Loppisbesöket som tog mig 40 år tillbaka i tiden


Före detta Konsum, Grindtorp, Täby, februari 2010. Jag fick ett loppistips och åkte dit - och 
åkte på en flashback från sent 1960-tal. Jag var ungefär fem år, bodde hos min moster och morbror 
en sommarvecka. Minnet av Konsum är starkt; de hade hallonremmar. Remmarna var 
knallröda som godis var innan sådan färg förbjöds. Jag hade aldrig ätit hallonremmar.
De smakade gudomligt.


Undrar om varukorgen är kvar från den tiden? Jag såg inga hallonremmar,
men mycket mycket annat. Kyrkornas second hand på Kometvägen 63 består av
två våningar. Den gamla butiken och källaren under. Festligt, folkligt, fullt med saker.

 
Stolen med mjukislädsel var såld. Jag känner igen den - är det en designmöbel
vi ser? UPPDATERING: Eller Ikea - se kommentar.


UPPDATERING: Eftersom det kommer exakta uppgifter om Den Rosa Stolen,
från Gunilla som har härliga Risingeboden, så uppdaterar jag med större bild:
Den rosa kontorsstolen på hjul är designad av Svante Schöblom1972. den heter Clipper.
Den finns även med ben utan hjul, är i formsprutad plast och tillverkades av Overman i Tranås
Då den lanserades talade fabriken om "funktionellt mängdsittande i skiftande miljöer från
Färjestads ishall(läktaren) till Bukowskis kvalitetsauktioner."
En annan Schöblom-stol kan ses hos Skyndafynda.



Den här loppisen har upptagningsområde Täby och Danderyd... 
Mycket fint finns det här, som Bonniers lexikon med Stig Lindbergs stiliserade
kunskapsäpple. 


Vad hittade jag då? Jo, en liten lampa med bastskärm till landet, ett fat
ur servisen Tea av Karin Björquist för Gustavsberg - och en förtjusande reklamduk 
från tyska Basf. Jag ska visa fler bilder av den någon dag framöver, den har så fina 
detaljbilder. Som den här. Säg, föreställer den inte Konsumbutiken i Grindtorp
när affären var nyöppnad?
1 Tusse:

skriven

Jo visst föreställer duken Konsum i Grindtorp. Var min första tanke när jag såg bilden.

Blev mycket förvånad när jag läste att den kom från Vasernas land.



Plaststolar i snö ...

2 Susanna:

skriven

De där stolarna ser ut som de som finns på Ikea nu. Albert har en sådan på sitt rum :-)



Ett sådant där lexikon hade man inte tackat nej till!

3 Anonym:

skriven

Fåtöljen/stolen liknar Jan Ekselius etcetera, men den är inte identisk. Kopia?

4 Skaffaren:

skriven

Köpte du inte varukorgen?

5 Libby:

skriven

Tusse: Plaststolar i snö?

Susanna: Kanske Ikea då? Jag är där så sällan, har bättre koll på Ikeas 1950-talsmöbler :-)

Anonym: Aha. Ikea kanske har gkort en kopia av stolen du nämner?

Skaffaren: MIn första impuls var att fråga om den var till salu. Men sedan tänkte jag efter: VAD ska jag ha en kundkorg till??? Så - nej.

6 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Jag tycker att second-handaffären Emmaus på Söder, nära Slussen, är ganska bra.



Vad sägs om en "Morianhuvud" i keramik istället för ett trist fat. Jag gör den i 50-talsstil förstås!

7 Tusse:

skriven

Ja, den rosa och den gröna stolen är väl i plast?

I snön ser de extra sorgliga ut, tycker jag.

8 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Plast är sorgligt! Jag har så lite plast som möjligt hemma.

9 Gunilla:

skriven

Hej!

Den rosa kontorsstolen på hjul är designad av Svante Schöblom1972. den heter Clipper finn även med ben utan hjul, är i formsprutad plast och tillverkades av Overman i Tranås Då den lanserades talade fabriken om (jag citerar)-Funktionellt mängdsittande i skiftande miljöer från Färjestads ishall(läktaren)till Bukowskis kvalitetsauktioner.

Ha så kul i London!!!

10 Libby:

skriven

Anneli: En keramiknegress? Intressant.

Tusse. De blev säkert snabbt sålda.

Anneli: Men plast är ju glatt!

Gunilla. Tack! Ska uppdatera inlägget.

11 Karro:

skriven

Grindtorp, där är ju jag nästan stammis..! :)

12 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Libby: Jag får väl se vad det blir i keramikverkstaden, har egentligen svårt att bestämma innan. Det blir som det blir. Men det ska bli kul att göra något till dig! Jag har flera ideér.

13 cinna:

skriven

Grindtorp nästa:)

14 Libby:

skriven

Karro: Ja, det är det nog lätt att bli. Oj, vad mycket (fina) saker de hade!

Anneli: Spännande!

Cinna: Ja, som sagt, det kan rekommenderas.

15 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Måste rekommendera en diskret diskborste från Stiwex. Skaftet är av plast(!) med brun naturborst. Det ser ut som naturborst iaf och den är mjuk att diska med. Företaget Stiwex har funnits i ca 60 år och gör fortfarande många av sina borstar och framförallt penslar för hand.



Köpte den på Flugger färg.

16 Gunilla:

skriven

Hej igen!

Om jag inte ser fel är den bruna stolen ovanför den rosa Clipper stol 099 från 1969 tillverkad an Efkå Lammhult. Stålställning med tvättbar, avtagbar stretch-frottéstrumpa. fanns med högg eller låg rygg i 8 färger. Design: Jan Dranger och Johan Huldt Innovator Design Stockholm. Årets möbel i Allt i Hemmet 1970.

17 ms.disco:

skriven

Väldigt trevlig blog du har ;)

18 Rebecca:

skriven

Den rosa stolen är "Snille" från IKEA. Jag har en vit.

Kommentera här: