Stockholms stiligaste skyskrapa


Sveavägen ur fågelperspektiv. Svanen-stolen står i baren på festvåningen i Wenner-Gren
Center. Jag har gjort en movarpare* och tagit mig upp till våning 24 i Stockholms
stiligaste skyskrapa.


Wenner-Gren Center stod klart 1962. Skyskrapan var då
Europas högsta byggnad med en stomme i stål. Arkitekterna
Sune Lindström och Alf Bydén ritade centret som har tre
huskroppar. Skrapan heter Pylon, halvcirkeln med
gästforskarbostäder Helicon och symposiebyggnaden
närmast Sveavägen Tetragon.
Fakta: Wikipedia.


Stilfullt i entrén till Pylon.


Här är vi på våning 23, högsta hissknappen.


Trappräcket är bland det snyggaste jag sett. De små glasknopparna
är förmodligen handblåsta, från Orrefors, berättade en trevlig tjej som
jobbar i byggnaden och som lät mig....


... följa med uppför trappan till den 24:e våningen, festvåningen.


I trappan hänger en sanslöst skön gobeläng. Nils Dardels “Svarta Diana/Black Diana”.
Läs mer om Black Diana hos Sotheby´s.


Det tog åtta år att väva den på Elsa Gullbergs studio,
berättade min ciceron.


Svanar och NK-soffor i baren på festvåningen. I ett
annat av rummen hänger en gobeläng från 1600-talet.
Jag kände att jag och min kamera inte skulle göra
den rättvisa. Men nu vet ni, i alla fall.


I biblioteket på våning 24 finns Bonniers lexikon från 1961 med pärmar
formgivna av Stig Lindberg. Läs mer om lexikonet hos bloggen 50-talskeramik.


Väggen är ett verk av Alf Bydén, den ene av Wenner-Gren Centers
arkitekter. Många gissar att det är en Olle Baertling, men så är alltså inte fallet.


Nu lämnar vi skyskrapan Pylon och tittar på Helicon...


... vars gästforskarbostäder är eftertraktade. För att få ställa dig i kön
ska du vara utländsk, doktorerad, gästforskare med ett uppdrag i Sverige.
Och du får bara bo här i två år.


En annan trevlig företrädare för WGC, en dam i receptionen till gästforskarbygganden,
berättade att fasaden är k-märkt. Men inuti finns inget kvar av den ursprungliga inredningen.
Tji fick jag, som smitt planer på att nästla mig in i någon tom lägenhet och titta.


Tetragon från baksidan.


Pylon är vacker från alla håll.


Axel Wenner-Grens (1881-1961) porträtt
hänger i biblioteket på våning 24. Han
donerade pengarna till det internationella
centret för gästande vetenskapsmän.
Regeringen bjöd på tomten.

* Att göra en movarpare = Att med fantasi, vänlighet
och envishet ta sig in på platser där man egentligen inte
äger tillträde, med avsikt att göra fynd - materiella eller
upplevelsemässiga.
Uttrycket myntades för någon vecka sedan av
Skaffaren, och syftar på Herr Movarps på Porslinsbloggen
framgångsrika metodik.
1 Ebba:

skriven

Fy fasen vad snyggt! Det där trappräcket och stolarna på våning 23 är favoriterna. Å vyn över Sveavägen får de senaste dagarnas Stockholmslängtan att förstärkas ännu mer...

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Att göra en Movarpare är jag tyvärr alldeles för feg för.

3 Katja:

skriven

Jag tror knappt att det är sant! Att de har bevarat möbler och väggar och .. jag är mållös och glad!

4 Libby:

skriven

Ebba: Och då ska man betänka att vyn var tio gånger häftigare i verkligheten...

Moster Mjölgumpa: Du får träna!

Katja: Ja, visst blir man glad när man ser sådant.

5 Skaffaren:

skriven

Är det en plastkasse från Myrorna på festvåningen??

6 Libby:

skriven

Skaffaren: Nej, det är Dardles skissblock från 1923. JO, det är det. Jag la ifrån mig den, var så upptagen med att plåta trappräcke ur en juste vinkel, kom sedan hem och insåg att min lilla påse ligger där. Dråpligt.

7 Larsson:

skriven

Jaha, det är "Movarpare" man alltid har varit då... Tack och lov att inte "allt" har moderniserats... Tack för trevlig artikel!

8 Mira:

skriven

Det här var i sanning ett trevligt inlägg!!! Spännande och initierat. Och tack för movarpare! Det gör ju vi "undersökande" bloggare lite både nu och då!

9 TUSSE:

skriven

Alf Bydén? Inte Olle Baertling da?

10 Anna:

skriven

Vilka underbara bilder! Snygg buggnad den där Pylon!

11 Libby:

skriven

Larsson: Kul att du gillade artikeln!

Mira: Undersökande bloggare - mycket bra ord, det med.

Tusse: Jag håller på och dubbelkollar det där.

Anna: Min favoritskrapa, efter Chrysler Building i NYC förstås :-)

12 Sussie:

skriven

Vad fint det var inne på Wennergrens, har aldrig varit där.

Kul att jag hittade din sida, gillar 50-talet med alla dessa prylar. Har införskaffat mig endel saker, som man kan se på länken. Mer bilder kommer komma in så småningom eftersom jag inte kan hålla fingrarna i styr då jag ser dessa fina saker. Trevlig sida du ha och jag kommer besöka den igen.

Mvh

Sussie

13 Femtiotalsmannen:

skriven

Jag är väldigt imponerad av din energi. Fantastiskt kul läsning. Vilket ställe!

14 Cicci:

skriven

Haha! Igår kollade jag på ett avsnitt av SVTs serie Mannen under trappan, och scenerna som utspelar sig på huvudpersonens arbetsplats är inspelade just här!

15 Tindra-Annette:

skriven

Din blogg ger mig inspiration. Tack!

Kommentera här: