Bengt Orup alltihop - eller?


Johansfors, söndag. Jag skippar glasshoppen och går rakt in i Kristallmuseet och därefter
rakt på montrarna med Bengt Orup-skyltar. Orup (1916-96) var konstnälig ledare för Johansfors glasbruk
åren 1952-62 och 1967-73. Mest känd av hans serviser är den här, "Strict" från 1950-talet.


Mer "Strict"...


... och några till.


Tvåa, eller kanske delad etta, på listan över Orups nuförtiden populäraste serviser är "Party"
som lanserades 1953. En som samlar, och visat upp sin samling i ett gästinlägg på FJ, är JJ.
Av JJ har vi lärt oss att svarta "Party" är ovanligast. Här skymtar ett svart glas bakom det orangea.


"Servis, Garden, 1953" stod det på hyllan i montern märkt Bengt Orup. . Men... är Orup
upphovsman till "Garden"? Museet borde veta, men jag blir ändå tveksam när jag läser
den här tråden på forumet Precisensån. Experterna på forumen brukar ha koll. Och i tråden
anges Sixten Wennerstrand som möjlig upphovsman.
(Jag hoppas på kunniga kommentarer här, så jag kan uppdatera med korrekt info!)


"Servis, Streck, 1953" säger skylten och vi befinner oss fortfarande framför en Orupmärkt monter.
Ingenstans hittar jag "Streck" när jag googlar. Är detta samma serie som Benny på Porslinsbloggens vas?
Där verkar förhållandet vara det motsatta "fallet Garden". Benny skriver att många tror att den vasen är bruksformgivning, av nämnde Wennerstrand, men att hans fyndade vas faktiskt är signerad Orup. 
Hoppas få uppdatera även här.


"Servis Rut, 1953". Oklart om den är Orups. Men sedan kommer Rand...


... och där läser vi "Rand, 1950-tal" och "Servisglas av Bengt Orup".


Fortfarande Orupmontern, men endast informationen "tumbler Ring 1960-tal".

Rörigt inlägg? Oklara fakta? Jo, men FJ har numera så många kunniga läsare att jag räknar
med att kunna uppdatera med klarare besked. Annars kan man bara titta på bilderna också.
Och nu inte alltihop är Orup - så är ju allt på bilderna i alla fall från Johansfors...


På Johansfors finns Johansfors glashytta i glasbrukets gamla lokaler.
Namnet Johansfors glasbruk ägs av norska Magnor. Läs mer på
Johansforshyttans hemsida och Magnors Johansfors glasbruk-sida.
1 JJ:

skriven

Kul att se att de har lite Party också! Grämer mig att jag inte kunde bjuda på faten på Tradera!! Men Strikt är klart populärast rent allmänt. Fanns inte Stripe med? Den kommer nog som nr två.

2 Benny:

skriven

Mycket intressant inlägg! Tveksamheterna är stora vad gäller Orup / Wennerstrand. Enligt Orups hemsida ( http://bengtorup.se) som drivs av Peter Orup (son?) så skulle Stripe, Strikt och Party vara Orups, sen finns Bar som har andra glas men samma dekor som Party. Lustigt nog såg jag såna glas som finns i serien Bar, fast med Striktdekor på Nora-mässan...tyvärr alldeles för dyra...jag tror inte sista ordet är sagt om Orups saker. Jag har ju fler saker än det som finns med på hemsidan, alla signerade. De vaser som jag sett med randig dekor, har en sådan liten, är med sanolikhet inte alla Orups men vissa kan vara det.



Min Orup-favorit är skålen på denna sida, den glömde jag visa Libby:



http://porslinsbloggen.blogspot.com/2010/01/bengt-orup-glasdesigner.html

3 Clinen:

skriven

De glasen är mycket vackra! =)

4 Tusse:

skriven

Bengt Orup, Lars Orup, och bara Orup - jag har en tendens att blanda ihop gubbarna!

Men okej, Lars Orup är han i TV, och Bengt Orup är han med randiga glas!

5 Svenskt Retro:

skriven

Otroligt vackra glas, vilket godis för ögonen. Jag önskar att mina 4 futtiga Party selterglas kunde få några fler kompisar men de är svåra att hitta, till bra pris i alla fall.

6 susanna:

skriven

första gången jag är inne på din blogg eller ja, någon blogg :)

Måste bara säga att den är härlig.

Kul med människor som är lika insnöade som jag på de härliga formerna runt 50-talet. Vi delar ganska så många prylar med:)

7 Tindra Annette Broström:

skriven

Hoppas att det är ok att jag lagt upp dig på vår bloggroll. Nu har jag äntligen fått fingrarna ur och tänkte börja blogga om vår lilla 5otals butik här i Sunne värmland.



Första postningen blev ett foto av strikt assiett och så gjorde jag en sökning på andra bilder och givetvis kom den eminenta bloggen 50talsjakten upp.



Tack för inspiration och värdefull kunskap som ni alla delar med er av.



Tindra Annette medarbetare och 50talsfantast antik och Design Sunne

8 Linnea:

skriven

Har du fått klarhet i om sevis rut är Orup? Jag fyndade idag en vad jag tror identisk karaff, men hittar inga svar på nätet. :)

Svar: Nej, tyvärr. Ett bra ställe att fråga är Facebookgruppen Frågor & svar om vintage och retro, gå med där och se om någon vet!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: