Badrummet är svårast


Äntligen ett duschdraperi i rätt stil. Jag hittade det på Hemtex, i reakorgen,
129 kronor. Men det svåraste rummet att omvandla till 1950-tal är badrummet.
Före stambytet hade jag ett inkaklat djupt badkar. Nu har jag dusch, tvättmaskinurtag,
handduksvärmare och en massa ljust "fräscht" kakel. Bättre, skulle många tycka. Inte jag.
Det jag hittills gjort för att komma 50 år tillbaka i tiden igen är att köpa ny toalettsits,
svart i gammal stil, och fuskkakla med ett par rader svart kakeldekor.


Badrumsskåpet måste ut. Eller åtminstone målas om. Med ett glatt 50-talsvykort försöker
jag dra uppmärksamheten från den trista vita fyrkantiga plåten. Kanske måla mintgrönt?
Duschdraperiet är nämligen grönturkost, inte blått som kameran envisades med att göra det.


"Tandborstglasen" hittade jag på Dollar Store i somras.
Plastrotting. Inbillar mig att de ser 50-tal ut.
Nej, det är inte lätt att göra om ett nyrenoverat badrum till
1950-tal. Tips på enkla saker som ger 50-talskänsla emottages
tacksamt!
1 Pernilla:

skriven

Hej Libby.

Jag kollar med min farbror och återkommer!!! :-)

Jag har nog några foton ifrån hans badrum, tror jag har lagt ut några av dem på bloggen innan i och för sig...

Kram Pernilla

2 Maj Korner:

skriven

Tips: Ställ in mig där. Jag är född på femtiotalet!

3 Eva:

skriven

Väldigt söta tandborstglas!

4 Sari:

skriven

It´s funny. My bathroom is the same since the early 60s (the house was built in the 60s and in the floor are the same mosaiks as in my bathroom but in another colour). My bat´h is mint-green exept for the porcelain :-D Too chaotic to take a pic though ;-)

5 Susanna:

skriven

Nu vet ju inte jag om du är en örhängesmänniska, men jag har de örhängen som jag använder mest i en liten porslinsskål på handfatet. Har några olika skålar som jag byter mellan. Just det är väl kanske inte 50-tal, men motiven på skålarna är :-)



Sen har jag (som du kanske sett i bloggen?) tvättmedel, smink, mediciner osv i olika fina plåtburkar.



Och minsta delen till ett satsbord bredvid toaletten till tidningar och annat. En Triett-plåtis under som döljer trosskydd och tamponger och sådant tråkigt!



Fina gamla handdukar antar jag att du redan har :-)

6 Susanna:

skriven

Nu är mitt badrum visserligen inte femtiotalsosande alls, men jag gillar nostalgiska detaljer :-)

7 agata:

skriven

Jag förstår dina bryderier. Badrum är alltid omöjliga att få till i rätt stil. Fördelen med 50-talet är väl att det ändå fanns badrum då, till skillnad från den som satsar på att inreda konsekvent med svenskt 1700-tal.



Ett sånt där snyggt tyskt 50-talsskåp i svart och pastellfärgad plast måste väl få bo där? Har du inte bloggat om ett sånt någon gång?

Mycket finare än det moderna, vita.



En liten vävd plastmatta - kan man knö in det under 50-tal, eller kom de på 60-talet?

8 Jenny:

skriven

Hoppas att du får många bra tips om badrummet,

för jag flyttar snart till en lägenhet med liknande badrum, så jag behöver också lite tips...



: )



KRAM, Jenny



<3

9 Libby:

skriven

Pernilla: Ja, han hade ett duschdraperi "to die for".

Maj: Haha.

Eva: Ja, visst är de, även om de kanske inte är "50-tal".

Sari: Congrats!

Susanna: Men rostar inte plåt i fukten i badrummet? Hade ju en gammaldags våg ett tag, den började rosta under. Och problemet är att mitt badrum är så litet (hus från 1930-talet), så jag får inte plats med så mycket. Annars vore ett satsbord trevligt! Har nya handdukar, men i "50-talsfärger", och gladrandiga som kom då.

Agata: Plastmattan var nog 1960-tal. Men ja, haha, man ska vara glad att det inte är ett 1700-talsavträde som ska återskapas, haha. Italienskt badrumsskåp i mintrgrönt står på min önskelista. Men där är problemet att det jag har nu har inbuggda lampor. Så då måste ny badrumslampa sättas upp (=elektrikerarbete) också. Dessutom får jag inte plats med den bredare varianten av de där skåpen, och då blir det för litet plats. ja, deta ÄR inte lätt.

Jenny: Ja, vi får hoppas på bra tips. Några har ju redan kommit in - hoppas du får ett litet större badrum än mitt.



10 stina:

skriven

hejsan!

kanske en uppsättning bilder vore något?

eller varför inte en rolig lampskärm som hänger lite lägre än den vanliga?

11 Kerstin:

skriven

Om man får bestämma när man stamrenoverar och betala för tillval är det ju inte så svårt. När jag bodde i bostadsrätt från 1952 var jag med om stamrenovering. Innan var det original med vitt kakel halvvägs upp med mörka fogar, vitmålat ovanför, badkaret inkaklat med vitt standardkakel och på golvet sån där matt vinröd höganäsklinker som var standard på 50-talet. Vi visste inte då att den faktiskt fortfarande tillverkas, men är rätt dyr, så vi valde matt svartvitrutigt höganäsklinker på golvet. Det blev väldigt snyggt, även om jag skulle ha valt det vinröda om jag visste att det fanns att köpa. Sen kan man ju fortfarande kakla in badkar och kökla med mörk fog. Och så se till att det kommer upp gamla armaturen, handdukshängare och toapappershållare och sånt. Det är visserligen inte till någon hjälp för dig nu, men kanske för någon som ska renovera. Och gamla badrumsskåp går ju att få tag på, både de dyra i pastellig plast som jag vet att du suktar efter, och de som var standard i metall med sådan där spegellucka som man viker ut.

12 Synöve:

skriven

Ja, ett nytt badrumsskåp måste du ju bara ha, antingen i pastell/svart eller en blekvitskavankik plåtskåp m spegel. Sen en gammal toahållare. Handdukshängare i plast.

Lite gamla tvättmedelspaket och andra burkar ... gamla handdukar, gammal matta.

Och VIPS så är det klart! :-D

Lycka till!

13 Synöve:

skriven

Glömde säga att tvålkoppen kan ju vara en gul Kockums. Och att istället för toapapper kan du ju ha gamla tidningar ;-O

14 Libby:

skriven

Stina: Bilder är ett bra förslag!

Kerstin: Stambytet ägde rum innan jag bestämt mig för att inreda i 50-talsstil... :-( Badrumsskåp i pastell - ja. Men se tidigare svar om lampor och elektriker. Måste väl bli så ändå. men det blir ett ruskigt dyrt skåp då...

Synöve: Ja, gul Kockums har jag ju. fast nu har jag en i turkos plast som ser rätt bra ut också. Gamla tidningar: på 1950-talets landsort använde man faktiskt gamla tidningar på utedassen. Men njae...

15 tjuettan:

skriven

Jag har också gjort om badrummet lite men mitt var hemskt a´la terracotta. Men lill-toan blev bättre, kika gärna. http://tjuettan.blogspot.com/2009/11/8-bilder.html#links Trevlig blogg du har!

16 JJ:

skriven

Italienska plasbadrumsskåp är fint och en Krups badrumsvåg som på bilden i länken.

17 Anonym:

skriven

Här finns ett fint skåp för ditt badrum! Lite dyrt, men helt rätt i stil!



http://www.tradera.com/Badrumsskap-60-tal-auktion_104770105

18 Kvalitetsloppis:

skriven

Synd att vi sålt vårat badrumsskåp modell Vetta gjort i Italien på 50/60-talet. Färgerna hade passat perfekt till ditt nya duschdraperi och den övriga inredningen. De som köpte det höll på att göra om till 60-tal i badrummet och inte bara där. Vårat var inte så dyrt som det på tradera.

19 Libby:

skriven

Tjuettan: Bra jobbat med att få bort terracottan!

JJ: Jag lyckas inte få upp länken. Ska söka på Krups på retroforum.

Anonym: Ja, det var snyggt! Såg ut att vara i gott skick också.

Kvalitetsloppis: Ibland kan man hitta de där italienska i bra skick för en hyfsat pris. Men som jag skrivit i tidigare kommentarssvar så är det kostnaden med elektiker som får mig att tveka, även om jag verkligen vill ha ett sådant skåp.

20 Sarah:

skriven

På Retro ETC finns en väldigt snygg kakeldekor som man bygger på höjden. Kommer inte ihåg om det är en ros? Försökte googla fram en bild - men hittade ingen. Men kolla direkt till vänster innanför dörren nästa gång du är där. Supersnygg.

21 Susanna:

skriven

Hittills har ingen burk rostat :-)

Kanske beror det på i vilket skick de är? Om de är i lite sämre skick och redan påväg att rosta kanske inte badrummet är det bästa stället att placera dem..



Det finns ju speciella stringhyllor för badrummet. En sådan kanske vore något? Över toaletten eller något. Tror de är åt det turkosa hållet, precis dit du verkar vilja gå..

22 Libby:

skriven

Sarah: Ja, Retro etc har flera snygga kakeldekorer. Och annat kul, som skulle kunna vara kul blickfång. Ska ta en titt där snart ige.

Susanna: Jo, en stringhylla skulle vara snyggt. Och jag märker att mina svar på nästan alla förslag låter som om jag vore en "Yes, but-människa"... men mitt lilla badrum är som genomkorsat av ledningar och annat. Ovanför toaletten en uppvärmd handdukshängare.

23 Kicki:

skriven

Mitt tips är att göra ett tiki-inspirerat badrum. Lite bambu längs väggarna, några gamla hula-bilder,gröna växter och ett duschdraperi med palmer Inte som badrummen såg ut på 50-talet men i alla fall lite kitschigt/retroinspirerat för att dölja et alltför trist modernt badrum.

24 kicki:

skriven

Även om elektriker är rätt dyra per timme är de oftast ruggigt snabba på det de gör, så sammanlagt tycker jag att de brukar vara rätt prisvärda ändå. Fast jag brukar ändå passa på att fråga om inte svågern som är elektriker kan tänka sig att ta med verktygen nästa gång han har vägarna förbi. host

25 Susanna:

skriven

Du kanske kan hitta ett litet satsbord och såga till det så att det kan stå under handfatet? På många satsbord är det ju en extra "pinne" från sida till sida, den funkar perfekt att hänga tidningar på!



Du kanske kan fästa några snygga skivor på väggen i den delen där duschen inte är? Sådana som du inte lyssnar på då förslagsvis :-D

26 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Jag tror att man måste ha en hantverkare som borrar i kakel, annars spricker den lätt. Dessutom är det någon slags anti-fuktbarriär bakom kaklet som man måste vara rädd om. Det är lätt att det blir fuktskador när man sätter upp egna grejer i badrummet, även om man är noga med att använda silikon i de nya borrhålen. Detta har jag hört, vet inte om det stämmer. Men du brukar ju anlita hantverkare. Duschdraperiet är jättefint. Turkos och svart är fint ihop! Men en lite grej bara.. det finns mattsvarta toalock som är snäppet snyggare. Tandborstmuggarna känns verkligen 50-tal!

27 Hia-Hia:

skriven

Jag har en bok (som jag tyvärr inte hittar nu) som min morfars pappa hade. Den heter Husmorsboken och är i samma stil som Prinsessornas kokbok (som också ägdes av morfars pappa en gång i tiden). Jag tror att den snarare är 40 tal, än 50 tal. Hur som helst, i den boken står det om hur den moderna husmodern (eller husan och kokerskan) skapar ett modernt och bekvämt hem. Bla det vattentäta badrummet. Tipset i boken är att sy ett draperi, i vaxat tyg och hänga för badkarskanten och kanten på handfatet. Har ingen aning om det doftar 50-tal alls, kom bara och tänka på det kapitlet när jag läste om ditt badrum.

28 Libby:

skriven

Kicki: Kul tips! Hawaii 1956, typ1

Kicki: Alla borde ha en ingift elektriker i släkten. Och en rörmokare. Och en målare. Osv.

Susanna: Under tvättstället är det ett skåp, de hör ihop. Jag har så litet yta i badrummet, skulle nog tagit en bild och förklarat det för alla. Men det hade blivit en sådan tråkig bild....

Anneli: Och nu blev jag livrädd att överhuvudtaget sätta upp en badrumshylla :-(

Hia-Hia: Kul upplysning!

29 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Du får anlita en duktig hantverkare, inte vaktmästaren som fixade luckorna under diskbänken ha,ha..

Men även om man är proffs kan det gå åt helvete, det vet man inte förrän flera år senare. När det luktar patchouli i badrummet fast jag inte har varit där, ja då är det kört! Fast äkta 50-talsbadrum ska väl dofta lite autentiskt;lätt mögeldoft blandat med skurmedel.

Good luck!

Missa inte tv ikväll om när tv:n kom till Sverje kl 21 på "TV1"

som man sa förr. Molin!

Kommentera här: