Skobell - en lång historia


"Det 35 meter långa skyltfönstret lät tala om sig. Här syntes skor som ingen annan hade."
Citatet är hämtat ur en intressant artikel om Blenda Margaretha Törnquist, grundaren av Skobell-kedjan.
Redan 1918, när hon var 16 år, började den blivande skodrottningens karriär med att hon visade
skor i skyltfönstret till svågerns butik. Drygt tio år senare hade hon sin första egna skoaffär.


Under en period hade Blenda Margareta sex affärer bara på Götgatan,
långt innan Starbucks kom på idén med butikskluster. Butiken på bilderna
hade - och har - 35 meter skyltfönster. En sevärdhet även i dag, tycker jag.


Skodrottningens paradbutik på Götgatan har en imponerande
balustrad, så jag trodde att den var en ombyggd biograf. Men så var
alltså inte fallet. Jag har faktiskt inte varit inne i butiken, tyckte ju bara
neonskyltarna var fina och därinne såg det bara vanligt modernt ut.
Men nu när jag läst om Blenda Margaretha måste jag förstås
gå in och titta.

1 randiga tråden:

skriven

Vilka minnen, jag kände Margareta T. Ända sedan jag var barn, min mammas mans syster. Jag har hur mycker historier som helst om denna stålkvinna som arbetade fram till sin död 96 år gammal och massor av kort. Brittmari

2 Tusse:

skriven

Är samtliga bilder nytagna?

Något påminner mig Skobells neonskylt om Skomans på Hamngatan (i Stockholm) som fick vara kvar när man slutade sälja skor och började med hamburgare i stället. Liksom den legendariska skobutiken Herkules Skor på Stortorget (i Lund) har kvar det mesta av sin gamla skylt fast där nu står Herkules Bar.

3 Libby:

skriven

Randiga tråden: Kan du inte göra ett eget inlägg om henne? Man blir verkligen nyfiken på denna kvinna.

Tusse: Ja, de är nytagna. Tyvärr är "Alla går till Skoman"-skylten borta sedan ett tag, har jag för mig. De behöll ju "Alla går till.."-delen först, funkade ju lika bra ihop med McDonalds.

4 Anonym:

skriven

Oj vad intressant.

Hoppas också att Randiga Tråden gör ett inlägg om henne.

5 Christin:

skriven

Jag fick nyligen ta hand om ett par tjusiga gamla skoblock med Skobells logga så därför var inlägget extra kul att läsa,kände inte till butikerna förut.

6 Cinna:

skriven

Spännande att läsa, går ofta in på Skobell när jag är på väg till Myrorna. Skylten har jag inte studerat riktigt förrän nu. Tack Libby

7 randiga tråden:

skriven

Jag ska fundera på det, pratade med mamma igår om Margareta,hon pratade bla om Kungsgatan, som hade damskor upp till st 45. Margareta dog -98, 95 år gammal.

8 Pernilla:

skriven

Underbar neonskylt!!!! Tack för att du fotade den!!

Ha det så gott!!!Kram Pernilla

Kommentera här: