Några små sommarfynd


Åhhh, 50-talsmönster! Sommarens loppisrundor har inte bjudit på några stora fynd.
Men som ordspråket lyder: Man ska inte förakta små sår och fattiga vänner - eller enkla loppisfynd.
Det här var ett av de senare.


Receptpärmen, med tidninsgklipp från 1960-80-tal, fanns i loppisavdelningen hos Orrefors
Antik & Design. Visst är den fin? Jag låter den nog bara ligga framme och vara snygg på
perstorpsbänken i köket. Såskoppen hittade jag i Sundbyberg, det är Rörstrands "Wasa".
Smutsig, 35 pix. Rejält rengjord blev den som ny.


Det enklaste fyndet, en stänkflaska (dänkflaska
på vissa dialekter). Nu har jag två stänkflaskor
eftersom jag också hittade en långt inne i städskrubben
på landet. Hur har jag klarat mig utan stänkflaska,
undrar jag. Nu är strykningen så mycket roligare.

Hur har er fyndsommar varit?
Berätta!
1 Randiga tråden:

skriven

Underbara mönster.

2 Skaffaren:

skriven

Jag har revancherat mig nu mot slutet av sommaren.

Det faktum att vi köper ett 50-tals hus på tio rum, med inventarier, måste väl ses som ett fynd?

3 Ylva:

skriven

Precis en sådan flaska hade min mamma. Nu behöver jag också skaffa en eftersom jag planerar att köpa en mangel...



Har fyndat hur mycket som helst denna sommar, i olika genrer. Ska ta tag i att fota och lägga upp bilder på min blogg snart :)

4 Simon:

skriven

Haha mja det får vi se :)

5 Amanda:

skriven

Åh så mycket fint! Gillar färgerna på albumet!



Min fyndsommar har varit ganska dålig, tills jag åkte till Umeå, där fyndade vi massor! Bästa fyndet var nog en liten hängare i teak och turkost glas!

6 Isabella:

skriven

Helt underbart mönster på albumet! jag har fyndat massa trevliga hår fascinators!

7 lybtar:

skriven

Va läckert!! Avundsjuk....

Dänkflaskor kallar vi det men min mor är från Karlskrona så jag vet inte vad det kallas i Gbg. Vad jag vet är att det är en totalt utdöende sak. I och med de "nya" strykjärnen så behövs den ju inte i samma utsträckning längre.

Vi har två hemma och vi använder dom när vi stryker, vilket vi i och för sig nästa aldrig gör..

8 Synöve:

skriven

Åh vicken häftig receptpärm!!

Vi har fyndat i Dalarna, Saab-mannen och jag.

Ett vackert vardagsrumsbord från 50-talet, för 150 kr (prutade en 50-lapp!) och en 50-talslampa för 50-lappen. En hel del gamla plåtburkar, tyger, plastföremål (60-70tal) och schyssta leksaker till barnen! :-)

Och present till Empire-Amelie som fyller år snart.

9 Gila:

skriven

Hmm...är du säker på att såskoppen är Gustafsberg? Jag köpte nämligen en smörbytta igår med exakt samma mönster och den är Rörstrand med namn Wasa. Googlade och det verkar som Stålhane ligger bakom dekoren...

10 Eli:

skriven

Gila: Jag hade skrivit fel. Ändrat nu.

Kommentera här: