Vardagslycka


Åhhh, lycka. Länge har jag gått och suktat efter "Vardag", Karin Björquists enkelt vackra
servis som formgavs till H55 och började produceras 1958. Men man kan inte samla
på hur många serviser som helst, och därför har jag alltid låtit kannor, skålar och fat
ur "Vardag" stå kvar när jag sett dem.
Men på Bra & Begagnat i Norrköping (Tack för loppistipset, Sakletaren) hade de ställt
en växt i en "Vardags"-skål och gjort den till ytterkruka. Och ytterkrukor har jag
ju inte så många...


Så skålen följde naturligtvis med hem. Den är så fin, nyskick.
Jag tycker att den ser 1970-talsaktig ut - fast snygg.
Hm... jag vet faktiskt inte om den blir blomkruka.


Från Benny på Porslinsbloggen fick jag den här sidan ur en Gustavsbergskatalog, med
alla delarna i bordserien. Sedan finns det tegods också, kanna och koppar. Nummer 69,
smörasken, har jag på landet. Den har funnits med sedan 1960-talet, och jag blev förvånad
att vårt gamla fat var tänkt som smörask.


Första gången jag såg "Vardag" och blev förtjust var hos Risingeboden.
"Mina" två delar står här som av en händelse tillsammans till vänster.

Kuriosa: Ingmar Bergman gillade också "Vardag"! På Bukowskis auktion
med hans saker gick en matservis på 76 delar för 6 200 kronor.
1 Linda:

skriven

Ojojoj vad fin den var som ytterkruka! Jag är faktiskt på jakt efter lite fina retro-krukor och det var ju en bra idé att använda skålar! (Think outside the box.) Kanske kan man fynda några trevliga Westman-burkar utan lock och ha som krukor...

2 Christin:

skriven

Vi har en skål ur serien.Ja skål och skål, i din annons ser jag nu attdet egentligen är en pajform. Så då går väl din salladsskål utmärkt att ha som blomkruka :-)

3 Danjel:

skriven

Jag har precis börjat samla på mig delar av Vardag och eftersom jag bor i Peking såg jag din skål, tyckte den var lite dyr dock, kul att den hamnade hos dig ;)

4 Nusse:

skriven

Hej, du har fått en award av mig för din blogg är så oemotståndlig!

5 form55:

skriven

Undrar varför det står i databladet att den började tillverkas 1958, när den fanns med på H55 tre år tidigare...?

6 Eli:

skriven

Linda: Ja, jag har set en del begåvade exempel på sådant, till exempel litet naggade skålar och burkar utan lock som hyacintkrukor.

Christin:En användbar serie!

Danjel: Har förträngt priset.:-) Var det 120 kronor?

Nusse: Tack!!!!!

Form55: Ja, det där är konstigt. Men det står överallt, att den presenterades på H55 och började produceras 1958 (eller 1957, olika uppgifter, men jag går på Gustasbergs eget produktblad. Var "Vardag" ändå litet för modern då 1955?

7 Danjel:

skriven

Som jag minns det var det 170 kr... men är inte helt säker. Ska du börja samla på Vardag nu? Man kan samla på flera serviser tycker jag, de tar ju inte såå stor plats staplade på varandra... ;)

8 Retrolux:

skriven

Varning!

Se upp med att använda skålar och liknande som ytterkruka. Använd den gärna men ställ ytterligare något i så att inte skålen blir utsatt för så mycket vatten och jord.



Min mormor har använt bland annat en Blå eld karott som ytterkruka och kalkavlagningarna går inte att få bort (jag har provat det mesta). Färgen och glasyren är också förstörd, liksom "utmattad".



Jag är själv så ledsen över min sabbade blå eld och vill därför varna andra. Men jag håller med om att grejerna ska användas!

9 Eli:

skriven

Danjel: Hm... Jo, det slank med två assietter häromdagen från en loppis...

Retrolux; Aha.

Kommentera här: