Europas modärnaste hotell


Året var 1955 och svensk och utländsk press beskrev nybyggda Värnamo stadshotell som
"Europas modernaste hotell". Arkitekten Bent Jörgen Jörgensen ville skapa ett hotell "för 50 år fram
i tiden". Och 55 år senare kan man bara säga: Det lyckades med råge.


Gamla riksettan leder rakt in i staden och dess imposanta hotell, som numera heter Scandic.




Vi parkerar och går in!


Skiffergolvet i lobbyn är original från 1955. UPPDATERING: De moderna ljuskronorna är designade
av Gino Sarfatti och finns i två storlekar - med 30 eller 50 lampor. Kan köpas nytillverkade än
men kom 1958, meddelar JJ.


... liksom trappan. Scandic Värnamo kallar sig designhotell, och gör skäl för namnet. Möbler,
lampor och annan inredning i det renoverade hotellet kommer från småländska företag som Bruno Mathsson,
Källemo och Svenssons i Lammhult.


Ganska oemotståndliga, eller hur?


The only way is up.


Den gigantiska fläkten i lobbyns tak är en propeller, present till hotelldirektören
från Flygvapnet när hotellet öppnade.


På våningsplanen, snygga små grupper...


... varav en del sannolikt stod där redan 1955.


Jag drar en parallell till Norrtälje på 1960-talet, där Domus hiss ska ha varit en
liknande attraktion.


"Denna bar är tillägnad Frank Sinatra, som bodde på hotellet under sin beryktade Sverigeturné",
berättar en skylt. Problemet är bara att turnén där Sinatra sjöng för halvtomma Folkets hus
och drabbades av förkylning ägde rum 1953... Hm.


Vi bodde i ett ordinärt rum (bilden) men det finns också en Bruno Mathsson-svit. Som jag
naturligtvis borde ha plåtat, men den var upptagen och jag orkade inte försöka ta mig in
(hade funderingar på att försöka övertala/muta städpersonalen). Soffan på bilden ritad
av Anna Kraitz 1999, för Källemo.


Så jag satt snällt kvar på rummet och bloggade i stället.

UPPDATERING Det finns också ett rum inrett helt i 50-talsstil. Hos Värnamobloggen
kan ni se bilder från rummet.


Vykortet jag skapat visar samma hus som på...

... vykortet som Grandprix63 hade vänligheten att mejla mig. Tack!


Bioskylten Metropol ser ni på vänster sida på vykortet ovan.


Staden har en lokaltidning som jag blev förtjust i. Många intressanta artiklar om
människor på orten.


Tog alltså en sväng på stan, och fick se ett annat busvasst hus. Räknar med att en av FJ:s
trogna läsare från området ska berätta vad det är för en byggnad.
UPPDATERING: Hos Värnamobloggen kan du läsa om SAM-huset, som det kallas.


Man kan bara älska Småland, med Glasrike och Möbelrike. Var annars
hittar man en rad semiantika Bruno Mathssonstolar utanför
kommunhusets fullmäktigesal? Åhhh, så vackert.

Sedan... följde denna resas höjdpunkt, besöket på Bruno Mathsson Center.
Bilder därifrån får ni se någon dag framöver.
Stay tuned...
1 Sandra:

skriven

Vilket underbart inlägg! Tack för att du delar med dig av allt fint!

2 Randiga tråden:

skriven

Så snyggt, skiffergolv och alla fåtöljer är så vackra. Det sista blå huset med balkongerna i samma, kul.

3 Amanda:

skriven

Åh så mycket fina bilder!

4 bejjan:

skriven

För att inte tala om Henrikssons rulltrappa, den också i Norrtälje.

Bejjan i Rimbo

5 Lybtar:

skriven

Vilket underbart inlägg. Riktigt kul med alla olika bilder och tillhörande information.

Väntar och längtar tills nästa omgång bilder dyker upp

6 Libby:

skriven

Sandra: Kul att det uppskattas!

Randiga tråden: Ja, skiffergolvet var väldigt vackert.

Amanda: Och ändå glömde jag kameran till frukosten, matsalen är fin också.

Bejjan: Hade de rulltrappa? Jag minns det som att det var en vanlig trappa? Hm. Men det var ett härligt gammaldags varuhus.

Lybtar: :-)

7 Gina Americana:

skriven

So now I've got to tell Sven Americana that we must go to Varnamo someday to see all this! Thanks for the tour!

8 K Peter Dahlström:

skriven

Vad kul att se! Jag har bott där en natt, men jag hade inga minnen av hur det såg ut. När mina morföräldrar på 60-talet gjorde den årliga bilresan från Stockholm till Viken på sommaren övernattade vi alltid på hotell, liksom under återresan till Stockholm, men vad jag minns var det aldrig samma hotell. Jag minns också att vi en gång övernattade på Gyllene Uttern.

9 Skaffaren:

skriven

Tack för att du ser saker som inte andra ser, och gör saker som inte andra gör, samt skriver om det.

10 Helena:

skriven

Du är en så härlig "detaljmänniska".... Och alla dessa fakta!! Jag är lat och bekväm och hade nog kort och gott konstaterat att; Wow! Vilket ställe!!!!

Kram Helena

11 Tuva:

skriven

Men gud, jag blir helt till mig! Himla fina bilder och tänkt att de bevarat det så väl!

12 JJ:

skriven

Det var riktigt snyggt inuti också! De moderna ljuskronorna är designade av Gino Sarfatti och finns i två storlekar - med 30 eller 50 lampor. Kan köpas nytillverkade än men kom 1958.



/JJ

13 Larsson:

skriven

Finemanginlägg!

14 The StarChief:

skriven

Mycket bra inlägg L. skall ta mig en titt när jag passerar. Hittade ett snyggt hyreshus i Höganäs som jag snart lägger upp på min sida.

15 Kåre johansson:

skriven

Hej,jag heter kåre Johansson och äger tillsa

mans med min fru LILLIAN 50 tals hotellet i Värnamo.det var väldigt roligt att läsa vad du skrev om vårt hotell.men du missade det allra bästa,vi har inrett ett hotellrum precis som det såg ut 1955.att Frank bodde på hotellet har berättas för mig,om turnén var 1953 så var hans besök vid ett annat tillfälle.jätte roligt att läsa din blogg.

MVH kåre

16 Clinen:

skriven

Åh, vilken häftigt hotel att bo på! Kul att de har bevarat så mycket från tiden eller fått det fixat i den stilen. Underbart!

17 Svenskt Retro:

skriven

Underbart inlägg, flera tummar upp.

18 Jennie:

skriven

Underbara bilder! Vi passerade stadshotellet i Värnamo under semestern och kommenterade den ljuvliga exteriören. Var aldrig sluga nog att gå in och njuta av interiören dock...

19 Värnamobloggen:

skriven

Jag blir verkligen ännu mer stolt över Värnamo när jag läser ditt inlägg. Naturligtvis ska jag ge dig mer information om det andra snygga blårutiga huset! Ska bara ut med kameran först.



På min blogg finns bilder från 50-talsrummet:

http://mingataistan.blogg.se/2009/march/designers-saturday-pa-hotell-scandic.html



20 Libby:

skriven

Libby: Ja, klart ni ska åka dit!

KPD: Gyllene Uttern är en klassiker.

Skaffaren: Dito!

Helena: Journalist, vet du...

Tuva och JJ: Ja, de har gjort ett bra jobb. Tack för lampfakta, JJ.

Larsson: Yep.

The StarChief: Ska kolla din blogg, är dålig på att läsa andras bloggar nu i sommarvärmen. PS: Gillar ni räkmackor, ta en sådan när ni besöker hotellet. Grandiosa.

Kåre: Du får kolla upp det där med Frankie boy... Gratulerar yill ett verkligt fint hotell!

Clinen: Ja, det var fint.

Svenskt Retro: :-)

Jennie: Gå in nästa gång!

Värnamobloggen: Ni har en verkligt fin stad. Tack för länken, har uppdaterat inlägget så folk kan titta hos dig. Ser fram emot husfakta.

21 Elina:

skriven

Oemotståndligt är helt rätt ord !

22 Anne Lachner:

skriven

Ååh vad kul att se så fina bilder från den stad där jag föddes och växte upp. Jag måste ge dig en eloge som är så påläst om Vmo.

23 Tommy Paulsson Malmö:

skriven

Jag har faktiskt arbetat som smörgåsnisse på Stadt i Värnamo omkr 1962 då källamästare Svedbrant fortfarande drev hotellet. Det var ett fantastiskt fint och modernt hotell den gången ,det ansågs då vid den tiden vara det hotell söder om Stockholm som kunde erbjuda de mest komfortabla rummen för att inte tala om maten och servicen. Inte undra på att vi hade många handelsresande som gärna stannade flera dagar som gäster, och nästan fullsatt matsal veckans alla dagar. Jag kände mig stolt och inte så lite hedrad över att ha förmånen att vara anställd där varje gång som glasfasaden som är vänd mot Lagan dök upp i synfältet, och gör så än idag vid mina allt för sällsynta besök i Värnamo. Att dessutom källarmästare Svedbrant var en fantastisk chef gjorde inte saken sämre, Vi i personalen älskade honom och vi hade tillåtelse att kalla honom rätt och slätt för Pelle och hans förtjusande fru för Siri. Under hans kärleksfulla överseende grundlades min 40 åriga yrkesbana som Servitör. Både han och Siri är sedan länge döda men mina tankar går i tacksamhet ofta tillbaks till dem båda och den underbara tid då jag var nisse på Stadt i Värnamo. Han har sedan genom hela min karriär som servitör framstått som en genuin och mycket duktig yrkesman ja ett ideal, något för nutida restauratörer att ta efter.

Kommentera här: