Måndagen i bilder


10.15. VILKEN DAG! Femtiotalsmannen och jag lämnar gården, det är utflyktsdags.
Mot Norduppland!

 
 
12.00. FIKA, SÅKLART. Nordupplands bästa bröd. Det är lunchrusning och kö
på Österby hembageri i Österbybruk. Bullen "kalaskringla" kostar 11 pix och smälter
i munnen.


12.30. THE PLACE TO BE. Affischen fångar vår blick på vägen ut. "Handarbeten
hör liksom ihop med kaffe och kakor."


12.35. VINTERÖPPEN LOPPIS! Stor glädje när man även denna tid på året hittar ställen
som är öppna. Femtiotalsmannen stannar i bilen och läser Upsala Nya Tidning. Jag slinker in.
Observera de enkla men stiliga trappräckena.


13.30. ÄT INTE ÄRTSOPPAN! Vi ser skylten Örbyhus slott och svänger av. Inser när vi läser
infotavlan inne på slottsområdet att det var här Erik XIV satt i tre år för att sedan dö med arsenik
i kroppen. Spännande! Här är vackert, och vi återvänder i sommar för en guidad tur.


14.15. FAVORITLOPPIS I TIERP. På Kretsloppshopen hittar jag alltid något.
Inga större fynd i dag, men litet plock i alla fall. Sveriges billigaste kaffe?


18.00. HEMMA MED DAGENS SKÖRD. Från Kretslopphoppen: Sex dricksglas, 1950-tal (tror jag),
30 pix. Gul kopp med fat, mkt fint skick, Bo Fajans, 5 pix. Gul bytta, 5 pix. Otroligt fånig men rolig
påskhare-vas/skål, 17 kronor. Från Nytt & Gammalt: Röd vas, Bo fajans, litet nagg, 20 kronor.
Blå vas, tysk?, 20 kronor.
UPPDATERING: Ninna berättar i en kommentar att "Sådana där glas samlade min pappa på. Han fick
dem när han tankade på bensinmacken Mobil." Det kan förklara att vår familj bara hade några stycken
glas - ovanligt, annars var det ju dussin som gällde.


18.30. GRUBBLAR. Den här märkningen, något som liknar
en smileygubbe med öppen mun, ser jag rätt ofta. Tysk fabrik?
Östeuropeisk? Så ser i alla fall den blå vasen ut undertill.
1 Sara:

skriven

Vad kul att få se bilder från sin hembygd på din blogg.. Men lite skamset känns det att jag aldrig varit in på gammalt och nytt. Får ursäkta mig med att jag flyttade innan det blev vad det var idag, nu har jag bara föräldrarna där :)

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Sådana dricksglas har jag tolv stycken. Det har varit mina föräldrars och de satte bo 1963. Jag ska fråga henne om hon vet när hon köpte glasen...

3 Tusse:

skriven

Den blå vasen får mig att tänka på en novell av Cappy Ricks (Peter B. Kyne) som hette just "Den blå vasen" och som man kan läsa i Det Bästa, januari 1955.

4 Tina - Born "Bornis" Late:

skriven

Svar: Ah så då är det för fler än mig det bråkar..

Jag har inte kunnat logga in på hela kvällen!



Härlig blogg du har :D

5 Yvonne:

skriven

Å vad härligt!

Nu vill jag också äta nybakta go´saker.



Den röda Bo Fajans vasen såg riktigt fin ut!!!!

6 Libby:

skriven

Sara: Det blir så när man flyttar från sin hembygd, man kan ju inte ha koll på allting överallt.

Moster Mjölgumpa: Ja! Gör det. De kan ju ha funnits i handeln några år när de köpte dem, så fråga gärna om det var så. Vi hade några i mitt barndomshem i mitten av 1960-talet, jag gissade 1950-tal eftersom jag tror det var några glas som var kvar medan resten gått sönder (de känns iofs inte som glas som går sönder).

Tusse: Så pass.

Tina: Det var stopp hela natten till minst 7.00 i morse. Men nu är vi igång igen!

Yvonne. ja, den är jättefin, förutom det lilla nagget vid öppningen. Men det ser man ju inte när man har blommor i den!

7 ninna:

skriven

Hej!

Sådana där glas samlade min pappa på. Han fick dem när han tankade på bensinmacken Mobil.

8 ninna:

skriven

Glömde att säga att det var i mitten och slutet av 60-talet.

Ha det så bra

Ninna

9 Clinen:

skriven

Vilka mysiga bilder! Ser ut som en mysig tur och att hitta loppis under vintern är inte lätt. Tummen upp för det!



(Förresten kika gärna in på min nytstarde blogg om du har tid och lust)P.s jag hoppas inte att kommentaren kommer flera gånger nu. Jag har haft svårt att få den postad hos dig nämligen. /Clinen

10 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Smileygubbar betyder "uppers". Du har köpt en tysk knarkgömmare.



Jag var på väg att köpa en vas till dig idag på Emmaus, men jag vågade inte, tänk om den inte är tysk.

Kommentera här: