En hel kartong 50-talsgardiner (helgtips)


Plötsligt händer det. Mitt mest fantastiska fynd hittills i år är den här kartongen med
gardiner. Jag hade lyckats tjata mig upp på en hotellvind, där resanderummen
numera står tomma.


I ett av rummen stod kartongen full med gardiner. Flera var 50-tal.
Hotellägaren tyckte bara att det var gammalt skräp. Jag såg dem
framför mig i mitt kök.

 
"När solen skiner genom nystrukna gardiner." Ta med dig kartongen,
så är det en sak mindre för oss att slänga när vi ska röja", sa hotellägaren.


Några av gardinerna var solgula. "VA? Är det SÄKERT? Kan jag
verkligen ta hela kartongen?" sa jag.


"Ja, slit dem med hälsan", sa hotellägaren. "En del är säkert trasiga.
Och otvättade".


Jo, visst hade hälften av gardinlängderna en reva eller fläckar,
men resten var hela och fina. Och det finns mycket 1950-talstyg kvar
även på en längd med en reva. Utöver de mönstrade som jag visat här ovan
innehöll kartongen en hel hög trådgardiner plus en lindblomsgrön i något
sidenliknande material.


Jag fick inte ens betala för dem. "Slit dem med hälsan!", sa min
välgörare. Tusen, tusen tack, sa jag. Och sedan var jag "fyndhög"
i flera timmar efteråt. Nu hänger ett par av gardinerna i köket, och
de andra väntar på sin tur. Kanske blir några bortbytta mot andra
50-talssaker.

Så, ja, solen skiner verkligen genom nystrukna gardiner och
Femtiotalsjakten går in på sitt andra år. Du är väl med
i ettårsjubileumstävlingen "Döp min soffa"
där du kan vinna Fallande löv? Kolla här.

Helgtipset? Ge aldrig, aldrig upp i sökandet efter saker. Ta dig upp
på vindar, in i lager, ner i kartonger. Fina exempel på framåtanda här.

Trevlig helg!
1 Eva-Britt:

skriven

Fantastiskt! De där gråröda hade vi i vardagsrummet och de grågula hade jag i mitt rum. Troligen inköpta 1955, när jag kollade med mamma.

2 Anna:

skriven

Men shit vilka underbara gardiner du hängt upp i köket! Det var ett riktigt fynd med en hel låda helt gratis! :) Grattis!

3 Anonym:

skriven

Eva-Britt: Tack för datering!

Anna: Tack. Kan fortfarande knappt tro att det är sant :-)

4 Libby:

skriven

Eva-Britt: Tack för datering!

Anna: Tack. Kan fortfarande knappt tro att det är sant :-)

5 E:

skriven

åh! grattis!

6 Gunilla:

skriven

Hur kan man bara ha en så otrolig tur. Du är bara att gratulera. Byter gärna mot andra 50-talsobjekt

7 betty lou:

skriven

jävlars!! ja det är då verkligen ett riktigt fynd.

8 IngenFara:

skriven

Vilken lycka! Vilket fynd! Vilka underbart fina gardiner. Lyllo dig!

9 Tusse:

skriven

Ojdå, tänker på vad farsgubben skulle ha sagt:

"Nänänä, Tusstusstuss, ta inte in dom i lägenheten, du får stå ute när du gör det där!"

(stående repliker när sonen tog hem loppmarknadsfynd som befarandes lukta illa, vara fulla av mikrober eller, i värsta fall, vara stöldgods från Danmark).

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Oj vad avundsjuk jag blev nu. Visst är det härligt att vara fyndhög. Man kan liksom inte låta bli att gå och känna och titta på sakerna, HELA TIDEN.

11 Benny:

skriven

Vilka fynd! Man kan knappt tro det...så härliga mönster att man bara smäktar av beundran! Säg bara till om det är nåt du är sugen på att byta till dig, jag har ju en del grejer... :-)

12 Ebba:

skriven

Fantastiskt! Bara att gratulera till ett sådan gåva. väldigt fina gardiner, mönster som är så snygga så det nästan gör ont i magen ;-)

13 Mia:

skriven



Åhhhh....det är sällan jag blir avundsjuk, men nu blev jag faktiskt det. Förstår att du är fyndhög. ;)

14 Jenny:

skriven

Wow, vilket fynd! Jättefina ju!

15 Eva:

skriven

åh vilken lycka

16 Larsson:

skriven

Grattis! Nästan lika kul som att få en komplett ny överdragsklädsel till en Ford Taunus 17M TS (om man hade haft någon alltså ;-)

17 AprillAprill Johanna:

skriven

Vilket fynd! Förstår att du är hög på fyndkänsla, härligt!

18 Libby:

skriven

E: Tack!

Gunilla, Betty Lou och Ingen Fara: Ja, jag hade en ofattbar tur!

Tusse: Det är lugnt. Jag hällde två liter handsprit över alltihop. (OBS! Skämt!)

Moster Mjölgumpa: Ja, HELA TIDEN.

Benny: Kanske det :-)

Ebba, Mia, Jenny, Eva: Ja, fyndlycka.

Larsson: Oj! En hel överdragsklädsel!

AprillAprillJohanna: Yep. Varje gång jag tittar ner i kartongen (ny fräsch kartong nu, dock, se Tusses inlägg :-)

19 Syltan:

skriven

Herre min hatt, vilket fynd! Bara smått avundsjuk, bara smått ...

20 Agnes:

skriven

AVUNDSJUK! Vilket otroligt fynd. Så fantastiskt fina!

21 Kryckan:

skriven

Underbara! Jag är mycket avundsjuk men mest för att du får hänga upp just dom hur du vill. I mitt "ikea-hem" skulle det blivit nej!

22 Skaffaren:

skriven

Riktigt riktigt roligt. Ännu en Movarpare.

23 anna:

skriven

Vilka fantastiska gardiner!

24 Libby:

skriven

Syltan: Ni har ju minsann en hel del egna fina gardiner!

Agnes: Var inte avundsjuk - var envis och ta dig upp på vindar och in på lager stället :-)

Skaffaren: Exakt. Jag borde använt det uttrycket i inlägget. Vi måste arbeta in det.

Anna: Ja, det är de!

25 Nusse:

skriven

Vilket underbart fynd!

Kommentera här: