Femtiotalsjakten tuffar på


Sitter du på tåget? Har du precis läst tågtidningen Kupé? Då får du antagligen en déjà vu-känsla
av den här bilden. Välkommen till Femtiotalsjakten! säger jag till alla nypåstigna läsare av min blogg.
I februarinumret av Kupé intervjuas jag i egenskap av 1950-talsfantast med fäbless för fik från den tiden.
Här hittar du mina kaféreportage.
Mössan är min. I ett tidigare yrkesliv var jag järnvägare. Bland annat klarerade jag tåg på anrika
Roslagsbanan och ropade ut ankomster, avgångar och förseningar på Stockholm Central. Därför känns
det extra roligt att få förekomma i SJ:s tidning.

1 Skaffaren:

skriven

Grattis till reportaget.

Min första Déjà vu-känsla hade jag på Hotel Terminus "Järnvägshotellet" i Sitges.

Din mössa var förresten inte att leka med. Står det röda för att du har ett gott hjärta?

2 Libby:

skriven

Skaffaren: Tack! Tågklarerare har röd bricka, tågmästare blå.

3 Monet:

skriven

Grattis! Underbart med en så fantastiskt sluten cirkel!



Säger NäsbyParkspendlaren från 80-talet

4 Kerstin:

skriven

Åh, jag brukar inte läsa Kupé fast jag åker tåg jämt, men nu måste jag! Min mamma som bodde i Vallentuna på 50-talet och gick i Statens normalskola inne i Stockholm åkte Roslagsbanan varje dag och brukade hoppa av i farten ibland. Inte så bra!

5 Libby:

skriven

Monet: Näsbyparkspendlaren vars SL-kort jag säkert kollade någon gång :-)

Kerstin: Som ung konduktör var det sport att stå i första vagnen och hoppa av i farten så att man stod vid sista vagnen när tåget stannade - så kunde man börja visera biljetter bakifrån igen :-) Men aj, vad knäna måste ha tagit stryk.

6 IngenFara:

skriven

Vad kul! Ska se till och hämta ett exemplar i veckan.

7 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Har just kommit över några beg små SL-månadsmärken

då det var 70-kort. Kanske man kan sälja till ngn nörd på Tradera ;-)



Jag var konduktör på Roslagsbanan och hade blå bricka :-)

8 Cinna:

skriven

Hej Libby!

Gissa om jag blev glatt överraskad i onsdags när jag åkte tåg till Sölvesborg (skräckresa med 4 timmars försening)Fördrev tiden med att läsa Kupé och om dig....jättekul!!!

Kommentera här: