Givande loppis i Morgongåva


Det var ont om loppisskyltar på sträckan Uppsala-Norberg i lördags. Enda loppisstoppet
gjorde vi i Morgongåva, där jag såg en Röda korset-skylt skymta och fick fyndvittring.
Jag rejdade butiken. Resultatet blev en fylld kasse med allt på bilden, för 115 kronor.
Två fina fungerande 50-talslampetter (med lampor i!) för 30 pix är den typ av fynd man 
knappast gör i Stockholmsområdet...


Lite metallputs och ljuslyktan blänkte. Ystad metall-katten gillar lyktan,
som nog egentligen är en värmeplatta att ställa kaffepannan på (tack, Christin,
för upplysningen). Kanske är även den tillverkad i Ystad?


Vägglampa som spelar (halv) vaggsång, 35 pix.


Tre små askfat, väldigt vackra tycker jag, 25 pix.


Dessutom en svart ljuslykta och en bunt Femina, Året runt,
Allt i Hemmet och Vi från slutet av 1950-talet. Och en tysk (?)
vandrare, som går med målmedvetna steg. Kanske är han
på väg till...


... Kupan i Morgongåva? Underskatta aldrig en Kupan, hur modest
fasaden än kan te sig. Röda korsets butiker är en favorit. Dels hittar man
ofta fina saker där, dels är damerna som jobbar där alltid trevliga.



1 Randiga Ttråden:

skriven

Det är det som är så spännande vad som döljer sig inuti en Kupa. Vilka fynd.

2 Christin:

skriven

Åh vilka fina och roliga fynd du gjorde !

Vi hade en sån där värmeplatta med ljus i, eller om det var mormor som hade en kanske.. Den ställde man kaffepannan på om jag inte minns fel.

Så fin den blev efter putsningen !

Får vä ge mej ut på landet i sommar och se om jag hittar några tidningar.



3 Gila:

skriven

Håller med om att Kupan runt om i landet är en fyndplats. Förra sommaren passerade jag Ullånger och gick in i Kupan där...damerna blev så till sig över besök att de bjöd på fika...tänkt att en Stockholmare kom till deras "kupa" (att jag sen inte är äkta 08:a brydde de sig inte om).

4 /Mylla:

skriven

den svarta ljuslyktan har jag n drös av, exakt samma modell! och så tror jag att jag har kvar en större som man dragit el i (om den nu inte försvann med exet)

5 kicki:

skriven

åh, är det bara kupan i den här stan som suger??

6 Clinen:

skriven

Åh! Den där svarta ljuslyktan har jag lyckats hitta två stycken av. Fast mina är röda och tyvärr har färgen skavts av lite på sina håll och toppen blivit bränd. Måste försöka hitta någon flammsäker röd färg och fixa till dem med! De är ju söta och juliga annars.

7 Ina:

skriven

Oh, såna lampetter är precis vad jag drömmer om...

8 Liina:

skriven

Ha. Jag är 26 och har jobbat på kupan. Vet inte om jag skulle kalla mig en dam... =)

På vår kupan var det rätt många yngre som jobbade...

Undra om det är ovanligt. Kommer bara ihåg att jag varit på en annan kupan och där var det bara damer jag såg =)

9 Tusse:

skriven

Trevliga damer även i min lokala RK-filial! Och visst är det en värmeplatta det där med utskurna hjärtan på sidan. Intressant vinkel på katten, förresten!

10 Anna | Mormor hade stil:

skriven

Vilka fynd! Jag är särskilt avundsjuk på tidningarna!

11 Libby:

skriven

Randiga tråden: Ja, nu har jag börjat kolla upp varenda ort på Röda korsets hemsida - har de en Kupan?

Christin: Tack - en värmeplatta är det ju.

Gila: Tänk om stockholmare blev bemötta på det sättet på fler ställen :-)

Mylla: Ja, de är rätt vanliga. jag har en röd sedan tidigare. De är fina.

Kicki: Ja, jag har aldrig stött på en Kupan som suger. Vad är det för fel på den?

Clinen: ja, min röda tog jag fram i advent. Färgen är ofta litet avskavd, tror jag.

Ina: Hoppas du hittar ett par!

Liina: Du är nog ovanlig. Jag har bara sett 65-70+damer. När jag blir pensionär ska jag bli Röda korset-dam :-)

Tusse: Den katten vill alltid vara med på bild.

Anna: Ja, de var bra. Annonserna, inte artiklarna.

12 Lisa:

skriven

Då missa ni emmaus i gryttby (ligger några km ifrån e4an till morgongåva) , där kan man hitta fina saker och fynd :)!

Kommentera här: