Lys upp hösten - gå på lampjakt (helgtips)


Man kan aldrig ha för många lampor. Särskilt inte när höstmörkret faller på.
Taklampor har jag, en ser ni på bilden, men är på jakt efter några rara smålampor
till fönsterbrädan i köket och till ett par hörn i rummet. 

Det finns hur många fina lampor som helst därute. De här renoverade 
med nya skärmar stod utanför Mormors Spegel på Odengatan, tidigare
i höstas.


Söt taklampa hos Valbo café utanför Gävle.


En rolig med skärm av plast hos Södra Skattkammaren
på Bondegatan.


... och en rolig till, hos Wigerdals Värld på
Krukmakargatan.

Är DU på jakt efter en lampa? Vilken? Berätta!
Trevlig helg!


1 JJ:

skriven

Jag hade tänkt att ha en luxuslampa i hallen som syns på det översta vykortet på bilden i länken. Sedan skulle jag gärna vilja hitta en PH snöboll (ev. PH kontrast) till köket ovanför köksbordet.

2 Skaffaren:

skriven

Jag saknar inte lampor, jag saknar lampskärmar.

Detta så förgängliga släkte.

3 betty lou:

skriven

jag är på jakt! en golvlampa, med 3 skärmar från 50-talet. eller en äldre lampa.

4 Pernilla:

skriven

En kökslampa, men jag kan inte bestämma mig för vilken. Ack dessa I-landsproblem.

5 Anna:

skriven

Jag har ju som du redan vet hittat min lampa, den på tredje bilden i mitt tidigare inlägg om lampor: http://ljuva50tal.blogspot.com/2009/09/lampor-lampor-lampor.html

Kanske blir en en julklappsönskning...

6 Mira:

skriven

Och kan ni tänka er alla de här ljuvliga sötnosarna med lågenergilampor???



http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/09/om-lagenergilampan-gar-sonder.html

7 Libby:

skriven

JJ: Ja, du håller stilen!

Skaffaren: Yep, därför köper jag ALDRIG den där fin lampfoten som man "bara" behöver hitta rätt skärm till.

Betty Lou: Finns ett överflöd, men de är ju oftast lite dyra. Jag letar också efter en stram sådan med mustiga lampskärmsfärger, vill ersätta den litet mjäkiga rosa jag har.

Anna: Ja, det var ett fynd!

8 Henrik:

skriven

En taklampa till köket. Jag söker med ljus och lykta (haha) efter nån 60-talare i orange plåt eller plast... Har orange som accentfärg i köket så det skulle smaka mumma om man snubblade över nån sån. Tycker det är svårt med lampor.

9 Erika:

skriven

Så underbart vackra lampor. =)

10 Kryckan:

skriven

Mycket fina lampor!



JJ--> Är det inte en Kotte på bilden?! De finns iallfall på skolorna på Södermalm.

11 anna:

skriven

Jag letar en fin Bumling, någon fin golvlampa i 50-60-talsstuk och även en fin 30-talskristallkrona.



Den där i Valbo är fin som snus :)

12 Staffan H:

skriven

Att gå på lampjakt kräver uthållighet! Det tog mig nästan ett år att hitta en passande taklampa till vardagsrummet i Bergslagshuset och ännu längre innan jag fann en taklampa till köket.

13 Camilla:

skriven

Bumling skulle inte sitta fel, men de är dyra nya som gamla. Sen gillar jag Pia-lampan men har inte takhöjden riktigt. En nyproducerad lampa som är vacker är Watt & Vekes runda taklampa, du kanske vet vilken? Men den ser å andra sidan gammal ut. Elidus gamla hederliga lampor finns det gott om och ganska billigt så dem brukar jag fynda både nu och då. =)

Kommentera här: