Överraskad i Örbyhus


Vi befinner oss i Örbyhus i Norduppland, där Femtiotalsmannen och jag plötsligt hittade 4:ans loppis.
Loppisen drivs av Christina och Anders och är inhyst i en fint inredd friggebod. Kolla gardinerna 
som Christina sytt av ett gammalt påslakan - helt bedårande, tycker jag. I ett gammalt inlägg ser ni 
hur 50-talsrätt de är!


Massor av roliga småsaker fanns i lådorna under den lilla butikens disk.


På glashyllan stod den busvassa tillbringaren "Snoddas" från Gullaskruf.


Jag kan känna ett begynnande teakbegär. Har börjat så smått med ett Karl Holmberg-fat,
vill ha mer! 4:ans hade väldigt bra priser på sina saker, så nästa gång kanske jag raidar 
teakhyllan...



Litet skojiga saker: Väggtallrik med änder, Hockums familjepussel där tuben
är tredelad och har ett 50-bitars, ett 100-bitars samt ett 200-bitars pussel och så
korttidsgardiner i "rayalin" från 1970-talet.


Kuriosa. En gubbe och - ser ni vad mer som döljer sig i gubben?


Det härliga salt & peppar-stället som jag visade i måndags, och ytterligare ett i samma
stil.


Åhhh, alla dessa gamla kaffeburkar. Den här är från Arabiska kafferosteriet, Hälsingborg.


Den övre karotten är Gefle, den undre Jie om jag minns rätt. 
Jag skulle kunna ha hur många karotter som helst, men stillade mig här.
(Apropos karotter och fat. Dagens tittgodis-tips: En underbar samling ugnsfasta 
fat i ett inlägg på bloggen Retro-tokig.)



En glad påskkanna från Gefle.


Klart jag handlade! Ett fat med Sven-Erik Skawonius dekor Kasper, 25 pix. Två Gefle-
ja-vad-är-det-askfat-eller? för 10 pix styck, märkta "Fonda".


En kanna i Helmer Ringströms dekor "Hellas" från 1940-talet kunde ju inte få
stå kvar, särskilt som jag hade några Hellas-tallrikar sedan tidigare. 
Kannan liksom nästan allt hos 4:ans är i jättefint skick.
Och så blev det några saker till, ett par koppar som kanske ska bli present så dem 
kan jag inte visa, några veckotidningar från 1940-talet och några hyllremsor i sötaste ljusrött
(kommer att dyka upp här när de är uppsatta).

Jag säger bara - Norduppland! Fullt av överraskningar.
PS. Hur kommer man till Örbyhus utan bil? Jo, med tåg från Upplands Väsby eller Uppsala
eller med buss från Östhammar, berättas här.
1 Betty Lou:

skriven

Hellas är så fint, har bara 1 fat hittills. Loppisen ser väldigt lovande ut, synd att det är en bit bort och att jag inte känner någon med bil eller hur tar man sig dit?

2 randiga tråden:

skriven

Så mycket roliga saker, dit måste jag ta mig i sommar. Ja gubben döljer en hel del ekivokt, som man sa på den tiden.

3 kattching:

skriven

ÅÅååååååååååååååh!!! vilka vaser! (brevid gullaskruf tillbringaren). du kan väl åka tillbax och köpa den gula vasen åt mig? den skulle passa så fint i min samling! ;)

4 Anna:

skriven

Gubben döljer tre nakenfisar! :)

5 Benny:

skriven

Ja där var det mycket kul grejer! Blev mycket intresserad av glashyllan måste jag tillstå! Bringaren är ju en "Snoddas" från Gullaskruf mycket riktigt!



Kasper, visst är det en tallrik va? Hur stor var den? Priset var bra på den, dom brukar vara attraktiva och dyra de gånger som dom dyker upp. De små faten skulle jag gissa är kuvertaskfat. Dekoren Fonda är enfärgad glasyr i olika färger, finns även röd och kanske nån fler färg.



"Papegoj"-kannan har jag sett i flera glasyrer och dekorer, den är häftig!



Om du vill ha teak kan jag hjälpa dig...har massor av Karl Holmberg-grejer...hehehe...brickor så det räcker och blir över, salladsbestick, matbestick, skålar, you name it...dubletter av det mesta så jag blir gärna av med en del!

6 Mats:

skriven

Fina saker! Dit ska jag åka! Mvh Mats

7 Libby:

skriven

Betty Lou: Har uppdaterat inlägget med länk till Örbyhus.nu där man får veta hur man tar sig dit. Norduppland är värt en dagsutflykt!

Randiga tråden och Anna: Precis!

Kaatching: Ja, den var fin! Det känns som om 4:and har något för oss alla.

Benny: Ja, Kasper är en tallrik, hur stor vet jag inte, den är på landet så jag kan inte mäta just nu, men tja, "tallriksstorlek" :-) Ska fundera vad det är jag egentligen vill ha i teak, inte börja köpa vilt. Återkommer! Tack för Gullaskrufupplysningen.

Mats: Ja, det är faktiskt värt en resa. Man får rinag först, se deras hemsida, eftersom öppettiderna är skiftande.

8 Skaffaren:

skriven

Ett älskande par toppat av en nakenfis.

Roliga småsaker är min melodi, kul med "Till Minne"-snäckan.

9 Anna:

skriven

Kul inlägg!

Har du några bra tips på ställen att besöka i Sthlm? Vi åker ner på fredag och stannar bara över helgen, men jag hoppas hinna besöka några ställen iaf. Den där retroboden på Rosenlundsgatan som du skrev om tidigare funderar jag på att ta en tur till. Har du fler tips på ställen som kan passa mig? :)

10 Libby:

skriven

Skaffaren: Tänkte på dig när jag plåtade gubben med de ekivoka inslagen - varför? :-)

Anna: Några tips, och du hittar inlägg om allihop om du söker på min blogg:

Framtids Antiken, Surbrunnsgatan, massor av kul småsaker och veckotidningar. Nära, på samma gata, originalfiket Valand, som jag dock inte är säker på har öppet lördagar. På Roslagsgatan några kvarter bort finns flera antik/kuriosa-källare och antikbutiker, något lägre priser än på Upplandsgatan uppe vid Odenplan. Men butikerna på Upplandsgatan har väldigt vackra saker...

Sundbyberg. Loppisgallerian med favoritbutiken Kuriosahörnan har massor av bord och fasta försäljare. Fyndfaktor! Dessutom har Sumpan en två stora Myrorna- och Stadsmissionen-butiker nära loppisgallerian. Och ett väldigt trevligt fik med gott bröd och inte värsta sthlm-priserna., Cafe Boulevard, också nära.

Gamla stan. Butiken Moderna Magnus. En liten butik med 1950-70-tal som jag ännu inte varit i, bara kikat in genom fönstret hos, ser väldigt roligt ut.

Och loppiskällaren Loppman, se inlägg.

Söder: Den lilla boden på Rosenlundsgatan och Södra Skattkammaren på Bondegatan (tror jag det var, sök i inlägg) är mina Söderfavoriter hittill, har inte totalkoll på den stadsdelen än.

Sedan finns det ju de stora loppisarna, i Vårberg med flera, men där har jag inte varit.

Ha en skön helg och i utbyte mot tipsen vill jag se litet bilder på din blogg nästa vecka! :-)

11 Tusse:

skriven

Jag noterar:

korttidsgardin av Rayalin.

På återseende!

12 Anna:

skriven

Jättetack för tipsen! :) Vi får se hur mkt vi hinner med och orkar med. Vi har vår tvååring med oss och jag har en liten i magen som ska ut om knappt två månader, så jag blir trött jag också ;) Men Några ställen ska vi allt besöka iaf!

13 Stina:

skriven

Härliga saker! Ligger ju inte långt från Valbo.

Vill också passa på och tipsa om Findus 50-års jubileum, fast det har du kanske redan sett, http://www.findus.se/kampanjer/fiskgratang-dill-en-pigg-50-aring

14 kicki:

skriven

ååååh - Kasper-avund här!

15 Helena:

skriven

Wow vilket ställe du hittat!! Kasperfatet blev ju min favorit helt klart!! Beger vi oss norrut i sommar så kanske jag kan höra av mig till dig för lite tips??!

Kramkram Helena

16 JJ:

skriven

På teakbilden finns en hållare för funduegafflar (ser det ut som). Ser dansk ut och kanske från Digsmed. Den fastnade jag mest för.

17 Carina:

skriven

Gubben som "har kvinnor på huvudet" har jag haft en nästan likadan, den var däremot i keramik och från Höganäs.

18 Kryckan:

skriven

http://www.herrjudit.se/blog/?p=76



Brandstationen är ett södertips.

19 Åsa:

skriven

Korttidsgardiner? Vad hade man dem till? Varför gjorde man inte långtidsgardiner på en gång?

20 Tusse:

skriven

Åsa: Alla som har katt vet vad en korttidsgardin är för slag.



Libby: Okej, då kör vi, här kommer dagens vers från Hötorget:



Chili con carne på vaxpappersfat:

det vill jag kalla för sjuttitalsmat!

Nedsköljd med fickljummen röd Parador

drucken ur pappmugg som gratis man får

i närmaste automat.



Ätas det skall med ett engångsbestick,

sånt är vårt sorgliga sjuttitalsskick.

Sen drar vi för våran korttidsgardin,

storblommigt mönstrad, av vit Rayalin,

somnar sen in på ett kick.

21 Anta Snaque:

skriven

Vilket härligt ställe! Tänk att man kan få glädjefnatt av att bara titta på bilder!

22 Cicci:

skriven

Hohoho! En riktig snuskgubbe! (;

23 Thérèse:

skriven

Att jag inte läste din blogg just under mitt Örbyhusbesök tors-ons..Just den loppisen har jag missat, attans, får bli nästa gång :)

24 anna:

skriven

Oh vilka fina saker! Ja Norduppland är bra, Skutskär har väldigt fina neonskyltar vid sitt Folkets hus, sen finns Norrskedika där jag fyndat på både bakluckeloppis och Pepparkaksfabriken. Kanske får ta Örbyhus nästa gång?

25 Maria Som Sagt:

skriven

Hej. Alltid lika inspirerande att läsa din blogg du var den första jag kom att tänka på när jag funderade på mitt pussel jag just köpt. Ett Hockums pussel, precis som det du fotat här. Jag har INGEN ANING om vad det är för pussel och vilka som gjort det, aldrig hört talas om Hockums, har du?



Hoppas det är okej att jag länkade hit i mitt inlägg (se länk).

Med vänliga augustihälsningar/ Maria

Kommentera här: