Världen är så stor, så stor... (helgtips)


... och den börjar redan i Norge. I går fick jag en ny favoritblogg, norska Tingleter.
Jag upptäckte den genom att Basse som har Tingleter ställde en fråga här på Femtiotalsjakten.
Jag gick in på Basses blogg - och konstaterade att här kommer jag att lära mig en massa om norsk retro.
Efter bara några minuters läsning på Tingleter känner jag nu till Emalox (norsk ljuvligt vacker emalj),
har sett att Stavanger flint gjort Kalle Anka-tefat på licens och vet att norska blomkrukor från 1950-talet
kan vara ruskigt snygga.
Missa inte Tingleter!
(Bilden: Koppar och fat från norska Figgjo. UPPDATERING: "Serviset fra Figgjo heter "Sissel",
og finnes også i rosa, lyseblått og mintgrønt! Veldig populære samlerobjekter i Norge",
berättar Basse i en kommentar.)

Trevlig påskhelg!
1 Benny:

skriven

Ja, den är kul! Jag upptäckte den för ett tag sen, men är kass på att tipsa om bloggar jag hittar...



Jag har ju lite loppiserfarenhet från Norge själv när vi bodde där mellan 1997-2001, "skolekorpsen" (skolornas musikkårer) brukade ju ha varje vår och höst, bl.a precis bredvid där vi bodde. Riktigt kul loppisar med massor av fyndpotential, helst på svenska grejer, men tyvärr var man inte lika kunnig då...

2 Anna:

skriven

tack för tipset!

ha en skön påskhelg!

3 Anta Snaque:

skriven

Trevlig påsk, Libby!

Känner igen mönstret på de gula kopparna, men ser för mitt inre det på grönt. Och då faller allt på plats. Min föräldrar hade tallrikar, flata och djupa, plus assietter, men mönstret låg på vackert ljusgrön botten. Mycket snygga. Och tåliga.

Tack för ännu en nostalgitripp!

4 Libby:

skriven

Benny: Javisst ja, och du pratar ju till och med norska! Själv ser jag det som en bonus när jag nu hittat Tingleter att jag kommer att lära mig litet norska termer på köpet.

Anna: Kul att kunna tipsa om saker som inte alla redan hittat (även om flera svenska retrobloggare upptäckt Tingleter före mig, förstår jag).

Anta Snaque: Ja, det var så jag kände igen koppen och fatet på Kistamässan där jag tog bilden. Jag har ett grönt fat som jag köpte på loppis förra året. och på Figgjos hemsida, dit jag länkat, finns den i blått också. Snygga!

5 Erica:

skriven

Tack för tipset!! Ser att han hittat massa fint på "min" marknad (jag bor nära marknaden på Grönland), så nu är det slut med sovmorgnar på lördagarna, ha ha! Nästa helg är det 4-5 skolekorps som har loppisar, flera av de bästa skolorna. Jag är lite kluven till dem; jag står i kö 30-40 minuter innan och springer när de släpper in oss, men tycker hetsen är otroligt jobbig. Men om man inte är först går godbitarna till nån annan...



Om det är fler norrmän som läser din blogg kan jag tipsa om www.loppemarked.info där alla norska loppisar finns listade!

Ska ta lite bilder på några norska godbitar och maila dig efter påsk!



(Den gula koppen på bilden heter Sissel och finns precis som du skriver även i mintgrönt och ljusblått. Det finns också en väldigt liknande servis från Figgjo i samma färger, men utan de vita strecken, som heter Grethe).

6 Basse:

skriven

Takk for fine tilbakemeldinger alle sammen!



Det gule serviset fra Figgjo heter "Sissel", og finnes også i rosa, lyseblått og mintgrønt! Veldig populære samlerobjekter i Norge.

7 Libby:

skriven

Erica: Jag ser fram emot bilder! Kanske skriver du några rader till och gör ett gästinlägg? Köa till loppisar och slåss om godbitarna - jag beundrar er som klarar sådant, jag gör det inte.

Basse: Tack för namn på servisen!

8 Benny:

skriven

Ja, det där känner jag igen från våra år där, men jag gillade lite det där med "snöret som föll". Själva grejen är ju att snabbt kunna "skanna" borden...då kan man fynda!



Det var extra kul att få veta att koppen hette Sissel, den brukar jag stöta på ofta. Jag sålde ett set med grädde och socker, som jag haft i en låda länge, på loppisen i Falun.

Kommentera här: