Testa dina tygkunskaper - stor textilquiz!


Det känns ju så bekant, det där tyget. Vad var det nu mönstret hette?
I dag bjuder Femtiotalsjakten på stor textilquiz -fem decennier, fem länder, sjutton formgivare.
Tävla mot dig själv, eller mot kompisar. En poäng per rätt svar.
Svaren hittar du längst ner i inlägget.
(Och ja, det är som vanligt low tech, så ta fram papper och penna...)


ETT. Här ser vi originalskissen till ett festligt 1950-talstyg. Vad heter konstnären?
1) Verner Panton X) Viola Gråsten 2) Sven Markelius
Och tyget heter...
1) Karneval X) Festival 2) Festivo


TVÅ. Mitt favorittyg från 1970-talet. Vad heter det?
1)
Kamelia X) Amelia 2) Riita
Marjatta Metsovaara är upphovskvinna. För vilket företag gjorde hon tyget?
1) Marimekko X) Tampella 2) Oy


TRE. Åhhh, så glatt! Man skulle kunna tro att det är 1970-tal. Men det är det inte, utan...
1)
Marianne Nilsson X) Astrid Sampe 2) Dagmar Lodén
...ritade "Tistlar" för Jobs...
1) 1949 X) 1959 2) 1969


FYRA. Höstens landsplåga. "Alla" jagade Coops koppar och handdukar,
i det här 1950-talsmönstret.
Vems design var så begärlig?
1)
Lena Larssons X) Stig Lindbergs 2) Wilhelm Kåges
Vad heter mönstret?
1) Droppar X) Hausse  2) Fallande löv


FEM. Vackraste gardinen i världen, enligt mig, just nu. Tyget heter...
1) Drakfjäll X) Katedral 2) Oomph
Formgivare?
1)
Viola Gråsten X) Olle Bonniér 2) Maija Isola
I boken "Tidlösa mönster" berättas om hur det första alltyget med det
spännande mönstret var en sensation när det kom.
Året var...
1) 1952 X) 1955) 2) 1960


SEX. Min bror har på begäran fotograferat sin favoritskjorta i olika färgställningar.
När lanserades skjortan?

1) 1956 X) 1966 2) 1986
Designer?
1)
Paul Smith X) Gudrun Sjödén 2) Vuokko Nurmesnemi


SJU. Klänningen längst till vänster är sydd i ett tyg av Lisbet Jobs.
Ett tyg som hon är mer känd för heter
1)
Dalecarlia X) Leksandsstolar 2) Faluröd
Lisbet Jobs formgav keramik och textilier tillsammans med sin syster
1) Gocken X) Majken 2) Gunny


ÅTTA. Koppen heter Prunus. Vad heter tyget?
1) Perenn X) Bölja 2) Bulbous
Stig Lindberg är upphovsman till både tyg och porslinsdekor. Tyget är ett av många
han gjorde för
1)
NK:s textilkammare X) Almedahls 2) Ikea 


NIO. Trapez heter inredningstyget från 1957. Formgivaren är mer känd
för sina möbler. Vem?

1) Gillis Lundgren X) Ingvar Kamprad 2) Arne Jacobsen


TIO. "Perssons kryddskåp", här i nytryck från Almedahls. Men tyget
presenterades redan 1955, på utställningen H55. Vem ritade? 
1)
Astrid Sampe X) Kerstin Thorvall 2) Stig Lindberg
Vilken Persson åsyftas?
1) Skådespelaren Edvard Persson X) Perstorsplattans grundarfamilj 2) Formgivaren Signe Persson-Melin


ELVA. Ännu ett av mina favorittyger, plåtat på en antikmässa. Kolla in gäddan som lurar
strax under den gamla träräfsans pinnar. Vad heter tyget?

1) Skördemånad X) Vågorna 2) Sjöbris
Stig Lindberg, den produktive, är upphovsman. Vilket av dessa tyger är inte hans?
1) Tallyho X) Pottery 2) Holy Mama


TOLV. 1950-tal och 1960-tal i skön förening. Sjuan heter stolen.
Vad heter Marimekkotyget?

1) Unikko X) Yellow 2) Kaksi
Och vad heter formgivaren?
1) Inger Persson X) Maija Isola 2) Kristina Isola  
När startade Marimekko?
1) 1921 X) 1951 2) 1971


TRETTON. "Calyx" heter tyget. Upphovskvinnan är brittiska...
1)
Vivienne Westwood X) Lucienne Day 2) Jacqueline Groag
"Calyx" visades 1951 på den stora mässa där Storbritannien tog sats in i framtiden
med nyskapande design och arkitektur. Vad hette mässan?

1) Festival of Britain X) Great Exhibition 2) 50s Form


FJORTON. Packat för en resa till NYC. Vem gjorde mönstret "Manhattan"?
1) Josef Frank X) Andy Warhol 2) Lotta Kühlhorn
Och året var?
1) 1944  X) 1974 2) 2004


FEMTON. Det här tyget pryder omslaget till förra årets - i retrokretsar - främsta
måste ha-bok "Tidlösa mönster". Författaren har också skrivit böcker om Stig Lindberg,
Lisa Larson och Wilhelm Kåge. Hon heter
1)
Gisela Eronn X) Åsa Nilsonne 2) Li Pamp
Vad heter mönstret då?
1) Trianglia X) Pythagoras 2) Pyramidal
Arkitekten Sven Markeilus skapade mönstret. År 1931 var han en av författarna till
en debattbok som propagerade för funktionalismen som byggstil och livsåskådning.
Bokens namn?

1) Acceptera X) Fatta 2) Funka


SEXTON. "Margret Rose" var det ena av formgivaren Olle Eksells bidrag i en mycket
känd utställning hos NK:s textilkammare 1954. Astrid Sampe, chef för textilkammaren,
anordnade utställningen. Vad hette den?
1)
1954 års män X) H54 2) Signerad textil
Vad är Olle Eksell mer känd för?
1)
 "Tag det rätta, tag Cloetta" X) Ögon-Caco-logotypen 2) Puckoflaskan

 
SJUTTON. Nu befinner vi oss på Museum of Modern Art i New York, det är 1947.
"Circles" deltar i en textiltävling, och bidraget kommer från ett känt par.
Vilka är de?
1)
Alva och Gunnar Myrdal X) Lucienne och Robin Day 2) Charles and Ray Eames


ARTON. Vem har ritat mönstret?
1) Carl-Johan de Geer X) Lotta Kühlhorn 2) Inger Åberg
Vilket decennium?
1) 1970-tal X) 1980-tal 2) 2000-tal
Vem skapade den första versionen av dagens tunnelbanesymbol med
bokstaven T i en cirkel?

1) Kalle Lodén X) Erik Glemme 2) Stig Arbman


NITTON. "Små lätta moln..." sjöng Pugh Rogefeldt tre år efter att tyget
till vänster lanserades. Så det är bara att räkna - när kunde vi först få 
moln på metervara?

1) 1966 X) 1969 2) 1972
Gunilla Axén skapade "Moln". Hon var också med och grundade
textilformgivargruppen

1) 68-gruppen X) 10-gruppen 2) Mah-Jong


TJUGO. Under arbetet med quizzen har jag kommit att uppskatta 1970-talet alltmer.
Och 50-tal och 70-tal kan ibland bli väldigt bra ihop. Sjöjungfrun av Fej trivs
på mitt senaste loppisfynd. Ritwa Wahlström formgav tyget för Borås Cotton.
Vad heter det?

1) Rapsodi X) Potpurri 2) Serenad

Tänkt färdigt? Alright - rätt svar hittar du under bilden!


Grillvantar är också textilkonst! Bilden har jag fått låna av Sara på bloggen Saax, där du
absolut ska titta in om du gillar färgglatt 1960-70-tal. De två vantarna med lök respektive
ärtskida i översta raden är signerade Al Eklund, en formgivare som inte är med i quizzen men
som Saax ägnar detta inlägg åt.

SVAR TILL QUIZZEN:
ETT. X) Viola Gråsten 2) Festivo
TVÅ. 1) Kamelia X) Tampella
TRE. 2) Dagmar Lodén 1) 1949
FYRA. X) Stig Lindberg 2) Fallande löv
FEM. 2) Oomph 1) Viola Gråsten 1) 1952
SEX. 1) 1956 2) Vuokko Nurmesniemi (Marimekko)
SJU. X) Leksandsstolar 1) Gocken
ÅTTA. 2) Bulbous 1) NK:s textilkammare
NIO. 2) Arne Jacobsen
TIO. 1) Astrid Sampe 2) Formgivaren Signe Persson-Melin
ELVA. X) Vågorna 2) Holy Mama
TOLV. 1) Unikko X) Maija Isola X) 1951
TRETTON. X) Lucienne Day 1) Festival of Britain
FJORTON. 1) Josef Frank 1) 1944
FEMTON. 1) Gisela Eronn X) Pythagoras 1) Acceptera
SEXTON 2) Signerad textil X) Ögon-Cacao-logotypen
SJUTTON. 2) Charles och Ray Eames
ARTON. X) Lotta Kühlhorn 2) 2000-tal 1) Kalle Lodén
NITTON. 1) 1966 X) 10-gruppen
TJUGO. 1) Rapsodi
Sammanlagt: 41 möjliga poäng.

BÄTTRE PÅ ANNAT - ELLER 2000-TALETS ASTRID SAMPE?
0-5 poäng: Du är säkert bra på andra saker. Och fortsätt läsa
Femtiotalsjakten så kommer du att få bättre resultat i nästa quiz.
6-15 poäng: Du har en mamma som jobbat på Marimeko, eller har kompisar som bara
inreder med retro och som tvingar dig att lyssna på deras utläggningar.
16-25: Du fick nog bäst poäng av alla i din bekantskapskrets. Förmodligen önskade du dig
och fick "Tidlösa mönster" i julklapp.
26-34 poäng: Du har skrivit en tvåbetygsuppsats om 1900-talets textilformgivare
och kommer fortfarande ihåg en hel del. Eller är tyg- och sömnadsbloggare.
35-40 poäng: Du håller på att starta upp 2000-talets NK:s textilkammare.
41 poäng: Du kan hoppa in och göra Femtiotalsjakten så kan jag ta semester.

TACK! BILDER PUBLICERADE MED TILLSTÅND AV:
Ljungbergs (Festivo, Oomph, Bulbous, Pythagoras, Margret Rose)
Jobs Handtryck (Tistlar)
Jando fabrics (Trapez, Circles)
Designonline (Unikko)
Classic Textiles (Calyx)
Svenskt Tenn (Manhattan)
Lotta Kühlhorn (Untitled, fråga 18)
(Kolla in länkarna - mycket snyggt finns det där!)

FLER INTRESSANTA LÄNKAR
Kattching - tygbloggare/designer med 1960-70-talsinriktning
Marrimekko - still going strong
Antikvärlden - artikeln "Historien om Nordiska Kompaniet, NK"

SUGEN PÅ MER FRÅGESPORT?
Testa dina kunskaper
i Femtiotalsjaktens "Kan du koppen?"
och "Sätter du stolen?"

PS. Kommentera gärna quizzen! För lätt? För svår? Vilka fler quizzer
skulle du vilja ha?
1 randiga tråden:

skriven

Så mycke vackra tyger, blir aldelles varm av allt. Kul med frågorna.

2 Carola:

skriven

Har följt din blogg ett tag nu eftersom jag är intresserad av 50-tals möbler, framförallt teakmöbler. Tygintresset har väckts på senare tid och då ett intresse för retrotyger. Jag kan dock inte så mycket än, men det var roligt att göra quizet. Jag fick 22 p, vilket jag tycker är förvånansvärt bra med tanke på den lilla kunskap jag har. Jag tror därför att svårighetsgraden är lagom. Jag fick lära mig mycket från ditt quiz och det hade jag inte gjort om det var på en lägre nivå. Tack för att du lade ner så mycket tid på att skapa ett så roligt, underhållande, intressant och lärorikt quiz. Din blogg ligger bland mina favoriter och jag tittar ofta in.

3 Tusse:

skriven

Tusse fick 19 poäng, men han är ju å andra sidan bara 19 år.

En trevlig Alla hjärtans dag önskar jag dig!

4 Kerstin:

skriven

Ojoj, jag hade 40 rätt! Roligt och bra quiz, Libby! Men du har råkat skriva fel svar på andra delfrågan på Elva.

5 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag kan inget alls om tyger så för mig var det för svårt, men roligt. Jag kunde bara svara på fråga 4 och 10. Mina favoriter blir tyg nummer 8, 11 och 13. Kanske med övervikt mot tretton, underbar färgställning...

6 Betty Lou:

skriven

Vart har du fotat dom fina klänningarna?



Vackra tyger, behövs en färgklick en grå söndag som denna. Tusen tack!

7 Libby:

skriven

Randiga tråden: Kul att du gillar quizzen!

Carola: Tack! Sanningen är att jag själv lär mig mycket när jag gör quizzerna.

Tusse: Önskar dig detsamma, Tusse, 19!

Kerstin: Tack för att du påpekade det! 40 poäng - WOW! Får man fråga vilket poäng du inte tog?

Moster Mjölgumpa: Calyx är jättefint, liksom flera av Lucienne Days tyger. Hoppas få se några i verkligheten när jag är i London.

Betty Lou: Fröken Nilssons Vintage Mode, Sundbyberg. Rar lite butik, och hyfsade priser, vad jag kan bedöma (kan ju inte så mycket om vintagemode).

8 Kerstin:

skriven

Den där frågan om den brittiska mässan var det jag gick bet på.

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Gissade det mesta och fick 26 poäng, inte illa.

Skjortorna är snyggast!

10 Tusse:

skriven

Tusses husse är däremot i sina bästa år - skördetiden :-)

11 Cinna:

skriven

FANTASTISKT!!!! Vilket quiz!

Hade inte många rätt men det gör inget det var bara så kul att se alla bilder.



Idag kommer ditt förslag väl till pass på min blogg.

ALLA HJÄRTANS DAG vasen från Bay är frontvas idag.



HA det gott!

Cinna

12 Benny:

skriven

jag kände igen de flesta måste jag säga, men att komma ihåg allt...32 p fick jag när jag körde quizen utan att kolla all min dokumentation, hyggligt men inte helt okej :-) På slutet blev det rita gissa spring...

13 Simon:

skriven

Jag fick 37 rätt. Jag tror jag är världens mest pålästa människa när det handlar om marimekko. Jag fick en stor tjock bok av min mamma när jag var 15 som handlar just om marimekko. Jokapoika skjortorna gillar jag med.

14 Catrin:

skriven

Oj så kreativt och jätteroligt! Ett par poäng lyckades jag sopa hem iallfall.



Ha det gott!

15 Christin:

skriven

Här blev det 25 poäng och då gissade jag vilt på några.Trevligt o kul med många fina bilder.

16 Gila:

skriven

Jättekul quizz! Tyvärr finns inte Fröken Nilssons Vintage Mode, Sundbyberg, kvar!

17 Libby:

skriven

Kerstin: Är verkligen djupt imponerad av ditt resultat.

Anneli: Ja, visst är de snygga?

Tusse: Det där förstod jag inte riktigt, men det gör ju inget.

Cinna: Haha, ja, jag såg hjärtevasen!

Benny: jag tror nog att de felsta skulle tycka att 32 poäng är HELT okej :-)

Simon: Juste 15-årspresent!

Catrin: Ett par poäng är också poäng!

Christin: Bra!

Gila: Aha. Tyckte det var öppet alldeles nyligen? Synd, för det var en trevlig butik.

18 Betty Lou:

skriven

ah tack. jag var faktiskt i sundbyberg för första gången förra helgen, men måste ha varit helt blind för jag hittade inte den affären. har den månne lagts ner? eller flyttat

19 Libby:

skriven

Betty Lou: Ja, tydligen nedlagd, se Gilas kommentar.

20 Tusse:

skriven

Det finns mycket vi inte förstår :-)

21 anna:

skriven

intressant!

några rätt hade jag i alla fall!

22 Kotilo:

skriven

Vilken rolig blogg Du har! Håller på o har en 50-tals temavecka på min blog. Tänkte också skriva om inredningsbloggar som konsentrerar sig på just den tiden. Tänkte skriva om din blogg, om jag får. Skulle jag få låna några av dina bilder där? :)

23 kajsa sundberg:

skriven

Vilken rolig quizz! Lärorik och inspirerande.

Titta gärna in i min webbutik med retrotyger, fina stuvar och gamla mönster. http://www.overtygad.se

Mvh Kajsa

Kommentera här: