Kornischen kan vara kirrad!


Är sökandet över, efter ett och ett halvt år? I måndags fick jag tag i vad som kan vara
den efterlängtade kornischen, den inredningsdetalj som allra mest saknas min 50-talslya.
Så här ser ändarna ut, kornischen har alltså inte det vanliga rundade avslutet.


Eller... kornischerna. De är två stycken nämligen, 2 x 138 cm. Fogar man ihop
dem bör det bli en 276 cm lång kornisch som passar mitt breda fönster plus balkongdörr.
Jag har nästan gett upp hoppet om att hitta en tillräckligt lång kornisch. Antikhandlarna
skakar på huvudet och säger "de där lämnar vi kvar när vi köper dödsbon", Köpes-annonser
i två lokaltidningar gav inget resultat och på nätet säljs nästan bara ljusa kornischer/kornicher/cornicher/ 
med guldornamentlulllull.


Men jag tror att kornischen är kirrad. Och ser ni vilka vackra
detaljer, de så kallade gliden är i trä. Kornischerna har två kanaler,
om jag vill kan jag ha en elegant gardinuppsättning.


Men så här tänker jag mig att det ska bli. Bara enkla vita gardiner som låter
ljuset sila in i rummet. Bilden är tagen Hemma hos Rune och Marie.

1 Anta Snaque:

skriven

I barndomshemmets vardagsrum hängde gardinerna i sådana! Med dubbla kanaler och gliden i trä. Ändarna, fästade med gångjärn, vek man upp när det var dags för gardinbyte.

Libby, din blogg är en aldrig sinande skattkista att ösa ur för dagliga och nödvändiga nostalgitrippar! Tack!

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Som han i den rosa wct-overallen sa: -Äntligen!

3 Tusse:

skriven

Replik vid gardinbyte:

"Nej Tusse, det är inga örhängen!"

4 Randiga Tråden:

skriven

Gillar de små träkulorna,så snyggt.

5 Viola_T:

skriven

Ja, det är vackert. Och praktiskt. Jag har likadana gliden som kläms fast, till mina kornischer. Men i en låda finns även runda kulor med en ögla nertill. De ska SYS fast i gardinen/draperiet. Vilket jobb varje gång de ska tvättas.

Länge leve kornischerna!!!'

Din blogg är "levande" trots tillbakablickandet.

6 Libby:

skriven

Anta Snaque: Tack för att du kommenterar!

Moster Mjölgumpa: :-)

Tusse: Nej, precis.

Randiga Tråden: ja, det är fantastiskt att de gjorde även sådant som inte sysn vackert.

Viola T: Aha! Tack för den upplysningen. I påsen med träkulegliden (översätt det ordet om du kan, google translate) fanns sådana kulor som du nämner. Förstod inte vad de var.

7 Jennie:

skriven

Ah, så snygga!!! Verkligen en läcker detalj i 50-talsinredningen!

8 clinen:

skriven

Det där kommer bli jättefint! Åh, en så härlig detalj att ha i hemmet. =)

9 Tusse:

skriven

Även träringarna man har till runda stänger blir fina örhängen, ungefär som de den afrikanska Cirkelkaffedamen hade. Dock inget för känsliga öron.

10 Malin:

skriven

Helt underbart med kornischer !

Jag har en fråga till dig och dina läsare. Jag och min pojkvän fick ärva en taklampa efter vår granne som gick bort i juni. Jag kan inte hitta någon märkning alls, men jag misstänker att det är en IKEA-lampa, kan det stämma ? Jag bifogar en länk, är tacksam för svar om någon vet. Kram och hej

http://crazymellie.blogspot.com/2010/08/nyadopterad-lampa.html#links

11 Retrolux:

skriven

Superfina! Det kommer nog att bli grymt snyggt. haf själv en uppsättning kvar här hemma. Fattar inte att gardinstången tagit över. Det kan ju inte finnas ett mer sotifikerat sätt att hänga upp gardiner på?!



Kolla gärna in min blogg!

Retrolux

12 Anta Snaque:

skriven

Det finns även träkulegliden som har en öppen ögla (på översidan) med spetsig udd som man sticker in i tyget.

13 Libby:

skriven

Jennie och Clinen: Yep. :-)

Tusse: Nej.

Malin: Kollade på lampan, och visade en antikhandlare. Varken jag eller han vet vad det är för lampa. Har du testat att gå in på www.retroforum.se och fråga där, de brukar ha koll!

Retrolux: Gardinstänger är en styggelse! Ska kolla in din blogg!

Anta Snaque: Aha.

14 Ebba:

skriven

Lampan ovan är från IKEA. Vi har en vit som vi köpte där för två år sedan. Ny-retro alltså!



Grattis till kornischen! Även om jag inte skulle vilja ha en själv, så förstår jag glädjen över att ha hittat nåt man letat efter länge :)

15 Synöve:

skriven

Grattis då! :-D Skön känsla, va!!

16 Malin K:

skriven

Hmmm, jag tror mamma och pappa har kornischer i teak liggandes i förrådet i stugan, varav en av dem borde vara iaf närmare 2 meter lång. Togs ner när dom renoverade vardagsrummet.

17 Tommy:

skriven

Åh kornischer är så snyggt. Hittade äntligen en som var tillräckligt bred igår. Tyvärr saknades ena hörnet. Men jag har en kort kornischer som kanske får bli donator.

Kommentera här: