... och sedan kom det tobaksbruna 1960-talet


Vädra ut! Vill jag utbrista när jag läser mina loppisfyndade årgångar 1963 och 1965 av
"Allt i hemmet". 1950-talets glada färger och mönster är som bortblåsta. Reportage
och annonser är tobaksbruna.


"Nordiskt blond" är rubriken till den här bilden, i ett reportage om att göra om hallen.
Men det nordiska designundret tycks ha tagit rökpaus de här åren. "Beige" är väl det snällaste
man kan säga om den här hallen.


"Färg, form, mönster". Jo, Wegners Y-stol har röda ben
och rygg, men det ska man inte låta sig luras av. Den klatschiga
ljusbruna väven och loggan med brun bakgrund ger
en ledtråd till hur det kommer att se ut inne i tidningen.


Till och med Wegners finaste fåtölj, "Bamse", lyckas se trist ut i den här miljön.
Vill man ens kalla gardinens och den matchande lampans färg för - färg? Vindruvorna
försöker hjälplöst smälta in och har antagit en sjukt grönbrun kulör.


Trivsamt? Brunetten (!) sveper in sig i en filt som ser ut att vara impregnerad
i röken från tvåhundraåttiosex paket Prince.


Jag slår vad om ett murrigt askfat från Upsala-Ekeby att heltäckningsmattan
bakom det orangebruna draperiet är b-r-u-n.


Ah, litet bättre! Men brun matta förstås, och nåt visset från växtriket på väggen bredvid lampan.


Att luta huvudet mot - och röka in ordentligt.
Nä, hörrni, det här var väl inte alltför roligt?


Så vi återvänder till 1950-talet med en färgglad frukostbild ur en
"Allt i hemmet" från decenniernas decennium.

Trevlig söndag på er!



1 Tusse:

skriven

Ah, litet bättre! Vad heter snurrfåtöljen som påminner om en fladdermus men inte är det?

Hörrudu, ni som är unga idag fattar visst inte hur revolutionerande det var när den bruna färgen äntligen blev rumsren, och flamsäkra tyger gjorde det möjligt för oss att röka inne.

2 Randiga tråden:

skriven

Håller med, det murrigt bruna är ingen höjdare, tacka vet jag den understa bilden, underbart med färg. Brittmari

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Vilken lättnad när den understa bilden dyker upp. Du har så rätt om de andra bilderna. De verkar verkligen inpyrda av rök.

4 elin:

skriven

åh va skönt det var för ögonen när 50-talsbilden kom.usch hemska 60-tal :(

5 Ebba:

skriven

Hihi, roligt skrivet! Och en fin visning av skillnaderna. Det finns många fina objekt från 60-talet, men tar man dem ur sin originalinredning kan de ju se lite roligare ut. Ett helt rum i samma stil blir för mycket, uppenbarligen. På ikeas sida kan man ju se uppslag från tidigare ikea-kataloger, även där ser det alltid så konstigt ut när ett helt rum är i samma årtiondestil. Så har man det ju aldrig riktigt, inte ens då. Blir alltid lite stelt.

6 Larsson:

skriven

Så sant så sant det Du skriver fast lite måste jag protestera - letar man lite finns det allt färgglatt från 60-talet med... o även murrigt från 1950-talet... Håller med Ebba; det ser konstigt ut med möbler m m från samma årtionde eller tom samma år... Har sagt det förut och jag säger det igen - SÅ SÅG DET ALDRIG UT I VERKLIGHETEN!

7 Clinen:

skriven

Hu! När du visar det på det viset ser det tragiskt ut. Kul att se skillnaden på sista bilden och de övriga bilderna. =)

8 Skaffaren:

skriven

Kontraster, verkligen.

Du kanske ska skriva deckare med en glad och positiv avslutning?

9 Loppistan:

skriven

Mannen i skägget har ju i alla fall både röda strumpor och röd slips. Utan pipan skulle han nog anses ganska moderiktig även idag :)



Jag gillar 60-talets möbler, men det känns inte riktigt som om de jobbat med belysning vid fotograferingarna. Eller levande växter. Men nog var det skönt med lite färg i slutet :)



10 form55:

skriven

Jag gillar bäst ett mellanting mellan färgerna på 50-talet och 60-talets första hälft.



Det ser ut som Stig Lindbergs plastbrickor "kvartett" på 50-talsbilden.

11 Gunnel:

skriven

Håller med om att det blev dystert. Men om jag minns rätt så blev 70-talet ännu brunare om än uppblandat med lite orange.

12 Christin:

skriven

Vilken vinkling, hihi :-)



Jag gillar ju lite av varje och tänker mej 60-talet med mycket mer i turkos typ den snygga fruktskålen med dom trötta vindruvorna.

13 StarChief:

skriven

Det blev liksom aldrig så här som man beskriver i annonserna för der var väl sällan man bytte ut en helt rum till nytt utan det blev en blandning precis som idag och då blev färgerna uppblandade.

Det är märkligt att det skulle rökas i hemmet,då man redan då måste ha känt av lukten om inte annat.

vet inte om du kollade in ryamattsinlägget jag gjorde där var ju ett pipställ med på bordet.

Snyggt inlägg.

14 Erik:

skriven

I'm lovin it! Jag lånar gärna dessa bilder, då jag just skrev om några andra rödmålade Wegner-fåtöljer jag hittade.

Kommentera här: