Vad vet vi om våra glas- och flaskhållare?


Du har säkert också några av de där flätade flask/glashållarna från 1950-60-talet.
Man får dem på loppis för en femma eller tia.


De är fina, tycker jag, men jag har inte förrän nyligen börjat fundera över
hållarnas bakgrund. Så fick jag höra, av en trovärdig källa, att de skulle ha tillverkats
i terapin på mentalsjukhusen.


Och som det oftast är så slog slog synkroniciteten till och nästa
hållare jag hittade hade en stämpel: W. Grönberg Arbetsterapi Laholm.
Min gissning är att det inte bara var på mentalsjukhusen utan även
i annan terapi som man flätade flaskställ.


En hel bukett, alla litet olika. UPPDATERING. Och en av Femtiotalsjaktens läsare kan berätta om hur hon
gjorde hållare när hon låg på barnsjukhus. AntaSnaque:
"I min barndom låg jag några dagar på barnsjukhus och de ungar som ville, fick då köpa material
till flaskhållare. Tiden gick ju lite fortare, för oj, vad man längtade hem! ´Pinnarna´ lades i vatten
(för att kunna böjas), sedan stacks de ner i bottenplattan och fästes under, i varandra,
så flätades de färgade plastbanden upp till önskad höjd och sist böjdes bågar upptill.
Flaskhållarna var snabbgjorda och jag minns att jag bara på ett par dagar hann göra sex stycken
- svart, vit, blå, röd, gul och grön."
Kolla in AntaSnaques blogg Snaquesaligt!


Bitte, en av Femtiotalsjaktens läsare skickade en bild och undrade om jag visste
något om dessa flaskhållare i plast. Det gjorde jag inte - men det gav mig idén att
forska i flaskhållarnas bakgrund och göra det här blogginlägget.
Kanske vet DU mer om flask- och glashållare, Bittes och de flätade?

UPPDATERING:Retroforum visar JJ sina flaskhållare, bland annat två
med roligt snäppfäste för flaskhalsen.
1 Clinen:

skriven

Jag var nära att köpa några på bakluckeloppisen i Söndags men de var ganska slitna och smutsiga så jag tyckte inte att det var värt pengarna.



Dum som jag är slängde jag bort en del för några år sedan. Då tyckte jag det var onödiga men idag ångrar jag mig djupt! /Clinen

2 Anta Snaque:

skriven

I min barndom låg jag några dagar på barnsjukhus och de ungar som ville, fick då köpa material till flaskhållare. Tiden gick ju lite fortare, för oj, vad man längtade hem!

"Pinnarna" lades i vatten (för att kunna böjas), sedan stacks de ner i bottenplattan och fästes under, i varandra, så flätades de färgade plastbanden upp till önskad höjd och sist böjdes bågar upptill.

Flaskhållarna var snabbgjorda och jag minns att jag bara på ett par dagar hann göra sex stycken - svart, vit, blå, röd, gul och grön.

3 Helena:

skriven

Jag vet inget om dem men de är så läckra. Har länge spanat på två turkosa på favvoloppisen men avstått inköp då jag är osäker på om jag över huvudtaget skulle använda dem....

4 randiga tråden:

skriven

Nu är de jättefina när du visar dem men då tyckte jag inte det.

5 Anna:

skriven

Vad kul! Och vilka fina flaskhållare du har :) Det blir ju mycket roligare när man vet nått om föremålen.

6 Libby:

skriven

Clinen: Det finns tillräckligt många rena och fina för att man ska strunta i de slitna och smutsiga. Du hittar snart fler!

Anta Snaque: TAck! Jag uppdaterar inlägget med dina nya uppgifter om hållarna! :-)

Helena: Köp dem, tycker jag. Turkos är en härlig färg.

Randiga tråden: De är snyggast i klunga, och som sagt, rena och hela.

Anna: Ja, det är ju det!

7 Christin:

skriven

Där ser man !

Har aldrig funderat på bakgrunden utan bara köpt dom snygga billiga jag hittat just av dom två skälen fast jag inte har nån användning för dom.



Dom senaste sex bästa fick jag gratis förra året på en lokal loppis när jag frågade efter priset.Dom har perstorpsplatta i botten. Den snygga sidan neråt :-)

Inga stämplingar på någon förutom en trasig etikett på en där det står "Perstorpsplattan En kvalitetsprodukt"

Kanske ett inlägg nån gång om Perstorpsplattor...?

8 kicki:

skriven

Jag brukade ha dem som hagar åt mina små plastdjur när jag var liten ... en perfekt grishage! =)

9 JJ:

skriven

Jag hittade en kasse sådana som man har köpt på sig av någon outgrundlig anledning. Här finns bild:



http://www.retroforum.se/index.php/topic,3497.0.html



/JJ

10 JJ:

skriven

Nu såg jag följande text i botten på en av mina:



Helge Staaf

Invalidarbete

Horred

11 Monet:

skriven

Vilken Madeleinekaka du serverar!! Inte flaskställen, de känner jag också igen. Men CHAMPISFLASKAN. Har inte sett en sån sedan jag var barn och jag känner direkt hur den smakar. Kall. På ett badlakan på den sandiga badstranden i Torekov, serverad i plastmugg av mamma. Som eftermiddagsmål efter att ha badat sig blå. Tillsammans med kanelbulle.



Till söndagmiddagar fick man CocaCola i ursprungsflaska. Inte i flaskställ dock, de var till för öl.

Kommentera här: