Bilsemester är busvasst


I dag bär det av! Femtiotalsmannen och jag lämnar Solna för sommarens bilsemester,
en tripp till Glasriket.
Vår planerade rutt är Norrköping (Café Broadway), Valdemarsvik, Kalmar (övernattning),
Öland (heldag med underbara Alvaret och återseende av alla våra favoritbyar) och....
FYRA nätter i Orrefors. Ända sedan jag besökte loppisen i Kalmar Folkets hus i höstas har jag
längtat efter att få göra Glasriket. Och var ska man bo om inte i Orrefors?
Därifrån utgår våra dagsturer kors och tvärs genom Glasriket.


Ett 50-talsfik i Emmaboda, Fenix, har jag googlat mig fram till. Fler tips
på kaféer, loppisar och andra smultronställen i de här trakterna emottages tacksamt.
Resan tillbaka företas via Eksjö, Tranås och Finspång.
Och om kameran vill och datorn håller blir det resedagbok varje dag
här på Femtiotalsjakten.


Hade det varit 1950-tal och resan gått utirkes hade vi
naturligtvis skaffat BP:s Europanyckel. Nu får vi hoppas att
vi förstår småländskan utan "parlör på 12 språk för motorförare".

Stay tuned...
1 Gina Americana:

skriven

Because of BP, it's difficult for us to 'upplev er dromsemmester i ar' on my beloved Southern gulf coast. Have fun on your vacation & I hope BP doesn't ruin it for y'all too!

2 randiga Tråden:

skriven

Trevlig semester, ska bli kul att följa din rutt.

3 Christin:

skriven

Ha nu en riktigt trevlig semester !

Det låter jättemysigt.Ser framemot dina inlägg från pittoreska stopp i sommarsverige :-)

För två år sen var jag på visit i Lindås utanför Emmaboda och passade på att kika här

http://www.kvarnenantik.se/kvarnenantik/parse.php?p=kontakt.html



Drömmen vore att komma till Östregårds antik o loppis i Moheda. Var i närheten en lördag och dom hade bara öppet på söndagar...

4 Emmy:

skriven

Libby, besöker ni Glasriket så rekommenderar jag "Hatterians pinaler" i Lessebo varmt!

Det är en antikaffär i en villa, både övervåning, bottenvåning och källare fullsmockat med prylar!

Tror att det var skyltat in i villaområdet från "huvudgatan" i byn där. Rekommenderas som sagt varmt! Det finns också en butik som heter "60-talet" på huvudgatan i byn som erbjuder lite finare skandinavisk design i form av ex.vis möbler i teak och jakaranda! Den var tyvärr stängd när vi var där..

5 Caroline:

skriven

Fenix i Emmaboda är toppen, kolla också in deras Möjligheternas hus (stort!) samt Kupan förstås!

6 Yvonne:

skriven

Spännande!

Önskar er en trevlig resa och ser fram emot inläggen!

7 Clinen:

skriven

Åh, så mysigt det lät! Ha en trevlig bilsemester =)

8 Tusse:

skriven

Självfallet är det BP som gäller, de behöver all den goodwill de kan få just nu ;-)

9 Ina:

skriven

Ifjol åkte vi på bilsemester till Öland, men dumt nog hade vi också beslutat oss för att åka till västkusten så vi såg alldeles för lite. I år skall vi nog ner till Skåne, kanske vi måste göra ett stopp i Norrköping... Det kafét ser ju jätteläckert ut.

10 Liina:

skriven

Säg till om ni vill ha secondhand-guidning i västervik. Det är inte särskilt dyrt här men jag vet inte hur urvalet är heller. Eller ja på antikaffärerna kanske man kan hitta saker även om det inte är superfyndpriser =)

11 Svenskt Retro:

skriven

Hoppas ni får det trevligt och gör lite fina fynd.

12 The StarChief:

skriven

Det låter jättekul, hos mig har du en stående inbjudan om du vill övernatta eller ta igen dig/er.

13 Libby:

skriven

Alla: Tack för tips, glada tillrop och inbjudan!

Stay tuned... :-)

14 Libby:

skriven

And Gina: I am sorry about your coast, and not proud of our "Small people" guy Carl-Henrik.

15 anna:

skriven

många fina semesterbilder i övre inlägget! Bilsoffan var så cool!

16 Christin:

skriven

Det funkade inte att lägga kommentarer till senaste inläget så jag gör dehär igen istället..

Så mysigt det verkar vara i Norrköping !

Och jag som lyckades missa allt detta den gång jag var där...Får skylla på att det innan jag började läsa Femtiotalsjakten :-)

Kommentera här: