Jag mötte Lasse på Konditori Fenix (Glasrikeresan del XV)


Trodde det skulle vara ett 50-talsfik, men fick två extra decennier på köpet. Hos Konditori
Fenix i Emmaboda är övre rummet inrett i 1960-70-tal.


70-talsfantasterna kan pricka av burkmodeller och mönster.


Kafébesöket gjordes ett par dagar efter kronprinsessbröllopet.


Men nu är ju detta en blogg med fokus på 1950-talet. Här har vi det!


Gratis låtar! Jag väljer "Ain´t that a shame" med Fats Domino.


Här kan 50-talsfantasterna pricka av termosar och andra ting från tiden.
OBS! Singeln med "Anna Ankas man".


Jag lutar mig tillbaka i soffan...

  

... och spanar in Lasse Lönndahl (1928-). "Sveriges äldsta tonåring" kallades han
på 1960-talet, och så sent som för något år sedan såg jag epitetet i en artikel. Måste vara obegripligt
för alla under 40? Men lyssna på Lasse när han sjunger "Twist till menuett", 1963:

 
... och förstå hans storhet.


Nej, nu går vi hem och spisar plattor. Passerar en trivsam hörna vid utgången.


... och ett snyggt trappräcke.






Och en fin fasad.
Hej då Fenix, tredecennierskaféet!

PS. 26 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, hittar du
under kategorin Kaféer.


1 JJ:

skriven

Jag tyckte att stolarna i 60-talsrummet var snyggast. Lite för mycket vulgo det andra för mig, men jag förstår om andra tycker att det är fräckt.

2 Skaffaren:

skriven

Schysst Pommac-reklam!

Sen gillar jag ju det rutiga golvet.

3 Hubertus:

skriven

Paul Anka var en helt OK sångare och en briljant låtskrivare (med bland annat <i>My way</i>, Frank Sinatras dunderhit på meritlistan). Att visa en av hans fina femtiotalssinglar (är det <i>Diana</i>?) och avfärda honom som "Anna Ankas man" är fult. Det är han som har uträttat något, hon har bara gift sig.

4 Libby:

skriven

JJ: Ja, de där stolarna är outstanding.

Skaffaren: Rutigt golv är alltid rätt.

Hubertus: Ironi går aldrig fram i text. Naturligtvis delar jag din uppfattning om Paul Anka, som nu (i Sverige) decimerats till löpsedelsstoff där Anna Anka stormar fram.

5 Svenskt Retro:

skriven

Vilket mysigt fik, ja du har då näsa att nosa upp häftiga ställen =)

6 Tusse:

skriven

Herregud! Verner Panton är bara en skolpojke mot detta!

7 Christin:

skriven

Jag tyckte det var kul med "Anna Ankas man" :-)

Och känner att jag gillar alla tre decenniernas saker men 50-talets är mer tjusiga och dom senare kanske mer roliga.

8 The StarMan:

skriven

Ser ut som det kunde vara värt ett besök

9 Emmy:

skriven

..jag vågar nog flika in att de där fåtöljerna på första bilden är IKEA, relativ nutid, finns med olika klädslar.. :)

10 Clinen:

skriven

Underbart café. Kul att man får se olika tider. =)

11 Nea:

skriven

vilka fantastiskt härliga 70tals burkar! blev ju nästan lite små kär ^^

12 Madeleine:

skriven

fenix har vi varit på många gånger. ett fantastiskt café som har uppfunnit har säljer den goda tv-tårtan!

Kommentera här: