Läser in mig inför London


Om två veckor åker jag till London, på en femdagars studieresa på egen hand. Jag ska rejda
loppisar, tillbringa timmar i retrobutiker, besöka utställningar. Fullständigt gräva ner mig i brittisk
efterkrigsdesign. Nu läser jag in mig, vill ju åtminstone ha koll på några möbel- och porslinstillverkare.


I den lilla behändiga "Ceramics of the 1950s" nämns även svenskar, här
Carl-Harry Stålhane. Det finns en del spår efter svenskar i den brittiska
porslinshistorian. Till exempel frilansade Gefles Berit Ternell för TG Green Potteries.
Men nu är det ju de brittiska märkena och formgivarna jag ska gå på jakt efter.
Bra basinfo om G-Plan, Midwinter med flera hittar man hos brittiska Retrowow.co.uk.
Du som har bra tips på ställen (loppisar, retrobutiker, 50-talskaféer etc) i London
- tipsa mig!
Vart vill DU åka och förkovra dig?


1 Susanna:

skriven

Hela Brick Lane är ju fantastisk! Liksom Notting Hill och dess marknad. Å så har du Camden Market.

Älska älska älska!



Du kommer säkert få en fantastisk resa. Om du hittar något bra ställe med loppisar där de säljer porslin måste du tipsa mig! :-)

2 Agata:

skriven

Du kanske borde skaffa dig den här boken?!



http://www.amazon.com/Antique-Flea-Markets-London-Paris/dp/0500281122



Agata

3 Yvonne:

skriven

Å nu blir jag avundsjuk, skulle så väldigt gärna vilja åka jag med!

Men hoppas få se mycket bilder i alla fall ;-)

4 Benny:

skriven

Kul! Det hade vart nåt att åka till London och strosa runt! Finns det inte en del i SOHO? Stora loppisar och så?



Självklart ska du även spana efter svenskt, har hört sägas att det går att fynda en del där!

5 anna:

skriven

Jag skulle vilja åka till New York och förkovra mig på alla fina muséer eller till Österrike för att beundra art deco-byggnader och gå på Klimtmuseum.



Missa inte Camden market i London! Den är gigantisk och cool!

6 Libby:

skriven

Susanna: Ja, minst en halvdag på de där ställena. Camden är som hemma, där hängde Empire-Amelie och jag om helgenra när vi var au pairer, för länge länge sedan.

Agata: Tack för tipset.

Yvonne: Det lär bli bilder. Om kameran vill och datorn håller, som jag brukar säga.

Benny: Vore ju dråpligt om de fynd jag kommer hem med består av en trave Helmer Ringström-tallrikar :-)

Anna: Ja, New York,dit längtar jag varje dag. Det får bli nästa år.

7 Tusse:

skriven

Eftersom jag inte har varit i London på 20 år vill jag ligga lågt. John Soane's Museum (1800-tal) torde dock fortfarande ligga kvar vid Lincoln's Inn Fields, dvs. om inte taket har rasat in sedan mitt förra besök.

Och Tusse vill som vanligt åka till Berlin!

8 Skaffaren:

skriven

Jag vill åka till Carlisle i England.

Gärna ackompanjerad av en tjock plånbok.

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Jag vill åka till Paris. Mycke gatuloppisar skulle jag tro.

10 Synöve:

skriven

Du tar väl med dig bil och släp så att du får hem alla fynd du kommer göra... !!! :-D



Det spelar ingen roll vart jag får åka, bara jag får göra fynd!

11 Monet:

skriven

Åh, vad du ska ha det härligt! Gate upp och gate ner! Sen är dags för Frankrikes loppisar tycker jag/vi! Brocante som det heter, det finns mängder här.



Hur ska du få hem alltihop? Extraväska?

12 Upsala Ekeby:

skriven

Verkar vara en rolig resa du skall göra!!



Skall själv till London om någon månad, så väntar med spänning på dina tips och fynd!! Glöm inte att ta bilder på de affärer som är värt att besöka!

13 Gila:

skriven

I maj åker jag till Wien. Där ska det visst finnas en del antikt och loppis...:-)

14 Libby:

skriven

Tusse: Berlin vill ävn Femtiotalsmannen och jag åka till.

Skaffaren: Why Carlisle?

Anneli: Och till London. Med mig. Vi måste göra det, nästa år?

Synöve: Största resväskan, liten packning dit...

Monet: Se föregående svar. Fast jag ska mest insupa. plåta, studera.

Upsala Ekeby: Bilder skall tas!

Gila: Kul! Räknar med rapporter på din blogg!

15 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Libby: Jag flyger inte! Vad sägs om Transsibiriska järnvägen? Connie vill också åka den. Det är gamla tåg med tesamovarer.



Tusse/Libby: jag har varit i Berlin 1988, och MISSADE att åka till Öst-Berlin, eller det var för dyrt, man var tvungen att växla in en massa pengar och jag var helt pank. Den svenska ambassaden i Berlin var synnerligen otrevliga, men de skickade hem mig till slut.

Jag hade läst tyska i högstadiet men kunde inte ens säga en mening. Ingen rolig resa. Men jag har hört att Berlin ska vara en intressant stad, iallafall nattlivet, så jag är beredd att ge den en ny chans bara jag slipper flyga.



Libby: Jo din resa; kan du spana in vad en vattenkokare i mässing eller koppar kostar. Nu har jag torrbränt min tredje kastrull igårkväll. Och jag vill inte ha en plastkokare! Te smakar illa med en sådan, om man inte köper en svindyr.



Synöve/Syltan (el.lill-syrran)

Det är väl dags att sälja ut era grejer, så ni kan fynda nya fynd. Jag tar med Libby :-)

16 Dr Gassenhauer:

skriven

Fräulein Biedermeier: Herzlich willkommen in Berlin :-)

17 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Tusse: Herr Biedermeier om jag får be!

Synd att hela Berlin är sönderbombat men jag ska väl ta mig dit vad det lider.

Annars gillar jag Rom. Där kanske man kan göra lite fynd.



Libby: För att komma i stämning inför resan måste du se en av mina favoriter på webb-tv, nämligen "Two fat ladies on a motorbike" som man kan se på TV8Play. De lagar mat och har det rätta stuket på engelskan och kommentarerna. Avsnitten försvinner snart från webben. Must see!! (Jag låtsas att det är du och jag när vi är seniorer. Fast vi utforskar loppisar istället och äter mat som någon annan har lagat.)

18 Peter Kampf:

skriven

Vad sägs om att dra på de hornbågade solglasögonen och gå till Ace Café?

19 Libby:

skriven

Peter: Cheers, mate!

Kommentera här: