Auch ich habe Deutsche Vasen*


Det råder tyska vaser-feber i retrobloggvärlden. De senaste veckorna har jag sett
ett antal inlägg där bloggare visar upp sina tyska vaser. I dag får ni se mina.
Till vänster: En vas från Bay. Mitten: Endast märkt med siffrorna 3059. Till höger: Märkt Germany,
och siffrorna 173 26. Jag ber Cinna, som har bloggen Tusen vaser, om mer fakta!


2 x Bay med etiketterna kvar. Vasen till höger har ett gäng
kompisar, se dem här hos Tusen vaser.


Sehr schön! Den blå är jag mycket förtjust i. Siffror och något
namn under, men jag kan inte se vad det står.
UPPDATERING: Tillverkaren är Jasba, säger de kunniga (Gilas Grotta
och Porslinsbloggen).

*Övers: Även jag har tyska vaser
1 Gila:

skriven

Din blåa "knottriga" vas påminner om 2 som jag har.De är från Jasbo. La ut en bild på min blogg på dem.

2 randiga tråden:

skriven

Så vackra alla dina vaser är.

3 Maine:

skriven

Åh, gillar den turkosa fyrkantiga med prickar! Jättefin!

4 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Blir mörkrädd..

5 Sextiotals studenten:

skriven

Vill bara tacka för en helt fantastisk blogg som piggar upp tunga studiedagar. Tips för i kväll - glöm Melodifestival och se Kunskapskanalen kl.20:50.

Trevlig helg!

6 Kryckan:

skriven

Sehr schick!



Själv har jag en terrakottafärgad 3059 & 3058.

7 Libby:

skriven

Gila: Det ser ut som samma vas, om "knottrorna" i verkligheten inte är lika ljusa som på bilden?

Randiga tråden: Och ingen kostade mer än 40 kronor, snarare 10-15, vilket är en av de tyska vasernas fördelar :-)

Maine: Ja, fast den är nog mer grön än turkos.

Anneli: Jag gissade nästan att jag skulle få den reaktionen från dig :-)

Sextiotalsstudenten: Tack, vad roligt att du gillar bloggen! Ännu mer tack för tipset - det blir absolut överzappning till Kunskapskanalen 20.50-21.00!!!

Kryckan: Bra! Alla har vi tyska vaser. Och nu är det dags att bekänna det :-)

8 Benny:

skriven

Jag håller med Gila, den sista blå knottriga är Jasba.

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Tyska vaser, det låter skumt... Är det ett täcknamn för något annat?

10 Tusse:

skriven

Libby: Då jag hade en lugn stund på jobbeti dag (19.57-19.58) försökte jag översätta rubriken till latin och fann att det borde heta "et ego vasa germanica habeo" till skillnad från "vasa quoque germanica habeo" som betyder något annat.



Anneli:

1:o Vad gjorde du ... inne i vasen?

2:o Tusse ler gåtfullt.

11 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

T:Jag har ingen aning vad jag gjorde inne i vasen, du verkar veta bättre.



Fråga: är det vaser från 50-talet? eller är tyska vaser tidlösa, att de alltid har sett likadana ut

12 Tusse:

skriven

A: Vet du inte själv vad du gjorde inne i vasen - hur skulle jag veta det?

Vid den aktuella tidpunkten befann jag mig i Berlin och vad som hände där kan du läsa på Tusses blogg (länk nedan).

Den vas som omnämns i texten är tysk (kollade märket i botten) och har enligt uppgift alltid sett likadan ut.

Så svaret på din fråga är ja.

13 Tusse:

skriven

PS: Att jag "kollade märket i botten" innebär alltså att jag lyfte på vasen och tittade undertill - inte att jag kröp ned i vasen. Därtill är jag alldeles för tjock.

14 Cinna:

skriven

Härliga vaser, har själv 2 blåknottriga. Jag ska framöver lägga in några av mina vaser med "punktdekor" (som det kallas på tyska). Det är den ljusgröna och den är tillverkad på den östtyska fabriken VEB Keramische Verken, Haldensleben. Jag har också en golvvas som den till höger och jag är inte säker på var den kommer ifrån...ska efterforska:)

Kommentera här: