en bild på ditt bord. Jag har opublicerade bilder på ytterligare två Edmundbord, tänkte göra ett inlägg om Edmund igen och skulle vara kul att få se och visa ditt bord också!

9 Maria:

skriven

Ja, jag är lite nyfiken på vad det är för bord.

Har ju som sagt ett själv, och blivit mycket nyfiken kring vad det kan vara för något.



Kanske försöka uppsöka Antik rundan, så att de kan få forska! :-)

Kommentera här: