Början på en servis (Kista del II)


Här ser ni början till en servis - min blandservis "Mix". Till vänster "Ruta", dekor av Helmer
Ringström, Gefle. Till höger Rörstrand-koppen "Bimbo". Ett av mina fynd på Antik & Kuriosa i Kista
var koppen längst fram. Under fatet står det Gustavsberg och Atlanta. Och koppen ser ju ut att höra till.
Googling avslöjar att Wilhelm Kåges blå "Atlanta" tillverkades 1937-58, men att denna röda variant
bara gjordes 1955-58. Kopp och fat är i perfekt skick och kostade bara 80 kronor!


Det som förenar kopparna i servisen "Mix" är randen i den där ljusröda färgen,
och helhetsstuket. Porslinsbloggen och Porslinsamatören (som jag för övrigt träffade
på mässan, jätteroligt!) kan svara på vad modellerna heter. Själv ser jag bara dekorer...
Det finns fler 50-talare i den här storleken som har liknande röd rand, jag har sett dem,
nu börjar sökandet.
Tipsa mig! Och berätta om era blandserviser i en kommentar.


1 Tusse:

skriven

Gomorron Libby!

Det som fanns av blandserviser i mitt hem åkte ut. Upptäckte dock att man kunde kombinera en servis som heter Taffel (vit med grön rand) och en som heter Berså (vit med gröna blad). Samt att vitt passar ihop med det mesta, bara man är uppmärksam på nyans och glans.

2 Benny:

skriven

Om jag säger så här Libby, du har två koppar av samma modell på bilden, vad säger du då..? Om du jämför dem så ser du snabbt att modellen är samma men inte ränderna...jag ska leta fram en bild på hur koppen till Gustavsbergs-fatet ska se ut, har en någonstans...

3 Benny:

skriven

Jag hittade två utgångna Tradera-auktioner med blå Atlanta-koppar, där ser du skillnaden



http://www.tradera.com/3-tekoppar-med-fat-Atlanta-Wilhelm-Kage-auktion_104198191



http://www.tradera.com/-GUSTAVSBERG-ATLANTA-WILHELM-KAGE-3-KOPPAR-FA-auktion_105213130

4 Sara:

skriven

Vad är skillnaden på Kistamässan och Antikmässan i Älvsjö i februari? Vilken skulle du säga är bäst?

5 Helena:

skriven

Hmmm.... Här finns det BARA blandserviser! Kombinerar mycket och gärna!!!!

Jag har en sån röd kopp som du har i mitten och på bilden längst ner..... Fast den är i thékopps-storlek.... Hör av dig om du är intresserad.

Kramar Helena

6 Libby:

skriven

Tusse: Kul med tvåserviskombinationer också.

Benny: Misstänkte det, men säljaren var så övertygande om att kopp och fat båda var Atlanta att jag trodde honom. Har bara sett blå Atlanta på nätet, så tänkte att den röda Atlanta från 1955-58 såh ut så här. Men då är koppen alltså en Rörstrandskopp?

Sara: Antik & kuriosa är den lightare antikmässan. Inte så mycket antikt utan mest 1900-tal med tyngdpunkten på 1950-70. Antikmässan i Älvsjö är den tunga antikmässan, där hittar du miljonkonst, 1700-talsljusstakar och empiremöblemang. Men även retro, dvs samma utställare som på Kistamässorna. Kista avverkar man på en halvdag, Älvsjö kan man tillbringa flera dagar på. Högre prisnivå än på Kistamässorna, ska tilläggas.

Helena: Härligt med kombinationer. Benny kommer med svar på vad koppen är för något, eller står det under din?

7 Tusse:

skriven

Hm, måste ha missförstått begreppet blandservis.

När jag läser inlägget igen förstår jag att det rör sig om Meccanolådor av olika årgång och med olika färgvarianter, t.ex. den där sällsynta ljusgröna färgen som kom hösten 1927 och som man inte ostraffat blandar med den mörkgröna och framför allt inte använder till att bygga med.



Sådan är inte jag. Passar biten så passar den, den må vara tillverkad i Liverpool eller Huddinge.

8 m:

skriven

jag blandar också friskt. grunden är servisen kasper och till den samlar jag på andra tallrikar som har samma fyrkantiga form. det blir fina dukningar! same same but different liksom.

9 Helena:

skriven

Nej. Kopparna är inte märkta, bara faten. Upptäckte att mina snygga Fiesta-koppar även passade utmärkt på mina Tim-fat. Jag tror att det är exakt samma kopp som ska vara till dessa. Bara faten skiljer....

10 Benny:

skriven

Jo, det är en Rörstrandskopp, modellen heter VB, jag har åtskilliga, med 0-3 ränder på in- resp. utsida, Bimbo-koppen, Tim mfl. är i samma modell. Har nog aldrig sett en märkt kopp, ibland är faten märkta, men inte alltid och inte för alla dekorer. Vissa är alltid (?) omärkta. Kolla in samlingen, Rörstrand VB-koppar så ser du fler! Den med enbart röda band kan ha fler olika fat.



11 Cicci:

skriven

Kolla här vad jag hittade! http://www.svenskt-porslin.net/foton/3-rorstrand/3-f/3-fiesta-jorgennilsson.jpg. Det är alltså Rörstrands Fiesta som du har. Fast jag har ett fat till min kopp som passar ihop EXAKT(!) med min kopp, en röd rand i exakt samma nyans som på koppen och påmålad på samma sätt... Men på den står det Gefle?! Kan det vara fel info på sidan? Mysteriet fortsätter...

12 Cicci igen...:

skriven

(Psst! Lite fler efterforskningar visar att jag är ägare till ett Röd Blomma-kaffefat... (http://www.tallbacken.net/porslin/rodblom.htm) Mysteriet är löst!)

Kommentera här: