På begäran, fel decennier


Tidigare har jag visat Husmoderns kökslamanack från 1950-talet. Tusse berättade i en
kommentar att han hade ett par favoriter från 1970-talet. Så fastän det är fel decennier
för den här bloggen - varsågod, här kommer några senare almanackor.
Bild 1: Västklänning! Och hur många räkor gick det nu åt till en Västkustsallad - poppis
vid den här tiden. Bild 2: Folklorebroderad vit skjorta! Och kanske blir det hemgjord pizza
- pizzerian var 1974 fortfarande en modernitet i landsorten.


Bild 3: Kanske något vegetariskt? På restaurang erbjöds vegetarianer vid denna tid ofta bara
en sallad eller kokta grönsaker. Men nu kom vegotrenden. 1976 är en av Tusses favoritomslag.
Bild 4: En sådan prydlig 1980-talsfrisyr! Koppar är ännu hett på bonnauktionerna, 25 år
senare hörs få bud.


Nu, mina vänner, är vi lååååångt från 1950-talet. I köksalmanackan
från sent 1970-tal (eller om det var tidigt 1980-tal) dammsuger pappa
tidstypiskt i mjulkiskläder. Vad är det för något på golvet? Har han klippt av sig
Skäggmanslagsskägget?
1 Tinkerbell:

skriven

Jag har en Husmoderns Köksalmanack från 1960 med matsedel för varje dag, recept, kassabok, plats för egna anteckningar och aktuella artiklar om modern hemhushållning.

Fniss, fniss ...

2 kattching:

skriven

haha, jag hoppas att det är en ryamatta, och inte en massa skägg! :)

3 Louise Alexandersson:

skriven

hahaha det kanske är en ryamatta :)



Ha en bra dag

Hälsar Louise

http://loppisskattkammaren.com

4 Lisa:

skriven

Men det är väl en ryamatta!

5 Larsson:

skriven

Fy, fy, fy! Lova att aldrig, aldrig göra sådana inlägg igen! Mjukiskläder! Tidigt 1980-tal! Usch o fy!



(en sådan miniräknare tjejen har 1976 har jag! köpte den ny 1974... 350:-!)

6 Libby:

skriven

Tinkerbell: Så ser hela 1950- och 1960-talets almanackor ut. Sedan blir det litet modernare, men inte överdrivet så. Upplägget har inte ändrats så mycket.

Kattching, Louise, och Lisa: Aha! :-)

Larsson: Jag lovar! Men ingen, zero, noll personer hade kommenterat dagens första inlägg så jag var tvungen att dra till med något för att få en reaktion :-)

7 Moster Mjölgumpa:

skriven

Den där miniräknaren känner jag också igen. Min mamma köpte en sådan och som Larsson skriver så var den jätte¨dyr. Jag är nog helt säker på att det var en Citizen.

8 Susanna:

skriven

Min första tanke var att det väl är en heltäckningsmatta han dammsuger. Men de kom kanske senare?

Ryamatta är kanske troligare :-)

9 Catrin:

skriven

Haha, tänk vad utvecklingen går framåt. Tänk när mina barn sitter och skrattar åt våra köksalmanackor från tidigt 2000-tal. DÅ kommer jag att känna mig gammal.

10 Maine:

skriven

Klart det är en heltäckningsmatta! De fanns även tidigt 70-tal; vi hade en jättefin orange hemma! ;-)

11 kicki:

skriven

Bah - ska vi snacka miniräknare hittade jag kvittot på den HP-räknare min pappa köpte 1974. 750spänn! (det fanns en billigare variant, som räknade fel på kvadratroten av större tal. Duger INTE för en ingenjör!) Och det var samma man som när han såg priset på byxor gick och köpte sig tyg och mönster för att sy egna, haha!

12 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Minne från högstadiet: De där miniräknarna hade bara läkarsönerna som skulle gå Na sedan. :-)

Susanna: Ja, att det var skägg verkar iaf uteslutet, att döma av kommentarerna :-)

Catrin: Ja, så är det ju. På 1950-talet tittade man väl i farmors kokbok från 1875 och skrattade åt recepten på svan.

Maine: Kanske kommer de tillbaka nu i 1970-talstrendens 2010 - den orangea fina heötäckningsmattan :-)

Kicki: Min far har verktyg för många tusentals kronor, säg den skruvmejlselstorlek som fattas i raden. Han har också slipovrar som stickades på 1970-talet. Det gäller att prioritera!

13 Rutan:

skriven

Jag skulle tipa på grekryan, den matta som jag önskade mig i början av 70-talet, men som aldrig blev min.

Jag har haft västklänning, som nr 1, en vit Dialog som nr 2, miniräknaren som nr 3 och frisyren som nr 4. Allt har jag kvar, utom frisyren!

14 Skaffaren:

skriven

1974 är mitt favoritomslag i den här kvartetten.

Blus i folklore och pappa blev riksspelman.

15 Tusse:

skriven

Hurra för den klatschiga husmodern årgång 1976 med den nya miniräknaren och de gamla årgångarna av köksalmanacken!

16 Simon:

skriven

Den ifrån 84 var ju hemsk. Min mamma hade samma frisyr. Påminner om en pudel haha.

17 Tusse:

skriven

Saknar något 1972-an - hon som står vid anslagstavlan / komihågrullen med pennan i mun och leende grunnar på vad hon ska köpa hem härnäst?

Kommentera här: