Var med och skapa den största retroguiden!



Den 24 maj gör vi retro/vintagebloggare tillsammans Den Stora Retroguiden,
hoppas Ramon & Helena på bloggen Porslin och Nostalgi och jag. Tanken är så här:
Om alla retrobloggare landet runt gör ett inlägg den dagen och tipsar om sina favoritställen
och om vi sedan länkar kors och tvärs till varandra - då har vi skapat en guide som alla retrointresserade
har nytta av i sommar.
Själv tänkte jag tipsa om tio favoritställen (butiker, fik, loppisar) i Stockholm och tio i Roslagen/Norduppland. Och önskar mig i första hand en retroguide över Öland/Kalmar/Glasriket, eftersom det är dit Femtiotalsmannens och min sommarbilsemester är planerad.
Inga regler, förutom publiceringsdagen den 24 maj. Det blir enklare att hitta andras inlägg
om vi alla kör samma dag.

Ni hänger väl på?

1 p-e fronning:

skriven

Off topic: <a href="http://community.livejournal.com/vintage_ads/1848186.html">LIBBY'S PINEAPPLE -- 1956</a>

2 Lempa:

skriven

Låter inte som någon bra ide...va ska man blogga om då...när alla känner alla och det blir svårare för den enskilda lilla bloggaren att hitta något som ingen annan skrivit om utan att "härmas"...Lempa kanske har fel..men det är mina spontana tankar...

3 Nostalgimacken:

skriven

Tipsar om Sabine´s antik & Loppis som borde få en självklar plats i guiden då man kan finna det mesta i det gamla stationshuset i Emmaboda.

200 kv möbler kuriosa från slott och koja.

Öppet fre-lör-sön

0471-138 45 eller 124 50



Sen får du absolut INTE missa lotsutskiken på Tjärhovet i Kalmar där man intar fika på andra våningen med kalmarsund som ögonfröjd.



Kullzenska Caféet Kalmar

Välkänt café med historisk atmosfär, inrett i 1800-talshus med karaktär och om du är sugen på att läsa en god bok så finns goda möjlighetser att hitta en i antikvariatet på bottenvåningen.

4 anna:

skriven

Jaaaaa vilken bra idé! Jag hade tänkt samla mina favoriter från Östergötland och Dalarna på någon slags karta, men det här låter ännu roligare :D

5 Tusse:

skriven

Jag har noterat tju'fjärde maj -

annandag pingst och empire day!

6 Benny:

skriven

Klart man hänger på, jag kör nog min "storregion" för loppisbesök, så då kan det bli mycket kul tips!

7 p-e fronning:

skriven

Förslag: I denna retroguide borde ni inkludera en gemensam karta (som Anna här ovan var inne på) förslagsvis en på Google Maps.

8 Libby:

skriven

P-E Fronning: Lyckades inte hitta just den länken, men en massa andra Libby´s wonderland of values-annonser. Kul! Tack för tipset!

Lempa: Jag tror att vi alla kan ha stor glädje av en gemensam retroguide!

Nostalgimacken: Tack! Fina tips!

Anna och P-E Fronning: Ja, kartor måste vi ju ha. Hur tänkte du Googlemap-lösningen, P-E?

Tusse: Empire Day, bara en sådan sak!

Benny: Ja, din storregion tror jag hela svenska retobloggvärlden vill veta mer om, med tanke på allt vi ser på din blogg :-)

9 kicki:

skriven

Bra idé - Jag är ju ingen retrobloggare men allt möjligt får plats på Dagens bild! =)

jag ska fundera på vad jag kan spana in för fotobart att rapportera om här i stan. Du har väl täckt det mesta redan, även här. ;-)

10 Tusse:

skriven

Man kan väl säga att empirestilen var dåtidens retro, och det passar onekligen bra just den 24 maj.

Är inte längre så uppdaterad på kaféer i Östergötland resp bensinmackar på Öland - jag skrev dock om dem i Barometern 1994 - men så snabbt som världen har förändrats sedan dess skall det väl inte vara så svårt att blogga på temat retro?

11 randiga tråden:

skriven

Kul, jag ska göra mitt bästa.

12 Anonym:

skriven

Det här kommer att bli superbra!!

13 Cinna:

skriven

Absolut bra idé, hänger på.

Tar kanske med en del Blekingetips, eftersom detta landskap är där vuxit upp och så bodde jag 10 år i Kalmar:) Datum noterat!

14 p-e fronning:

skriven

Libby: Jag vet inte om du kollat på Google Maps men där kan man göra "egna" kartor i betydelsen att man kan sätta in till exempel markeringar för olika saker. Här är en liten video: http://www.youtube.com/watch?v=TftFnot5uXw

15 Libby:

skriven

Kicki: Bara fiken, retrobutiker och loppisar har jag inegn koll på i Norrköping. Tyvärr. Måste besöka din fina stad snart igen. Så bra om du guidar där, känner inte till någon retrobloggare i Norrköping?

Tusse: Det är lätt att blogga om retro.

Randiga tråden: Kul!

Porslin och Nostalgi: Ja, det blir superbra, tror jag.

Cinna: Ja, vad bra, där täcker vi in Blekinge också!

P-E Fronning: Nej, kollar bara platser på Google Maps, får sätta mig in i hur man gör kartor. Till porlsinsinlägget hittade jag nån annan "free maps"-sajt.

16 kicki:

skriven

Nä, det är nog dåligt med retrobloggare. Det är å andra sidan rätt kasst med loppisar och retrobutiker med. eller tja. Det är väl mest jag som är less på Erikshjälpen, Kupan, Hela människan och Bra & Begagnat... åsså myrorna så klart, men de har ju fått prissättningshjärnblödning sedan länge. Dessutom har jag inte hittat nåt snyggt porslin på eeeeeevigheter, så jag är lite uppgiven, snyft!

17 Gamla saker och fina ting:

skriven

Såklart jag kommer att dra mitt strå till stacken.. Kan nog tipsa nånting från gnällbältet.. ;)

Kommentera här: