En kopp silverte, tack (helgen före lön-tips)


Jaha ni, roligare än så här blir det inte detta veckoslut. Lön först på måndag - då får
lördagskvällens nöje bli en kopp silverte vid köksbordet. Silverte är en dryck som förekom
på 1950-talet och tidigare. Själv serverades jag den när jag var barn, hos äldre personer
hemma i byn. Silverte - det låter ju litet festligt och elegant, eller hur? Så vad är det då...


Jo, det är... "endast tevatten". Fast med litet mjölk och ett par sockerbitar.
Det är mjölken som gör att silverte med litet god vilja kan sägas påminna
om silver. Men observera - inget te ingår i silverte!
2010 års första hedersomnämnande går till kaféet Vetekatten i Sthlm,
som låter 1950-talets silverte och 2000-talets chai mötas på menyn.

Dricker DU silverte? Hur tar du i så fall ditt silverte ? Med eller utan mjölk, med socker
eller honung eller "endast tevatten"?

Trevlig helg!

PS.
Koppen är Rörstrands Bimbo. Mer om Bimbo på Porslinsbloggen.
1 Kerstin:

skriven

Min mormor brukade gå upp på natten och dricka silverte. Det var bara hett vatten.

2 Anna:

skriven

Jag brukar dricka mitt silverte utan mjölk och socker och gärna kallt, direkt ur kranen. Men jag kallar det kranvatten :) Det är gott!

Ha en trevlig helg!

3 Susanna:

skriven

Min farmor brukade göra silverte till mig när jag var liten och var hos henne i Sälen om vintrarna. Ungefär 70/30 vatten/mjölk och ganska mycket socker. Själv tror jag inte hon hade så mycket socker i, men jag var väl sockergalen antar jag :-)



Jag dricker fortfarande sockerte när jag är sjuk!

4 Eva:

skriven

När jag var liten (på 80-talet) fick jag silverte (tevatten & honung, ibland mjölk) när jag var sjuk.



Trevlig helg (och min lön kommer först den 27:e, ve och fasa)!

5 Magica:

skriven

http://www.magicadespell.devote.se/blogs/3463235/jag-vet-att-ni-hatar-att-aelska-tomatjuice.htm#WriteComment



(skrolla upp lite)



Tycker du katterna är tjusiga?

6 Simon:

skriven

Min mormor dricker silverte varje dag. Jag mår bara illa utav det haha. Vad menar du med tevatten? Man har ju bara hett vatten, socker och mjölk annars är det inte silverte ;)

7 kicki:

skriven

Min farmor berättade om nån bekant som när hon kom till storstan och gick på kafé beställde silverte för att det lät fint... =) Det är inte utan att jag nu som vuxen funderar på om anekdoten inte gällde farmor själv. Det var dåligt med jobb i Norrland så farfar fick jobb i Göteborg och var nog rätt nöjd med att komma hem till frun och barnen lite då och då bara. Farmor lät sig inte nöjas med det så hon fixade bostad och jobb och flyttade ner till storstan med två småbarn. Tuff kvinna!

8 Catrin:

skriven

Silverte låter riktigt lyxigt.



Du har en Kreativ Award att hämta på min blogg (och en liten utmaning om du känner för det). Tack för en fin blogg.

9 ninna:

skriven

Drack silverte tillsammans med min mormor. Varmt vatten med socker och mjölk.

10 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Gamla tanter dricker silverte enligt min erfarenhet. För egen del stoppar jag gärna en tepåse i det heta vattnen och sist men inte minst gammaldags mjölk. Numera kör jag utan socker. Helt ok, även om det är godare med socker. Så jag har gjort en kompromiss; när jag går på lokal så använder jag socker men hemma blir det utan socker. Men tepåsen kan jag inte vara utan. Har aldrig provat silverte, men däremot varm mjölk med honung som är jättegott!

11 Stina:

skriven

Har ärvt en liten egenhet av min gammelmormor som drack hett vatten, rätt och slätt. Te kallade hon för "hö-frö-vatten", något som jag har tagit efter. Tycker att alla är lika blaskiga och har inte lyckats hitta några teer som faller mig i smaken. Otur eller kräsen? Ja, säg det...

12 Libby:

skriven

Alla: Vad roligt med så många kommentarer och berättelser kring silverte! Det hade jag faktiskt inte väntat mig.

13 Malin:

skriven

Silverte för mig är när man dricker varmt vatten och en sparsam klick honung.

14 Jag själv:

skriven

Jag vet även en gammal farbror som dricker denna dryck. han är snäll ändå.

15 Christina:

skriven

För mig är silverte hett vatten med lite mjölk i.Lugnande dryck på kvällen, mindre besvärlig att fixa än varm mjölk eller te. Ej socker! Min pappa som föddes 1907 berättade från sin barndom att en lärarinna vid den lokala skolan ivrade för att barnen skulle få silverte i stället för kaffe.

Kommentera här: