Loppisar all the way, baby


Hotellbalkongen, Orrefors, lördag kväll. Några av bytena från dagens bilresa Solna- Orrefors.
Två tyska vaser, den gröna är en Jasba, den gula en Haldensleben, tack JJ för identifiering).
En liten kanelburk med spricka, en Husmoderns köksalmanacka från 1969 (som jag fick på köpet
när jag köpte en cd med "Dance music from the 80s"). Och två gröna Amanita-assietter, Gefle.
Sammanlagt 40 pix. Sådan shopping gillar jag.


Vaserna hittade jag på Mejeriet i Aneby, en jätteloppis i två våningar med många rum - jag gick vilse
på övervåningen. Den söta radiogrammofonen "fungerar delvis", berättar skylten.


 
Kläder, möbler, porslin, lampor, verktyg, allt fanns här. Jag hade svårt att lämna
kvar de sex "Sparta"-tallrikar (en Helmer Ringström-dekor) i perfekt skick (lilla bilden t v).


I Ekenässjön ligger "Gunvalds konditori". En riktigt fin fasad, och fiket öppnade i slutet
av 1950-talet fick jag veta när jag köpte en flaska mineralvatten. Men inuti är det renoverat
och inget typiskt 50-tal finns kvar. Fasaden ska ändå ha en eloge, tycker jag!


Nästa stopp var också en jätteloppis, Fagerängens loppis, mitt inne i skogen sju kilometer utanför
Vetlanda. En stor lada med logar och magasin. På övervåningen - bord efter bord med porslin, glas och keramik. Spännande...


... litet för spännande! Plankor som svajade, mattor och masonitskivor
som täckte lömska plankor som svajade. Men jag tog mig levande därifrån,
med bland annat Amanita-tallrikarna i näven...


... och fortsatte gräva bland dammiga Ica-affischer. Den med Gott Nytt År, tryckt 1962,
var så snygg grafiskt att jag köpte den, 20 pix. För den som har tid finns det mycket att hitta
på den här loppisen.
Två Helmerdekorer hittade jag också denna dag, men de sparar jag ju alltid till speciella
Helmer Ringström-inlägg.

I dag går färden vidare till Karlskrona! Stay tuned...
1 Randiga tråden:

skriven

Den där ladan hade varit kul att rota i.

2 julia:

skriven

Åh. Karlskrona. Vad kul. Där bor jag. Missa inte Gnistans stora loppis på vägen ut mot Hasslö i dag söndag vid ett tiden. (Tror jag)

3 Libby:

skriven

Randiga tråden: Ja, men man behöver timmar...

Julia: Tack för tipset, få se om vi hinner.

4 Clinen:

skriven

Wow! Det var verligen fyndpris! Snygg radio men synd att den inte fungerade korrekt.

Men varför gör man om ett 1950-tals café? (snyft) Det är sorgligt när de gör så. Men som du säger, fasaden var fin i alla fall. =)

5 LeiaMia:

skriven

Jag är inne och kikar här emellanåt... det är kul och inspirerande att följa dina loppisäventyr här!

6 Christin:

skriven

Så många kul ställen du åker till. Vilken tur att vi får följa med och titta. Tackar för det !

Fagerängens loppis verkade spännande på flera sätt :-)

7 JJ:

skriven

Vasen är väl en Haldensleben. Kolla här:



http://tusenvaser.blogspot.com/2010/05/kollektion-i-brun-orange.html



/JJ

8 Erica:

skriven

Bara åsynen av den där ladan gör mig helt lycklig. Man VET liksom att om man letar länge nog kommer man hitta nåt fint :-)

9 Miriam:

skriven

Åhh du väcker loppisrunda-begäret i mig!!

Amanitaassietterna är nog... Plus de där biografstolarna i det nedre inlägget.



Visste du förresten att Amanita fått sitt namn av det latinska namnet på flugsvamp?

Det lärde jag mig i midsomras när jag satt och studerade en gammal svampplansch som sitter på väggen i utedasset i våran sommarstuga. Där ser man, tänkte jag!

10 PrylAnna:

skriven

Åhh... vilka FINA Sparta! Vill ha!

Kommentera här: